جایزه مصطفی(ص)؛ مشوق دانشمندان در تعمیق زمینه‌های علمی

حسن ظهور؛ رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که جایزه مصطفی(ص) چقدر می‌تواند به رشد علمی و فناوری کشورهای اسلامی کمک کند، گفت: اصولاً هدف جوایز علمی به‌ طورکلی تشویق دانشمندان برای انجام فعالیت‌های علمی به‌ویژه بدست آوردن یک اثر علمی با تأثیر زیاد است.

وی ادامه داد: جوایز مختلف، دانشمندان برجسته را می‌شناسانند و عاملی هستند که به آنان کمک می‌کند تا برای یک زمینه خاص علمی، عمیق‌تر شوند و فعالیت بیشتری انجام دهند.

ظهور افزود: تفاوت جایزه مصطفی(ص) با سایر جوایز دیگر این است که جوایز دیگر معمولاً کلی هستند و برای فعالیت دانشمندان در رشته‌های علمی داده می‌شود، اما جایزه مصطفی(ص) در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌ علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و تمام زمینه‌­های علم و فناوری به اثری داده می‌شود که در مسیر توسعه فناوری اثر بخش بوده باشد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: شرط اعطای جایزه مصطفی(ص) در سه حوزه اول این است که فرد باید تابعیت یکی از 57 کشور اسلامی را داشته باشد؛ این در حالی است که این موضوع شروط دیگر مانند شرط جنسی، سنی و مذهبی ندارد، اما در حوزه چهارم جایزه مصطفی(ص) شرط تابعیت وجود ندارد؛ لذا افراد می‌توانند از هر جای دنیا در این حوزه شرکت داشته باشند، البته شرط مسلمان بودن در این زمینه مورد تأکید است.

ظهور با بیان اینکه در بخش جایزه چهارم، رشته خاص مطرح نیست یعنی شرط رشته‌ای، سنی و جنسی وجود ندارد، افزود: طبیعی است این جایزه می‌تواند مانند سایر جوایز، مشوق دانشمندان باشد تا در معرفی اثر و فعالیت‌های علمی ایشان اثربخشی داشته باشند.

وی ادامه داد: سه عامل اصلی برای انتخاب افراد در جایزه مصطفی(ص) مطرح است؛ افراد، دانشمندان برجسته‌ای در جهان اسلام باشند، یک اثر برجسته داشته باشند و این اثر تأثیر بسیار بالایی در بخش جهان و منطقه داشته باشد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در پاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث می‌شود جایگاه علمی و فناوری دانشمندان جهان به‌ویژه جهان اسلام تقویت شود، گفت: بحث، بحث فناوری است لذا باید آزمایشگاه‌های مجهز برای انجام فعالیت‌های مورد نظر وجود داشته باشد. امکانات در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است تا فعالیت‌های دانشمندان مؤثر واقع شود.

ظهور بیان کرد: هرچه در مسائل علمی و فناوری، بیشتر سرما‌یه‌گذاری شود، کشورهای اسلامی می‌توانند آثارشان را موثرتر ارائه دهند.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) خاطرنشان کرد: اعطای جوایز می‌تواند در بحث توسعه علم و فناوری بسیار مؤثر باشند؛ چراکه دانشمندان با توجه به آثار موثر خود قادر خواهند بود استعدادهای خود را بیشتر شناسایی کنند.

جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند، براین اساس، سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در‌ آبان­ ماه 1398 (نوامبر 2019)  به منظور معرفی دانشمندان برتر علمی و فناوری‌ جهان اسلام برگزار می‌شود.

انتهای پیام/