بسترسازی مهم‌ترین مسئولیت دولت/ سرمایه‌گذاران استارت‌آپی شرایط مناسبی ندارند

عباس خاراباف، کارشناس و روزنامه‌نگار استارت‌آپی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: رئیس جمهور، معاونانش و چند وزیر دولت فقط در سخنرانی‌ها و ارائه گزارش‌های عملکرد خود، یاد دستاوردهای شرکت‌های خصوصی استارت‌آپی می‌افتند و وقتی که این شرکت‌ها و کارآفرینان با انواع مشکلات، موانع، برچسب‌ها و محدویت‌ها مواجه می‌شوند، خبری از ایشان نیست.

وی با اشاره به شرایط سخت فضای استارت‌آپی ادامه داد: دولت با استفاده تبلیغاتی از دستاوردهای چند استارت‌آپ و سرمایه‌گذار خطرپذیر استارت‌آپی بخش خصوصی، این فضا را سیاسی و حتی امنیتی کرده و بعضا بستر را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی واقعی محدود کرده است. 

خاراباف در پاسخ به اینکه چه مشکلاتی بر سر راه سرمایه‌گذاران حوزه فناوری وجود دارد گفت: بهتر است آقای رئیس جمهور پاسخ بدهند چه موانعی بر سر راه فعالیت مهمترین سرمایه‌گذاران جسورانه (وی‌سی‌ها)، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و فناوری‌محور استارتاپی وجود دارد و کدام نهادها سنگ‌اندازی می‌کنند. 

انتظار به حق استارت‌آپ‌ها

وی ادامه داد: البته کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استارت‌آپی هیچ انتظار عجیبی از دولت ندارند؛ دولت فقط باید به مهمترین مسئولیت خود در این زمینه یعنی بسترسازی و تسهیل‌گری بپردازد و اجازه ندهد فضای کسب و کارهای استارتاپی خصوصی از بین برود. 

این کارشناس استارت‌آپی با اشاره به اهمیت مراقبت و حمایت از سرمایه‌گذاران استارت‌آپی و کارآفرینان گفت: برای تربیت کارآفرینان استارتاپی ایرانی در داخل کشور و توسعه شرکت‌های استارت‌آپی موفق، چندین سال در تحریم‌های ناجوانمردانه و شرایط ویژه جنگ اقتصادی، زحمات زیادی کشیده شده است و مهمترین نقش را سرمایه‌گذاران ارزش‌آفرین و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی استارتاپی در این مسیر داشته‌اند. 

خاراباف افزود: این کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی در جنگ اقتصادی دقیقا به اندازه موشک‌های بومی و پدافندی ویژه جنگ‌های نظامی برای ما با ارزش هستند؛ اینها هستند که در برابر حمله اقتصادی دشمنان دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند اقتصاد کشور دچار نفوذ شود. 

 

وی همچنین گفت: اگر کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی و سرمایه‌گذاری ملی از بین بروند، شرکت‌های چندملیتی غربی در منطقه و حتی داخل کشور قدرت خواهند گرفت و از نابودی این فضا فقط منافقین و دشمنان ملت و نظام خوشحال می‌شوند.

خاراباف گفت: تحریم و دشمنی مربوط به همین چندسال اخیر نیست اما مطمئن باشید اگر بر فرض مثال حتی هیچ تحریمی نبود و استارت‌آپ‌های بین‌المللی به راحتی داخل ایران فعالیت می‌کردند هم، کارآفرینان برای ایجاد کسب‌وکارهای بومی می‌جنگیدند و موفق هم می‌شدند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تحریم بیشتر از همه به این کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی ضربه زده است اما آنها از جنگیدن با دشمنان بیرونی هراسی ندارند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

خاراباف در پایان گفت: باید قبول داشت که بخشی از مشکلات کسب‌وکارهای خصوصی بومی داخل کشور است و فضا برای فعالیت این سرمایه‌گذاران مناسب نیست.

انتهای پیام/