موافقان و مخالفان لایحه تجارت در برنامه «مناظره» چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه «مناظره» این هفته با موضوع لایحه تجارت روی آنتن رفت. در این برنامه حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس و حمیدرضا غزنوی دبیر کل مجمع کار آفرینان ایران به عنوان منتقد لایحه تجارت، حجت الاسلام والمسلمین حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس و علیرضا عالی پناه حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مدافع لایحه تجارت به مناظره آمده بودند تا لایحه تجارت را مورد بررسی قرار دهند.

*سلیمی: قانون تجارت نیازمند اصلاح است

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در باره کلیات قانون تجارت به نکاتی از جمله تغییرات متعدد آن اشاره کرد و گفت: این قانون نیازمند اصلاح است و باید نکاتی را قابل توجه قرار داد.  قانون تجارت مانند سایر قوانین برای عموم مردم قابل درک است و با توجه به مادر بودن آن از حساسیت بالایی برخوردار است و باید با دقت نظر زیادی مورد بررسی قرار گیرد.

سلیمی افزود: در سال 84 این لایحه به مجلس آمد، کمیسیون قضایی قرار بود درقالب اصل  85 قانون اساسی، این قانون را مورد بررسی قرار دهد و بنابراین در مجلس تصویب شد. چون بحث تخصصی بود به نیابت از مجلس پیگیری شد و در شورای نگهبان در سال 91 مورد ایراد قرار گرفت.

وی همچنین به ایرادات و اشکالات این لایحه اشاره کرد و اظهار داشت: اصل  85 ای به این معنی است که مجلس بخشی از اختیار خود را ترخیص کند. این لایحه در سال 84 و در مجلس هشتم تصویب شد اما در سال 91 شورای نگهبان ازآن ایرادهایی گرفت.

سلیمی اضافه کرد: ایراد دوم این است که مجلس باید به صورت عام تصمیم بگیرد، باید در صحن به صورت علنی اعلام میشد و مورد کارشناسی قرار میگرفت تا ما نیز به عنوان نماینده پیشنهادات خود را اعلام میکردیم اما متاسفانه اجازه چنین کاری به ما داده نشد. اما ایراد اساسی این است که به نظر میرسد که این قانون ماهیتا تغییری نکرده و مجلس باید تصمیم بگیرد و سوال اینجاست که آیا اجازه تصمیم گیری داریم؟ سوال اساسی بعدی این است که چرا نباید این قانون را از ریشه مورد بررسی قرار دهیم؟ چرا به شیوه اصلاحی پیش نرفتیم؟

*نوروزی: قانون تجارت، ترجمه قانون ناپلئون است

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در توضیحات اولیه خود بیان کرد: کمیسیون قضایی، لایحه تجارت و سایر لایحه ها را مورد بررسی قرار داده و سپس به تصویب رسانده و به انتقادات نیز فرصت بیان دادیم و به همه آنها پاسخ داده شده است.

نوروزی در پاسخ به سوالات کارشناسان حاضر در برنامه مناظره افزود: قانون تجارت ترجمه قانون ناپلئون است و در 87 سال پیش به مجلس آمده و به تصویب رسیده و قانون 200 ساله ای است که به آن عمل میشده است. کمیسیون های مربوطه تمام 331 ماده این لایحه را مورد بررسی قرار داده و روی آن کارشناسی شده است .

*غزنوی: کمیسیون مشترک لازمه لایحه تجارت است

حمیدرضا غزنوی دبیر مجمع کارآفرینان در شروع صحبتهای خود گفت: در تغییرات جدید لایحه تجارت ، صاحبان حرف و مصرف کنندگان درگیر هستند و تمامی مردم را در برمیگیرد و قطعا تبعات اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.

غزنوی در رابطه با ضرورت قانون تجارت فعلی افزود: این قانون در مورد شرکت های سهامی در سال 1347 اجرا شده و برخی کارها را پوشش داده است اما با توجه به تغییرات اقتصادی فعلی برای بحث توزیع عادلانه و تجارت الکترونیک هیچ بستر قانونی دیده نشده و با توجه به تمام شمولی این قانون از اهمیت آن سخن به میان می آید.

دبیر مجمع کارآفرینان اظهار داشت: در مورد این لایحه باید بررسی شود که چرا انقدر مورد انتقاد قرار گرفته است و مهم ترین نکته آن است که باید برای بررسی آن کمیسیون مشترک شکل میگرفت. درست است که این بحث، یک بحث حقوقی است اما به هر حال بخشی اقتصادی و بخشی نیز فنی بوده و باید همه را تحت پوشش قراردهد و افرادی که درگیر هستند همه و همه باید در تدوین دخالت داده شوند.

*عالی پناه: به دنبال راههای شکست خورده نباید رفت

علیرضا عالی پناه حقوقدان در ابتدای صحبتهای خود گفت: نقد بدون تبیین لایحه وجود داشته است. لایحه تجارت از لوایح مهم کشوری است و تبیین آن ضروری است . تحولات در حوزه تجارت سریع است و پس از گذشت 80 سال از تدوین قانون اولیه، تغییر قانون لازم است.

وی افزود: باید بدانیم که علت مخالفت شورای نگهبان چه بوده است . شورای نگهبان در سال 91 ایراد اصل 85 ای را به مجلس گفته است. ایراد این بود که قانون تجارت قانون دائمی است و تصویب آن ضرورت ندارد . از بحث فنی بگذریم. در مجلس هشتم کمیسیون مشترک تشکیل شد که ظرف یکسال با شکست مواجه شدو نتوانست تصمیم بگیرد. باید توجه داشت که وقتی لایحه ای به مجلس فرستاده می شود کمیسیون های فرعی موجود در برخی موارد وارد بحث شده و لایحه را مورد بررسی قرار میدهند. به دنبال راههای شکست خورده نباید رفت و باید بدانیم که فرصت برای اصلاح تنگ است.

در ادامه برنامه مناظره، حسن نوروزی درپاسخ به سوال یکی از بینندگان درباره اقتباس لایحه تجارت از قوانبن مصر و فرانسه، گفت: مشخص است که قانون تجارت فعلی از فرانسه گرفته شده است اما این ادعا که ما لایحه تجارت را از قوانبن مصر گرفته ایم یک تهمت است.

علیرضا عالی پناه در پاسخ به سوالی درباره بررسی لایحه تجارت توسط قوه قضاییه، اظهار داشت: قوه قضاییه جدید پنج ماه است که مستقر شده است و نظر رسمی در این باره نداده است.

در نظرسنجی برنامه از بینندگان پرسیده شده بود که نظر کدام گروه را منطقی تر میدانند، موافقان لایحه تجارت یا مخالفان لایحه تجارت.

نهایتا مخالفان لایحه تجارت 70 درصد آرای مردمی را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی