اختصاص 150 میلیون یورو به آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خسرو شهبازی معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در نشست خبری اعلام کرد: امسال 150 میلیون یورو معادل 1500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اختصاص یافت که پیش بینی می‌شود از محل این اعتبار یک میلیون و 370 هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود که در 90 درصد شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد.

به گزارش فارس، پس از سیل‌های اخیر مناطق شمالی، شمال کشور و منطقه جنوب کشور اهمیت و پرداختن به مسئله آبخیزداری در کشور که مورد تاکید کارشناسان و راهکار مقابله با سیل است بیشتر شده است.

وی در ادامه به اهمیت آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اشاره کرد وگفت: از 413 میلیارد متر مکعب بارش سالانه 120 میلیارد متر مکعب آن بهره‌برداری می‌شود و بقیه آن به واسطه تبخیر یا سیلاب از دست می‌رود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تبخیر در ایران 3 برابر متوسط دنیا است، گفت: باید از قطره قطره آب در کشور استفاده کرد و راهکار آن این است که با عملیات آبخوان داری و آبخیزداری آب‌های روی زمین را به روی زمین هدایت کنیم. 

شهبازی به تاکیدات مقام معظم رهبری به عملیات آبخیزداری برای کنترل آب اشاره کرد و گفت:‌پس از تاکیدات معظم له اعتبارات ویژه‌ای به این بخش داده شده است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در کشور ما بالا است، گفت: سالانه 9 تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد که عملیات آبخیزداری می‌تواند تا حدود زیادی آن را کنترل کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد: عملیات آبخیزداری باعث کاهش 10 درصدی تبخیر آب و ترسیب کربن 6 تن در هکتار و افزایش میزان آب قنوات می‌شود.

ادامه دارد...

برچسب ها:

اقتصادی