- اخبار بازار -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارگاه سئولب از 22 اردیبهشت سال 98 توسط علی حسینی، مدیر سئو سابق شرکتهایی همچون علی بابا و دیجی کالا آغاز به کار کرد. از ابتدای کار، سئولب قرار نبود همانند دیگر کارگاههای آموزشی و یا کلاسهای دانشگاه سرد و خشک برگزار شود. سئولب قرار بود محیطی گرم، سرشار از انرژی و مفید برای 9 دانشجوی با انگیزه خود ایجاد کند که هدف آن ارتقا سطح علمی این افراد بود. در واقع سئولب یک آزمایشگاه تولید دانش سئو و جایگاه افراد هوشمند و سختکوش است.
علی حسینی، مشاور سئو، یکی از بزرگترین نامها در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئودر ایران به دنبال آموزش سئو، دیجیتال مارکتینگ و از همه مهمتر کار تیمی در این کارگاه بود و توانست در دو دوره اول آن به خوبی به دانشجویان سئولب این مباحث را آموزش دهد. شروع سئولب با عکس العملهای فراوانی در میان افراد شاغل در این حوزه همراه شد و در هر دوره تعداد افرادی که برای حضور در کارگاه ثبت نام میکردند، رقم جالبی را ثبت میکرد.
در این مقاله گفتوگویی با خالق سئولب ترتیب دادیم تا بیشتر درباره آینده و چالشهای پیش روی این کارگاه بدانیم. در ادامه با ما همراه شوید و پای صحبت ما با علی حسینی، مدیر سئوسابق شرکتهای بزرگی مانند علی بابا و دیجی کالا بنشینید.
ایده سئولب از چه زمانی در ذهن شما شکل گرفت؟
ایده سئولب تقریبا از پنج یا شش سال پیش در ذهن من شکل گرفت ولی تا سال 97 امکان پرداختن به آن و اجرای آن پیش نیامد. ولی در آبان و آذر ماه سال 97 زمان پرداختن به ایده فرا رسیده بود و آن زمان بود که تصمیم به اجرای آن گرفتم.
به نظر شما حضور تو سئولب نیازمند دانش خاصی است و محدودیت سنی خاصی دارد؟
خیر. افراد با انگیزه و مشتاق یادگیری کسانی هستند که میتوانند در این کارگاه شرکت کنند. در واقع داشتن دانش سئو کمی به بچهها در ادامه کار کمک میکند و خب بلد بودن آن برای خودشان بهتر است، اما نکته اصلی که ما در سئولب به دنبال آن هستیم داشتن روحیه کار تیمی و همچنین اشتیاق برای یادگیری است.
دانشجویان سئولب ممکن است تازه در اوایل راه خود در بازار کار باشند و سن پایینی داشته باشند و حتی ممکن است صاحب یک کسب و کار باشد. در واقع سئولب میتواند سکوی پرتاب آنها در ادامه راه شغلی باشد، به همین خاطر در سئولب به هیچ عنوان محدودیت سنی جایگاهی ندارد و هرکس با هر سنی میتواند در آن شرکت کند.
در سئولب دانشجویان قرار نیست مفاهیم را به صورت دیکتهوار یاد بگیرند و برای یادگیری خودشان باید تلاش کنند، مدرسان را سوال پیچ کنند، تا به جواب سوالی نرسیدن پا پس نکشند و از پرسیدن سوال نیز خجالت نکشند. رسالت اصلی سئولب به چالش کشیدن دانشجویان است.
بنابراین اینکه دانشجویان حتما باید در سئو سررشته داشته باشد ملاک انتخاب نیست و حتی در دو دوره اول پیش آمده، افرادی در کلاسها بودند که در دیگر زمینههای دیجیتال مارکتینگ غیر از سئو خبره بودند و در نهایت خروجی بهتری نسبت به افرادی که سئو میدانستند، داشتند.
مهمترین فاکتوری که تو مصاحبهها نظر شما را برای قبولی جلب میکند، چیست؟
در هر مصاحبه سئولب با طرح سوالات انگیزشی آنها را به چالش میکشیم تا بتوانیم میزان ریسک پذیری و اشتیاق آنها به یادگیری را کشف کنیم. سئولب فضایی برای کسانی است که همواره به دنبال دانستن و کشف حقایق هستند؛ سئولب برای افرادی که روحیه کار تیمی دارند بهترین مکان است؛ زمانی که این افراد برای حضور در کلاسهای سئولب قبول میشوند، با توجه به جوی که در کلاسها حاکم است به صورت ناخودآگاه به دنبال دانستن بیشتر میروند و در این کلاسها است که دانش خود را در زمینه سئو افزایش میدهند.
کمی درباره آزمون سئولب صحبت کنیم. سوالات این آزمون را چه کسی طراحی میکند؟ افراد برای شرکت در این آزمون در چه زمینهای باید اطلاعات داشته باشند؟
سوالات سئولب همگی توسط تیم فنی طراحی میشود و زمینه تمامی سوالات آن مفهومی است. اما باید گفت که سوالات بسیار آسان هستند و در واقع برای این هستند که ما با طرز تفکر شرکت کنندگان آشنا شویم.
مرحله اصلی و مهم قبولی در سئولب، قبولی در آزمون آن نیست. مرحله اصلی نوع حضور آنها در مصاحبه و نوع گفتار شرکت کنندگان و نشان دادن تواناییها و انگیزه خودشان است.
