خیرالله خادمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین پیگیریها مبنی بر اختصاص 300 میلیون یورو از صندوق توسعه به خط آهن چابهار به زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسیرهای ریلی کشور که ضرورت تکمیل دارد، خط آهن چابهار- زاهدان و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به ریل است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد بندر چابهار هم از طریق جاده به شبکه سراسری جادهای متصل شود و همچنین چابهار باید از طریق ریل هم به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شود و این یکی از الزامات است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: خطآهن چابهار- زاهدان به طول 620 کیلومتر، بخشی از کریدور شمال به جنوبِ شرق کشور است که باید از زاهدان به بیرجند و مشهد مقدس متصل شود و در نهایت از طریق مرز سرخس به شبکه ریلی برون مرزی اتصال یابد.
خادمی گفت: عملیات احداث خط آهن چابهار- زاهدان از سال 93 آغاز شد البته قرارداد اجرایی آن سال 92 منعقد شد؛ در حال حاضر با توجه به اعتباراتی که اختصاص یافته است، پروژه با روند مطلوبی پیش میرود.
* هزینهکرد 1400 میلیارد تومان در زیرسازی خطآهن چابهار-زاهدان
وی با بیان اینکه تاکنون 1400 میلیارد تومان در بخش زیرسازی خط آهن چابهار- زاهدان هزینه شده است، افزود: نیازمند است حداقل 4 هزار میلیارد تومان دیگر به این خط آهن اختصاص یابد تا مسیر تکمیل شود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: با توجه به نیاز مالی این پروژه استراتژیک، ما درخواست دادیم و امیدواریم با اجرایی شدن این موافقت مقام معظم رهبری و تأمین منابع مالی منسجم، این پروژه ریلی در اسرع وقت تکمیل شود تا بخشی از نیاز کشور به عنوان یک پروژه فرا ملی، رفع شود.
* پیشرفت 57 درصدی زیرسازی خطآهن چابهار-زاهدان
خادمی اظهار داشت: کل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان 38 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته زیرسازی پروژه 57 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
* تلاش میکنیم خطآهن چابهار-زاهدان سال 1400 تکمیل شود
وی تاکید کرد: اگر این پول مورد تأکید مقام معظم رهبری (300 میلیون یورو) در اسرع وقت به این خطآهن اختصاص یابد ما برنامه دقیقتر زمانبندی اجرا ارائه میدهیم و تلاش میکنیم پروژه در سال 1400 به پایان برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیمانکاری قرارگاه خاتم در خطآهن چابهار-زاهدان، اضافه کرد: این پروژه، پروژهای خاص است و قرارگاه خاتم الانبیا هم باید برنامه خاص و منسجمی در این پروژه ارائه کند، قطعا میتوان با برنامه مشخص، این پروژه ریلی را در سال 1400 افتتاح کرد اما به هر حال، کار مشکلی است.
* مسیر برداشت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه هنوز مشخص نشده است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره روند برداشت پول از صندوق توسعه برای این خطآهن اظهار داشت: پس از موافقت مقام معظم رهبری، هنوز روند برداشت پول از صندوق توسعه برای این خطآهن به ما اعلام نشده است و هنوز مشخص نشده است مسیر پرداخت چگونه باشد.
به گزارش فارس، شهریورماه امسال بود که اعلام شد مقام معظم رهبری با برداشت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای راهاندازی راهآهن چابهار ـ زاهدان موافقت کردهاند و بدین ترتیب وزارت راه و شهرسازی باید این پروژه را با جدیت پیگیری کند.
روز 28 شهریورماه بود که هیات وزیران در جلسه به ریاست رئیس جمهور، با اختصاص تسهیلات به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح «اتصال چابهار به شبکه ریلی» موافقت کرد.
بر اساس این تصمیم، مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به وزارت راه و شهرسازی از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل طرح ریلی چابهار به زاهدان اختصاص مییابد.
خط ریلی چابهار به زاهدان، تنها بندر اقیانوسی کشور را به کریدور جنوب به شمال و کریدور شرق کشور متصل میکند، بر هیمن اساس این طرح از اهمیت ویژهای برخوردار است.
خط راهآهن چابهار به زاهدان با احتساب ایستگاههای بین راهی، ۷۳۰ کیلومتر است.
به گزارش فارس، کاربران این رسانه در بخش فارس من با طرح مسائلی نظیر (کریدور راهبردی چابهار سرخس در مسیر بیپولی)، (ظرفیتهای اقتصادی شرق کشور معطل تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس) و (راهآهن زاهدان به چابهار به کجا رسید؟)، خواستار پیگیری درباره جزئیات تأمین اعتبار و تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان شدهاند.
انتهای پیام/