جریان پول، کالا و خدمات در کشور شفاف شود

به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرنگار اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس،‌‌ داود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی امروز در مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی مبارزه با مفاسد اقتصادی در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا گفت: مبارزه با فساد اقتصادی دغدغه همه ماست اما ما همدیگر را تاکنون نمی‌شناختیم و هم‌افزا نبودیم، بنابراین کمک کنیم و از این پس باید متمرکز شویم و هم‌افزایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به جای کلی‌گویی باید حرف تخصصی و کارشناسی بگوییم که چگونه با فساد مبارزه کنیم و چگونه شفافیت ایجاد کنیم، گفت: باید با انجام کار کارشناسی و هم‌افزایی جلو برویم.

به گفته دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی باید رویکردها را اصلاح کنیم و جبهه مبارزه با فساد شکل دهیم و در رویکرد مبارزه با فساد از رویکرد پسینی به رویکرد پیشگیری برسیم.

* مهارت‌های مبارزه با فساد را تقویت کنیم

گودرزی با بیان اینکه باید مهارت جریان‌سازی، رسانه‌ای و هم‌افزایی با پشتوانه حقوقی مبارزه با فساد ارائه کنیم، گفت: در استان‌ها و شهرهای شما و دانشگاه‌ها روند مبارزه با فساد به صورت قوی شکل گیرد.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی امسال اشاره کرد و گفت: ملت ایران حرکت در گام دوم انقلاب را شروع کرده که محور این حرکت جوانان هستند، باید موقعیت‌شناس، مخاطب‌شناس و آسیب‌شناس باشیم.

به گفته وی ارائه راهکار به عهده جریان‌های حلقه‌های میانی است و نه برعهده رهبری و دولت. الان مسئله بانکداری، زمین‌خواری، فساد ارزی را چگونه باید حل کنیم؟ یکی از کارها این است که اطلاع‌رسانی و شفافیت ایجاد کنیم و تا مسئله فساد را حل نکنیم، سایر برنامه‌ها و طراحی‌ها به سرانجام نمی‌رسد، گرچه فرهنگ مهم است اما امروز اولویت مسئله اقتصادی است.

به گفته دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور 160 گمرک وجود دارد که کالاها به صورت کانتینری وارد می‌شود و قاچاق کالا که گاهی از گمرک می‌شود امنیت، فرهنگ و بهداشت ما را نشانه گرفته است و به واسطه جریان فسادی که شکل گرفته، نمی‌گذارد کاری انجام دهید. مثلا طراحی می‌کنید، ارز 4200 تومانی به کالای اساسی و گوشت برسد، اما جریان فساد نمی‌گذارد.

وی افزود: حتی در آموزش و پرورش جریان فساد نمی‌گذارد که کنکور را حذف کنید. در بحث فساد تبانی و سوءاستفاده از امکانات دولتی هم وجود دارد.

به گفته وی مقام معظم رهبری گفت: فساد سیستمی در کشور نداریم و ارکان اصلی نظام سیاسی مثل مجلس و شورای نگهبان فساد ندارند در حالی که نظام سیاسی قبل از انقلاب دارای فساد بود. امروز در جاهایی فساد رشد کرده ولی هنوز به آنجا نرسیده است که فساد سیستمی شود، البته در جاهای مختلف عده‌ای شبکه فساد درست کرده‌اند که اگر به این شبکه بخواهیم سیستم بگوییم می‌شود فساد سیستمی.

* افراد مفسد همدیگر را خوب پیدا می‌کنند

وی گفت: مثلا فردی در گمرک دیگری در بانک و حتی یک قاضی و یا یک مامور ناجا ممکن است همراه مفسدان باشد و این افراد همدیگر را خوب پیدا می‌کنند.

گودرزی تاکید کرد: تمام امضاهای برادر آقای جهانگیری توسط رحیم‌ مشائی بود. ما به این معنای سیستمی دچار نظام سیاسی فاسد نیستیم، بلکه آدم‌های مفسد در بخشی از نظام سیاسی داریم.

وی گفت: علت اینکه فساد در کشور وجود دارد این است که به صرفه بودن و امکان ایجاد فساد وجود دارد. اگر امکان فساد باشد و دردسر کم باشد و نظارت هم به حداقل برسد، آن موقع فساد می‌صرفد و شیوع پیدا می‌کند. کل قرارگاه مبارزه با مفاسد می‌خواهد ما در ابتدای خط بایستیم، در حالی که در 40 سال گذشته در آخر خط فساد ایستادیم که فلانی زمین‌خواری کرد، پس او را بگیرید در حالی که باید در اول خط باشیم و نگذارید زمین‌خواری صورت گیرد.

ادامه دارد...

برچسب ها:

اقتصادی