دکتر مهرداد فاخر مدیرعامل و عضو هیئت مدیره تیپاکس، شرکت نوآور حوزه پست، در مصاحبه پیش رو به معرفی دستاوردهای جدید این مجموعه از جمله اپلیکیشن «مای تیپاکس» که به تازگی راه اندازی شده است و اهمیت ارائه خدمات نوآوارنه به مشتریان پرداخته است. در ادامه متن کامل مصاحبه آورده شده است.
دکتر مهرداد فاخر، لطفا از خود و تجربه کاری خود در تیپاکس بگویید
میخواهم از تیپاکس، بهعنوان یک شرکت نوآور بگویم؛ حدود شصت سال پیش، تیپاکس به ارائه نوآوری در صنعت پست پرداخت و این مجموعه بهعنوان یکی از اولین شرکتهای خدمات پستی خصوصی در ایران شروع به فعالیت کرده است.
دنیای امروز، دنیای نوآوری در ارائه خدمات به مشتری است پس با ورود به تیپاکس تغییرات را آغاز کردم، چون به پوست انداختن و نوسازی آن اعتقاد داشتم.
ما در یک فرآیند نرم و هوشمندانه، میانگین سنی یک کسبوکار شصت ساله را به ۳۵ سال کاهش دادیم که این خود گام مهمی در تغییر فرهنگ سازمان بود. میانگین دانش آکادمیک نیروهای ستادی را افزایش داده و جالب است بدانید که ترکیب جنسیتی این مجموعه را طوری چیدهایم که تعادل آماری بین نیروهای زن و مرد این مجموعه، برقرار باشد.
پس برای رسیدن به این هدف کاملا جنگیدهاید؟
بله، اما نه جنگ بهمثابه شکست دادن دیگری! ببینید تیپاکس یک مسیر شصت ساله را با موفقیت طی کرده بود و این بار به نقطهای رسید که برای رشد بیشتر باید «بال در میآورد.» ما در نوک قله قرار داشتیم، باید پیشتر میرفتیم و برای این هدف، راهی جز بال در آوردن و پرواز نداشتیم. روزمرگی، دشمن رشد کسبوکارها است و ما برای اینکه سقوط نکنیم، پرواز را انتخاب کردیم.
منظور شما از شفافیت دقیقا چیست؟
ببینید شفافیت باید از فرهنگ سازمان نشأت گیرد. بهطور مثال تیپاکس را به عنوان سازمانی پاسخگو به ذی نفعان معرفی کردیم. در چند سال اخیر، برای شفافیت هرچه بیشتر تلاش کردیم تا اکثر فرآیندهای مجموعه را مکانیزه کرده و از فعالیتهای غیر سیستماتیک و غیر شفاف اجتناب کنیم.
پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که شفافیت در کنار نوآوری از مهمترین ارزشهای سازمانی تیپاکس است؟
بله، صد درصد. برای ما این ارزشها نهادینه شده است. بدین منظور، سامانه یکپارچه جمع آوری و توزیع به نام جت، طراحی و به کار گرفته شد و مجموعه، بزرگترین هاب مکانیزه مرسولههای پستی ایران و همچنین و اپلیکیشن «مای تیپاکس» را راه اندازی کرده است که نقطه تماس مشتریان با این اپلیکیشن خواهد بود؛ این بخشی دیگری از پازل نوآوری و موفقیت مجموعه تیپاکس است. هدف ما این است که جلوتر از انتظارات مشتریان حرکت کنیم.
من ارزش افزوده را اینطور میبینم که وقتی شما کالا و یا خدمتی را میخرید، چیزی باید به شما ارائه شود که خودتان هم انتظارش را نداشته باشید. مشتریان از اصلیترین سرمایههای ما هستند، تصور نکنید که با تحویل کالا کار ما تمام میشود؛ بلکه از آن زمان، تازه کار سنجش میزان رضایت مشتری و درک خواستههای آتی او، برای ما آغاز شده است؛ لذا در تلاشیم تا بتوانیم استانداردهای خود را ارتقا داده و همگام استانداردهای جهانی باشیم.
شما یک گام فراتر از انتظارات مشتری فعالیت میکنید، خود را رهبر نوآور بازار لجستیک میدانید؟
رهبری به حرف نیست، این موضوع در عمل باید ثابت شود. ما تلاش میکنیم نوآوری داشته باشیم، این بازار و مشتریان هستند که بر اساس خدمات ما و سایر رقبا، تصویر رهبر نوآور بازار را در ذهن خود میسازند. در راستای این اهداف کلان سازمان، طراحی و راه اندازی سامانه هوشمند «مای تیپاکس» است که به عنوان درگاهی برای دستیابی آسان به سروس و خدمات تیپاکس طراحی شده و در آیندهای نزدیک بیشتر از آن خواهید شنید.