نقره‌کار: اسلام بر تحقیق و توسعه علوم انسانی تأکید دارد

عبدالحمید نقره‌کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران حداکثر بهره برداری را از علوم تجربی در سطح جهان را به دست آورده است،گفت: معتقدم کشور ایران قرار نیست شاگرد باشد هدف اصلی انقلاب شناخت انسان و روح و قدرت عقلانی آن است که خوشبختانه در حال حاضر در مسیر پیشرفت قرار داریم.

* علوم انسانی را با جایگاهی که دارد مورد توجه قرار نداده‌ایم

وی افزود: یکی از خلاء هایی که امروز در جامعه دانشگاهی وجود دارد این است که علوم انسانی را با توجه به جایگاهی که دارد مورد توجه قرار نداده ایم به طور مثال وقتی در محافل علمی از کلام الهی ، ائمه معصومین، قران و احادیث به عنوان منبع علمی اشاره می کنیم مورد قبول واقع نمی شوداما منابع کشور های خارجی که بیشتر آنها مجلات هستند قبول می کنند.

*  از نگاه اسلام 2 منبع خطا ناپذیر هستند

نقره کار تصریح کرد: از نگاه اسلام 2 منبع خطا ناپذیر هستند که یکی سخن ائمه معصومین بوده و دیگری اجماع خبرگان و عقل تفضیلی است که در این رابطه باید بگویم روش تحقیق نباید آماری باشد چراکه اجماع خبرگان در امر تجربی مهم است.

* مشکل دانشگاها محتوای پژوهشی است

وی ادامه داد: به نظر من مشکل عمده دانشگاهی ما امروز مقوله محتوای پژوهشی در رشته علوم انسانی و مباحث میان رشته ای است چرا که روش تحقیق یک فرایند محسوب می شود و منابع تحقیق باید مبتنی بر منابع عقلی اجماع خبرگان و منابع نقلی کلام معصومین باشد.

انتهای پیام/