افزایش سهم ریل در حمل کالا با تکمیل ترمینال مواد معدنی در بندر شهید رجایی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد راستاد بعدازظهر امروز در مراسم امضای قرارداد 50 هزار میلیارد ریالی احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی اظهار داشت: این حجم سرمایه‌گذاری در مقایسه با کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از بنادر کشور که 10 هزار میلیارد تومان است، حجمی مناسب محسوب می‌شود و بدان معناست که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بنادر در حال افزایش است. 

وی ادامه داد: ما خلأ وجود پایانه مواد معدنی و فولادی را در بندر شهید رجایی احساس می‌کردیم، در حال حاضر صف کشتی‌ها و ترافیک اسکله‌ها متعلق به مواد معدنی برای بارگیری در بنادر است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: با افق پیش‌بینی شده برای صادرات محصولات فولادی که بایددر سال 1404 به رقم 55 میلیون تن برسیم، پیش‌بینی می‌شود با احداث فاز اول این پایانه در سه سال آینده ظرفیت مناسبی برای ترافیک پیش‌بینی شده ایجاد شود. 

راستاد ادامه داد: دارا بودن چنین پایانه‌ای در کشور به ارتقای رقابت‌پذیری محصولات صادراتی کمک می‌کند. 

وی افزود: هزینه کشتی‌های صادراتی مواد معدنی و فولادی با احداث این پایانه در بندر شهید رجایی کاهش می‌یابد و ما به سمت الگوی مدیریت صاحب‌خانه‌ای بنادر گام بلندی برمی‌داریم. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پیش از این در حوزه دسترسی‌های بندری، روبناها و تجهیزات سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده بود، اما سرمایه‌گذاری با این حجم کم‌نظیر بوده است. 

راستاد افزود: ریل‌پایه بودن این پایانه گام مهمی در قانون افزایش سهم ریل در حمل کالای کشور است. 

وی بیان کرد: انتظار داریم برنامه زمانبندی دقیقی برای احداث این پایانه ایجاد شود و با تحویل اراضی، براساس مطالعات سرمایه‌گذار در افق پیش‌بینی شده، پروژه تکمیل شود. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از هم‌اکنون انتظارات زیادی برای بهره‌برداری ازن این پروژه وجود دارد. 

وی یادآور شد: این پروژه نظیر دیگر پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی است،‌ در قالب BOT است و مدت زمان بهره‌برداری 33 سال خواهد بود. 

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی