به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جلسه 170 شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حداد عادل طی سخنانی ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی 1399-1398 گفت: خوشبختانه همکاری و همفکری مناسبی میان این شورا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار است.
وی افزود: در مورد تحول و ارتقاء علوم انسانی نباید به اسم اسلامی سازی افراط و تفریط صورت گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در طول این چند سال اخیر ادامه داد، تلاشهایی که در حدود 10 سال اخیر در مورد تحول علوم انسانی در هر چهار بعد اسلامی سازی، روزآمدسازی، بومیسازی و کارآمدسازی صورت گرفته بیسابقه است.
حداد عادل گفت: نه قصد انکار و نفی تلاشهای گذشته را داریم و نه از نقد و انتقاد آزرده میشویم.
پس از سخنان حداد عادل بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و گزارش کارگروه مربوطه در این زمینه ارائه شد.
در این گزارش به لزوم بازنگری این سرفصلها و برنامهها با گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب، توجه به اقلیم محیطی و همچنین بهروزرسانی برخی سرفصلها مورد تأکید قرار گرفت.
پس از ارائه این گزارش، حداد عادل طی سخنانی گفت: معماری یکی از وجوه برجسته تمدن اسلام و ایران است و به همین دلیل این رشته درسی از یک پیشینه مناسب برخوردار است.
پس از سخنان حداد عادل، حجتالاسلام کاظمینی، معاون حوزوی دبیر شورای تحول طی سخنانی گفت: با توجه به نظرات اساتید، سرفصلهای ارائه شده از چینش مناسب برخوردار هستند.
وی افزود: با توجه به گزارش ارائه شده در مورد ارتباط معماری با هنر و دانش، این موضوع میتواند به نحو بهتری در سرفصلها نمود پیدا کند.
پس از سخنان حجتالاسلام کاظمینی اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره دقت در عنوان رشته تحصیلی برای جلوگیری از برخی مشکلات، عدم ارتباط برخی از دروس با اهداف رشته و ابهام در جایگزینی این رشته به جای رشتههای دیگر پرداختند.
حداد عادل هم در این زمینه گفت: نامگذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نشود آشفتگی ایجاد میکند.
وی افزود: ضمناً در برنامه درسی باید میان سرفصلهای قبلی و سرفصلهای جدید تفکیک وجود داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمت اسلامی در مورد معماری دارای نظریه و سخن است.
حداد عادل گفت: همچنین ایران در قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بوده و باید دانشجوی معماری در این زمینه نیز آگاهی داشته باشد.
وی افزود: این موضوع در ساخت مساجد در کشورمان نمود بارزی دارد و مساجد ایرانی از نظر شکل ظاهری، کاملاً مجزا با مساجد سایر کشورهای اسلامی هستند.
همچنین اعضای کارگروه در مورد برخی مباحث مطرح شده توضیحاتی ارائه کردند.
در این بخش با اشاره به تفکیک روشهای آموزش معماری در نظام آموزشی کشور به این موضوع نیز اشاره شد در رشته معماری گرایشهای زیادی به وجود آمده که همه این گرایشهای شاخههای رشته معماری هستند که با توجه به نیازها به وجود آمدهاند.
حداد عادل هم در این زمینه گفت: متأسفانه ساختمانسازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی نیست.
وی افزود: جنبههای حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی میتواند در این سرفصلها گنجانیده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد به مقلد صرف معماران غربی تبدیل میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس، لازم است.
وی افزود: در معماری اسلامی و ایرانی عناصر این تمدن مانند حیاء، دینداری، رعایت حریم خصوصی کاملاً مشهود است.
پس از ارائه نظرات اعضاء، کلیات برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.
در پایان جلسه حداد عادل همچنین اعلام کرد کتاب مطالعات پشتیبان برنامه درسی کارشناسی حقوق توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده است.
انتهای پیام/