ظرفیت تخلیه بندر خرمشهر به 400 هزار کانتینر می‌رسد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بندر خرمشهر، نورالله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در مراسم گشایش پروژه‌های بندری در خرمشهر گفت: با این پروژه‌ها 7 هکتار به اسکله‌های خرمشهر اضافه می‌شود که می‌توان به طور همزمان 2500 کانتینر با معیار TEU را جابجا کرد و اگر میانگین رسوب هر کانتینر 6 روز باشد، تعداد رسوب کانتینر از 100 هزار کانتینر به 400 هزار کانتینر می‌رسد.

وی همچنین گفت: ترمینال مسافری ظرفیت دیگری است که بعد از جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر ایجاد شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین در این مراسم در حضور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران پیشنهاد داد با توجه به اینکه هم شرکت کشتیرانی به عنوان حمل‌کننده کالا و هم کانتینرها و کشتی‌ها را در اختیار دارد، پیشنهاد می‌شود برای رفع رکود کانتینری در خرمشهر میزان حقوق انبارداری و نگهداری کاهش پیدا کند تا رونق ورود کانتینر به این بندر بیشتر شود.

اسعدی فاصله بندر خرمشهر تا دریا را 62 مایل عنوان کرد و گفت:‌ هزینه‌های حمل و نقل و کالا برای بازرگانان بیشتر می‌شود؛‌ بنابراین پیشنهاد می‌شود در مدل جدید مالی سهم بندری از هزینه کالا بسیار کاهش پیدا کند و بخشی از حقوق انبارداری را حذف و یا بسیار کم کنیم و درآمدها از محل جابجایی و حمل و نقل کالا به دست آید تا شاهد رونق بندر خرمشهر باشیم.

وی همچنین گفت: بندر خرمشهر تا قبل از جنگ بزرگ‌ترین بندر کشور بود که 65 درصد فعالیت بندری و گمرکی کشور در آن انجام می‌شد، اما در دوره جنگ تحمیلی عمده زیرساخت‌ها از بین رفت. این بندر دارای 20 پست اسکله، 13 انبار به مساحت 14 هکتار و دارای اسکله به طول 2300 متر بود که آبراه خرمشهر پذیرای کشتی‌های تا 20 هزار تن بار بود و ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر به 5 میلیون تن کالا در سال تا قبل از شروع جنگ بود که بعد از جنگ همه این امکانات از بین رفت و 80 درصد زیرساخت‌های بندر خرمشهر از بین رفت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: از بین رفتن زیرساخت‌های بندری هزینه زیادی به سازمان بنادر کشور تحمیل کرد و همچنین خنثی‌سازی مواد منفجره در خشکی و دریا انجام شد. 181 فروند مغروقه از خرمشهر خارج شد.

اسعدی با بیان اینکه رویکرد بندر خرمشهر حمل و نقل کانتینری کالا است، گفت: با راه‌اندازی پروژه‌های بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر به 10 میلیون تن کالا افزایش می‌یابد و در حال حاضر ترمینال کانتینری با 250 هزار کانتینر در سال با سرمایه‌گذاری 175 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

وی همچنین گفت: 5 پست اسکله کانتینری و دو دستگاه کنتری کرینگ و موبایل کرینگ نصب شده که برای تخلیه و بارگیری کالا در پس‌کرانه استفاده می‌شود.

در این مراسم همچنین کاپیتان فرشاد شهباز عضو هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی و مدیرعامل شرکت جنوب خط ایران گفت: با همکاری بخش خصوصی و پیمانکاران خوب داخلی ترمینال کالایی در بندر خرمشهر راه‌اندازی شده و زمینی که قبلا دارای مواد منفجره و خاک و نخاله بود، هم اکنون تبدیل به یک ترمینال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرتب ‌برای تخلیه و بارگیری کالا شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

وی همچنین گفت: حتی در سال 96 با جهش نرخ ارز از یک سو و اعتصاب کامیون‌ها و عدم ارسال مصالح از سوی دیگر، مشکلاتی ایجاد شد اما پیمانکار بخش خصوصی از ادامه کار منصرف نشد و در حال حاضر 16 هکتار یارد بندری در خرمشهر ایجاد شده است.

به گفته شهباز 3 میلیارد یورو برای نصب دستگاه‌های پیشرفته لازم است و میانگین تاخیر پروژه‌ها 9.5 ماه است که اگر دستگاه‌های آر تی جی نصب شود، می‌توان خدمات بیشتری به مشتری بدهیم و بندر کانتینری خرمشهر دوباره رونق می‌گیرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

برچسب ها:

اقتصادی