سئولب دوره سوم به بعد از نظر فنی چه فرقی با سئولب دوره اول و دوم دارد؟
سئولب در دوره سوم از نظر فنی تفاوت زیادی با دوره اول و دوم ندارد. البته ممکن است نقصهایی که در دو دوره اول با آنها مواجه شدیم را برطرف کنیم و بیشتر بر روی مهارتهای بچهها با کمک مشاوران خود که در فصل سوم به تیم سئولب اضافه میشوند کار کنیم، ولی در کل هیچ تفاوتی در شکل و نوع برگزاری نخواهد داشت.
همانند قبل از میان تمامی شرکت کنندگان تنها 9 نفر برای حضور در کارگاه انتخاب میشوند تا در سه گروه سه نفره به کار خود در کلاسها ادامه دهند. کار اصلی آنها طراحی یک سایت با سه کلیدواژه است که در پایان دوره باید این سه کلیدواژه را در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ببینیم.
اما تنها تفاوت شاخص دوره سوم با دوره اول و دوم سئولب این است که در دوره سوم به بعد کارگاه سئولب به صورت رایگان به کار خود ادامه نخواهد داد و قبول شدگان برای حضور در کارگاه باید شهریه پرداخت کنند.
میزان شهریه در دوره سوم چه مقدار است؟
همانطور که گفتیم فصل سوم برای همه رایگان نیست و شهریه آن 7 میلیون و دویست هزار تومان است. در واقع این تفاوت عمده فصل سوم از سئولب با دو فصل قبلی آن است.
این مقدار شهریه برای کسانی که با استعداد هستند و توانایی پرداخت شهریه را ندارند، زیاد نیست؟
از زبان خیلیها شنیدیم که پرسیدند سئولب دوره سوم با شهریه 7 میلیون و دویست هزار تومنی خیلی گران نیست؟ جوابی که من به این سوال دادم این بود که: “بله گران است ولی نه برای همه.”
ما در سئولب افراد را براساس پتانسیلی که دارند بورسیه میکنیم و این بورسیه ممکن برای همه متغیر باشد، یعنی ممکن است شخصی در کلاس به صورت رایگان حضور داشته باشد، یک نفر ممکن است هزینه را کامل پرداخت کرده باشد و یک نفر سی درصد از هزینه را پرداخت کرده باشد.
میزان هزینه پرداختی و بورس شدن شرکت کنندگان همگی توسط ما براساس آزمون و جلسه مصاحبه با شرکت کننده مشخص میشود. میزان شهریه بر حسب میزان انگیزه و استعداد افراد مختلف متغیر است و ما هر چه انگیزه و استعداد افراد را قویتر ببینیم شهریه کمتر و شاید حتی صفر نیز بشود.
سئولب قراره سئوکار به بازار کار تحویل بده؟
خیر ما در سئولب لزوما سئوکار تحویل بازار کار نمیدهیم و در واقع بخشی از کار ما تحویل سئوکار است، اما ممکن است کسی که در سئولب ثبت نام میکند صاحب کسب و کار و استارتآپی باشد که سئو را به عنوان یک ابزار مهم در کسب و کار خود بداند و دوست دارد تا با یادگیری آن بخش بزرگی از کار خود را پیش ببرد و در آن خبره شود.
چالش اصلی سئولب از نظر خالق آن چیست؟
چالش اصلی سئولب از نظر من پیوند دادن تجربه چالشهایی که بچهها با آنها در کارگاه مواجه میشوند با مهارتها و دانشی که در کلاسها بدست میآورند، است. شاید در دو دوره اول سئولب مشاهده کردید که کار تیمی، آنالیز و مهارت برای ما بسیار اهمیت داشتند و در فصل قبل به دلیل نداشتن هماهنگی و کار تیمی، یکی از تیمها تا مرز اخراج نیز پیش رفت.
یکی از موضوعات جالب در سئولب حضور اساتید شاخص در حوزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان مهمان بوده است. حضور این افراد در سئولب چقدر بازدهی داشته است؟
در دورههای قبل آقایان طالبی، علیرضا صفری، مانوئل اوهانجانیانس و سجاد احمدی حضور داشتند که هر کدام درباره بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ صحبت کردند و دانشجویان از صحبتهای آنها نکات بسیاری را فرا گرفتند.
در سئولب حضور اساتید بزرگ در حوزه دیجیتال مارکتینگ ادامه دارد و ما و اساتید خبره دیجیتال مارکتینگ به این اعتقاد داریم که دانش را نباید برای خودمان نگه داریم؛ باید آن را به دیگران آموزش بدهیم تا به پررنگتر کردن این حوزه در کسب و کارها کمک کنیم.
همانطور که در سوالات قبلی عنوان کردم در دوره سوم سئولب مشاوران در کنار اساتید به دانشجویان کمک خواهند کرد و ما را در برگزاری هر چه بهتر کارگاه یاری میکنند.
در آخر هر آنچه که از سئولب جا مانده است و دوست دارید آن را با مخاطبان خود در میان بگذارید را میشنویم.
در آخر قصد دارم بگویم که سئولب یک انتخاب است. این یک انتخاب در مسیر زندگی کاری افراد است که ما سعی میکنیم آن را به وجود بیاوریم و این انتخاب تبدیل شده به سکوی پرتاب برای کسانی که دوست دارند در فضای جدید آموزشی، فضای کاری جدید و فضای پرورشی مطلوبشان حضور داشته باشند و به آن برسند.
انتهای پیام/