نیلی‌احمدآبادی: 2 وجهی شدن برنامه آموزشی مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در آیین استقبال از نو دانشجویان این دانشگاه اظهار داشت: نودانشجویان دوره پرتلاش و پرهیجان را پشت سر گذاشتند و خدا را شاکریم که با تلاش‌ این دانشجویان و پشتیبانی والدین توانستند در این دانشگاه حضور کردید.

وی ادامه داد: در دانشگاه این سوال مطرح می‌شود که آینده چیست؟ یکی از وظایف دانشگاه ترسیم آینده است.

نیلی گفت: با مرور گذشته می‌بینیم که 20 سال پیش در چه وضعی بوده‌ایم و وضعیت 20 سال آینده را پیش‌بینی کنیم، در گذشته حرفی از فناوری، سلول‌های بنیادی، هوش مصنوعی، ماشین‌های خودران، علوم شناختی و نبود اما امروز همه درباره‌آنها صحبت می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده ۴۷ درصد شغل‌های از امروز از بین خواهد رفت و شغل های جدیدی ایجاد خواهند شد.

وی گفت: سازمان ها به 2 دسته تقسیم می‌شوند؛ پیشروها و آینده‌‌سازان. در گذشته در آموزش وضعیت خوبی داشتیم اما در حوزه پژوهش هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم. امروز پارک‌های علم و فناوری بخش جدا ناپذیر دانشگاه هستند و در نتیجه ۲۰ سال آینده وضعیت بسیار تفاوت با امروز است. باید آینده را خودمان ترسیم کنیم.

نیلی تصریح کرد: دانشگاه تهران در این مسیر قراردارد زیرا یک دانشگاه بین المللی است و در جهان علم و دانش حضور فعالی دارد. به عنوان دانشگاهی که جز هیات مدیره بزرگترین نهاد بین‌المللی دانشگاهی هستیم در ترسیم آینده نقش داریم. به جز دانشکده‌های دانشگاه، نهادهای دیگری در این دانشگاه وجود دارد که آینده را رقم می‌زدند.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ظرفیت بزرگ دیگر این دانشگاه جامع بودن آن است؛ فلسفه رشته‌های مختلف در دانشگاه تهران در کنار یکدیگر قرار گرفتند این است که علم مرز ندارد و نباید در مرزها محدود شد.

به گفته وی، دو وجهی شدن برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی یکی از شجاعانه‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی در کشور است و دانشگاه تهران به خاطر جامع بودن توان اجرای این برنامه را دارد. به این معنی که بخشی از تحصیلات دانشجو می‌تواند در یک دانشکده دیگر ادامه پیدا کند و بعد از فارغ التحصیلی دانشجو هم متخصص رشته خود شود و هم با رشته دیگر آشنا شود و ظرفیت بین رشته ای را رقم زند. 

انتهای پیام/