60 درصد سردفتران در سال گذشته کمتر از 25 میلیون تومان در ماه درآمد داشته اند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پایش، در برنامه «پایش» ۷ مهرماه، موضوعات «انحصار در شغل سردفتری و بهبود فضای کسب و کار»، نقد و بررسی شد.

عظیمیان، نایب رئیس کانون سردفتران در برنامه پایش با تاکید بر اجازه قوه قضاییه برای تصدی برخی مشاغل گفت: در ابتدای تاسیس دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، هیچ کس از این موضوع و تاسیس دفاتر استقبال نکرد. قوه قضاییه به سردفتران اجازه داد که این دفاتر را نیز تاسیس کنند.

وی در خصوص انحصار ایجاد شده در این شغل و عدم برگزاری آزمون سردفتری در ۱۰ سال گذشته افزود: این نص صریح قانون است. اگر قانون بگوید به ازای هر یک تهرانی یک سردفتر وارد شود ما اقدام می کنیم. دوم اینکه آزمون را قوه قضائیه برگزار می کند نه کانون سردفتران و دفتریاران و نکته آخر اینکه این بخش از قانون در سال 86 اصلاح شد و بر اساس مقتضیات محلی و جمعیتی و درآمدها آزمون برگزار می شود.

عظیمیان گفت: در صورت اصلاح قانون، ما هم تابع آن هستیم و قانون را اجرا می کنیم.

نایب رئیس کانون سردفتران در ادامه در خصوص درآمدهای نجومی این قشر بیان کرد: یکی از همکاران امروز می گفت فقط در یک ماه یک فقره گواهی امضا 20 هزارتومانی داشته است. در سال 97 تعداد 259 نفر از همکارانم فقط 1.5 میلیون تا 2 میلیون تومان درآمد داشتند. تعداد 5975 از همکارانم که 60 درصد جامعه سردفتری هستند کمتر از 25 میلیون در ماه درآمد دارند که نیمی از آن برای دولت است. چون 15 درصد سهم دفتریار، 10 درصد بازنشستگی،10 درصد مالیات همراه با اجاره و هزینه های دفتر را محاسبه نمی کنید.

عظیمیان در مورد خرید و فروش امتیاز سردفتری نیز اضافه کرد: بر اساس ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی سردفترانی که در حال بازنشستگی هستند می توانند یکی از وراث خود یا فرد واجد صلاحیت را بعنوان سردفتر معرفی کنند که البته باید شرایط سردفتری را بر اساس قانون داشته باشد. در سال 97 تعداد 80 نفر در کل ایران متقاضی ماده 69 بودند که معمولا 75 درصد اشخاص فرزندان خود را معرفی می کنند حالا 25 درصد می ماند که این عدد بسیار کم است که اندازه انگشتان دست نمی رسد.

وی افزود: جایگاه سردفتر یا جایگاه قاضی برابری می کند و حکمش که همان سند رسمی و تنظیم سند است در هرمحکمه ای لازم الاجراست. سردفتران 18 میلیون خدمت به مردم در طول سال ارائه می کنند. کار سردفتری عبور از میدان مین است و از کار جراح هم سخت است.

*مدیریت ناکارآمد درون بنگاهی، عاملی مهم در عدم رونق تولید

دکتر محمود اولیایی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور کاین در برنامه پایش گفت: من کارخود را در سال ۷۳ و در یکی از پروژهای بنیاد مستضعفان در مرز افغانستان شروع کردم.

وی افزود: متاسفانه در کشور مدیریت علمی به حاشیه رانده شده و کسی به آن توجه نمی کند. یر اساس یکی از ماده‌های قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت موظف به تشکیل نظام مشاوران مدیریت بود، که این موضوع از سال ۹۳ در کمیسیون اجتماعی دولت خاک می خورد.

اولیایی با توصیه به جوانان بیان کرد: به جوانان کارافرین توصیه می کنم از مشاوران مدیریت برای یادگیری فضای کسب و کار و کارآفرینی استفاده کنند. ضمن اینکه در این راه باید تلاش و کوشش و عزم مثال زدنی داشته باشند.

وی در افزود: در همه جا وقتی بحث کسب و کار می شود، از قوانین بهبود فضای کسب و کار سخن می گویند، اما مدیریت درون بنگاهی نیز در بهبود این فضا موثر است. ما درون لنگاه های اقتصادی کشورمان نیز ناکارامدی مدیریت داریم و همین عامل باعث می شود بنگاه ها با شکست مواجه شوند که خود عاملی برای عدم رونق تولید است. بنابراین باید به موضوع مدیریت درون بنگاهی نیز در کنار قوانین بهبود فضای کسل و کار به طور جدی پرداخته شود.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور کاین در پایان افزود: بر طبق برنامه ششم قرار بود بخشی از توسعه اقتصادی از طریق افزایش بهره وری بدست آید که این موضوع محقق نشده است. بنابراین نیاز است با توجه به فاکتور های افزایش بهره وری نظیر رفع سومدیریت ها این موضوع تحقق یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی