به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در یادداشتی به بررسی مزیتهای استارتاپها برای مردم پرداخت.
در متن این یادداشت آمده است:
«حنای نوآوری و خلاقیت در این کشور رنگی ندارد پس بهتر است به دنبال راهی برای کسب درآمد بیشتر باشیم»؛ شاید شما هم جملات شبیه این را شنیده باشید. جملاتی که شاید در گذشته معنا داشت اما در سال های اخیر با توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و مراکز نوآوری خلاف آن ثابت شده است.
چند سالی می گذرد که سوت حرکت این قطار به صدا درآمده است. قطاری که مسافران آن جوانان نوآور و استارتاپی هستند. ذهن های خلاقی که ایده ها از آنها شعله ور می شود و با شکل گیری یک استارتاپ و در نهایت تبدیل آن به یک شرکت دانش بنیان محصول یا خدمات خود را در انتهای مسیر تحویل می دهند.
اما استارتاپ ها همچون جوجه ای تازه از تخم بیرون آمده هستند. جوجه ای که برای سرپا ایستادن نیازمند حمایت های مادر است تا بال و پر بگیرد و پرواز کند. پس این کسب و کارهای نوپا برای پیمودن مسیر نیاز به حمایت دارند. باید همچون مادری صبور و مهربان با آنها هم گام شد و آموزش ها و تجربیات لازم را به آنها ارائه داد. چرا که این ایده ها هر کدام در آینده راهگشا می شوند و گره گشایی می کنند. هدیه آنها برای مردم رفع نیاز و رفاه است. پرورش ایده هایشان و تبدیل آن به محصولات فناورانه برای جامعه مزیت است. در تمام حوزه ها نیز فعال هستند و به دنبال راهکاراند. برخی سعی یافتن راهکاری نوین برای درمان بیماری ها،انرژی های نو،هوش مصنوعی و برخی دیگر ارائه راهکارهایی برای دسترسی آسان به خدمات مختلف . در هر صورت همه و همه یک هدف دارند و آن ارتقای کیفیت زندگی و بهبود آن است.
هم بنیانگذاران و صاحبان استارتاپ ها جسور هستند و امیدوار، از شکست نمی هراسند و زمانی که قدم در این مسیر گذاشتند قاطعانه با پشتکار تا انتها پیش می روند. بنابراین پس از ایده اجرای آن مهم است و اینکه با هر شکست پا پس نکشند. آنها مبارزان شرایط سخت هستند. بله درست است پشت صحنه هر کسب و کار موفقی که امروز تبدیل به یک برند شده است سال ها سخت کوشی،پشتکار و کار تیمی وجود دارد.
تازگی، دیده شدن، منحصر به فرد بودن و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد آن چیزی است که یک فعالیت استارتاپی را متمایز می کند. اساس پیشرفت یک استارتاپ بر مبنای اصول علمی و بهره گیری از تجربه هاست. استارتاپ ها نوآوری، دانش و فناوری جدیدی را به جامعه تزریق می کنند. چیزی که در یک کسب و کار سنتی کمتر دیده می شود.
قطعا در این مسیر و برای تنومند شدن چالش هایی بر سر راه وجود دارد. یافتن سرمایه گذار یکی از آنها است. vc ها،صندوق های جورانه و سرمایه گذاری که قدر و ارزش ایده تراوش شده از ذهنی خلاق و نوآور را بداند و برای رسیدن به مقصد پا به میدان بگذارد.
اما راهکارهایی نیز برای سرعت بخشیدن به این حرکت در مسیر دیده شده است. شتابدهنده ها در مسیر حرکت استارتاپ ها همچون مکانی برای سوخت گیری و تجدید قوا هستند. آنها همچون سوخت برای سرعت دادن به فعالیت های استارتاپی عمل می کنند.
با تمام این مسائل باز نیاز به فرهنگسازی است تا فعالیت های استارتاپی بیش از گذشته در کشور رونق بیشتری یابند. گرچه اکنون زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور ایجاد شده است. زیست بومی که در آن بیش از 6 هزار استارتاپ ،180مرکز نوآوری و 4500 شرکت دانش بنیان،vc ها وشتابدهنده ها فعال هستند اما مهم اعتلای زیست بومی است که منجر به قوت بیشتر و رشد استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان می شود. زیست بومی که هر روز یک نوآوری جدید به شهروندانش هدیه می دهد.
انتهای پیام/