صرفه‌جویی 700 میلیون لیتری مصرف دیزل در بخش شهری/چرا باربرگ برای ناوگان درون شهری الزامی شد؟

مرضیه حصاری، مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‫وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه از ابتدای بهمن 95 پیرو مصوبات مبارزه با قاچاق سوخت، ساماندهی ناوگان دیزل شهری آغاز شد، گفت: علاوه بر ساماندهی این طرح در بخش شهری، با همت سازمان راهداری این طرح برای حمل و نقل برون شهری نیز کلید خورد.

وی با بیان اینکه بخش اول ساماندهی ناوگان درون شهری، شناسایی ناوگان باری بود، افزود: این در حالی است که پیشتر اطلاعات دقیقی در خصوص ناوگان باری و دیزل شهری وجود نداشت و به همین دلیل قاچاق گسترده و مصرف بی رویه‫ سوخت صورت می‫گرفت.

مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در ادامه برای جلوگیری از قاچاق و کنترل مصرف سوخت، سامانه‫ ملی «ساماندهی ناوگان بار و مسافر درون شهری» استقرار یافت و به موجب آن از سوی وزارت کشور به 1100 شهرداری در استان‫های مختلف کشور دسترسی داده شد.

*صدور پروانه فعالیت برای 300هزار ناوگان شهری

وی با بیان اینکه کلیه رانندگان ناوگان درون شهری برای تردد در شهر موظف‫ هستند در این سامانه ثبت نام کنند، افزود: پس از ثبت نام رانندگان در این سامانه، مدارک آن‌ها توسط شهرداری‌ها بررسی شده و سپس برای رانندگان پروانه فعالیت صادر می‫شود؛ تاکنون نیز با این سازوکار 300 هزار ناوگان شناسایی و برای آن‫ها پروانه فعالیت صادر شده است.

* صرفه جویی 700 میلیون لیتری سوخت دیزل در بخش شهری

این مقام مسئول در وزارت کشور با بیان اینکه عملیات شناسایی ناوگان‫های حمل و نقل درون شهری منجر به کاهش چشم‌گیر مصرف سوخت شد، گفت: به عنوان مثال پس از شناسایی 300 هزار ناوگان درون شهری، شاهد آن بودیم که در سال‫های 96 و 97 به طور میانگین در حدود 600 تا 700 میلیون لیتر در سال صرفه‫جویی سوخت دیزل در بخش شهری رخ داد که تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

حصاری با اشاره به اینکه بیشتر معضل آلودگی هوای شهرهای کشور انتشار دی اکسید گوگرد یا همان PM کمتر از 2.5 میکرون بوده است، گفت: از آنجاییکه به واسطه سوخت دیزل، این ذرات کشنده در هوا منتشر می‫شد با اجرای طرح «ساماندهی ناوگان دیزل شهری» از انتشار آن‌ها جلوگیری به عمل آمد.

*چرا طرح باربرگ برای ناوگان درون شهری الزامی شد؟

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته طرح یکپارچه دریافت سند حمل بار شهری و حومه‌ای یا همان باربرگ برای وسایل نقلیه سنگین بالای 10 تن آغاز شد، عنوان کرد: در این طرح مبدا و مقصد سفرها ثبت می‫شود و طبق آن رانندگان وسایل سنگین موظف هستند که برای تردد در شهر و دریافت سوخت، باربرگ دریافت کنند؛ از ماه گذشته نیز این الزام برای رانندگان با وسایل نقلیه کمتر از 10تن ابلاغ شد.

حصاری با بیان اینکه در فاز اول اجرای «طرح ساماندهی ناوگان دیزل شهری»، به تمامی رانندگان مقدار مشخصی سوخت تخصیص داده شد، اظهار داشت: پس از اینکه این مقدار مشخص به رانندگان تخصیص داده شد، تصمیم بر این شد که رانندگان پر مصرف برای مصرف بیشتر سوخت حتما باربرگ دریافت کنند.

مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هدف از طرح باربرگ را صحت‫سنجی مصرف سوخت توسط رانندگان ناوگان حمل و نقل درون شهری عنوان کرد و اظهارداشت: با این سازوکار تلاش شد تا از معضلاتی مانند قاچاق سوخت جلوگیری شود.

وی یکی از ثمرات اجرای طرح باربرگ را کاهش میزان قاچاق سوخت دانست و بیان کرد: علاوه بر این، این طرح منجر به کاهش مصرف سوخت شده و همچنین بوسیله آن ترددهای غیرضرور نیز قابل رصد ‫است؛ یعنی اینکه رانندگان هدفمند سوخت دریافت می‫کنند و انگیزه‌ای برای بیهوده استفاده کردن از سوخت را ندارند.

*گواهی معاینه فنی شرط دریافت باربرگ

حصاری با اعلام اینکه در فاز دوم اجرای طرح ساماندهی ناوگان دیزل شهری قرار است اطلاعات کلیه دوربین‫های شهری تجمیع شود، گفت: هدف از این کار اولاً صحت‫سنجی این طرح است و در ثانی با هدف ایجاد شفافیت، ترددهای رانندگان ناوگان درون شهری رصد خواهد شد.

وی در پایان اخذ معاینه فنی از سوی رانندگان وسایل نقلیه سنگین برای حمل و نقل درون شهری را شرط دریافت باربرگ عنوان کرد و افزود: در حال‫حاضر ناوگانی وجود ندارد که بدون داشتن معاینه فنی، سوخت یارانه‫ای دریافت کند؛ در چند ماه اخیر نیز سامانه باربرگ به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل شده و به همین دلیل امکان بارگزاری معاینه فنی جعلی وجود ندارد در حالیکه پیشتر این امکان وجود داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی