زندگی به کام «ربیع‌» شیرین شد

گروه سلامت خبرگزاری فارس- محمد رضازاده: هنوز در گوشه و کنار شهر صدای ناله‌های کودکانی که به دلیل فقر گرفتار رنج‌و درد هستند به گوش می‌رسد، کودکانی که در رنج بیماری می‌سوزند و خانواده‌هایی که به دلیل شدت مشکلات مالی توان درمان فرزندشان را ندارند.

پدری از تمام زندگی‌اش برای درمان فرزند خود گذشته است و مادری شب تا صبح را با شنیدن ناله‌های کودک بیمارش به سحر می‌رساند، آری این قصه تلخ خانواده‌هایی است که فقر گریبانشان را گرفته و بیماری رنجی می‌شود بر تمام دردهایشان.

اما در گوشه و کنار همین شهر انسان‌هایی وجود دارند که نمی‌توانند به آسانی از کنار درد و رنج‌های هم‌نوعان خود عبور کنند و از کوچک‌ترین تلاشی برای یاری رساندن به دیگران دریغ نمی‌کنند.

مشکلات مالی مانع درمان کودک بیمار

چند وقت پیش بود پرسنل یکی از بیمارستان‌های شهر شیراز در تماس با خبرگزاری فارس به تشریح بیماری این کودک چهار ساله افغانستانی پرداخت؛ کودکی که به طور مادرزادی به بیماری شکاف کام و لب مبتلا بوده و از نوزادی به دلیل وضعیت نامناسب مالی خانواده مجبور به تحمل مشکلات ناشی از این ضایعه بود. به گفته پدر خانواده شکاف کام و لب «ربیع‌الله» مشکلات زیادی از جمله ناتوانی در خوردن غذا و تنفس را برایش ایجاد کرده بود.

پدر ربیع که مخارج خانواده را با کارگری و درآمد ناچیزی تأمین می‌کند، درباره بیماری فرزندش می‌گوید: دو فرزند من با بیماری نقص مادرزادی شکاف لب و شکاف کام متولد شدند؛ پزشکان می‌گفتند این بیماری باید با گذشت چهار یا پنج ماه از تولد نوزاد درمان شود، اما به دلیل اینکه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبودیم توان درمان فرزندانم را نداشتم.

وی ادامه داد: پس از گذشت چند سال با کمک و هماهنگی تعدادی از پزشکان خیر در شهر شیراز فرزند بزرگترم که دچار شکاف کام و لب بود به صورت رایگان درمان شد، اما فرزند کوچکترم همچنان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد تا اینکه پرسنل یکی از بیمارستان‌های استان شیراز به ما گفت که برای درمان فرزندم به بیمارستان نمازی شیراز مراجعه کنیم.

پدر این کودک بیمار گفت: قبل از مراجعه به این بیمارستان به بیمارستان خصوصی مراجعه کرده بودیم که متأسفانه به دلیل بالا بودن هزینه‌های جراحی توان درمان فرزندم را نداشتم و ربیع به دلیل بیماری با مشکل تغذیه‌ای مواجه بود که این موضوع باعث کاهش رشد فرزندم شده بود. سرانجام پس از پیگیری مشکلات فرزندم توسط خبرگزاری فارس، خیرین هزینه‌های درمانی فرزندم را برعهده گرفتند و وی به صورت کامل درمان شد. از تمام خیرین برای بازگشت سلامتی فرزندم تشکر می‌کنم و خدای متعال را همواره شاکرم...

حال «ربیع‌الله» خوب است

حمیدرضا فروتن استاد دانشگاه و جراح کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره عارضه شکاف لب و کام توضیح داد: شکاف لب یا شکاف کام یک ناهنجاری مادرزادی است و زمانی رخ می‌دهد که در دوران حاملگی لب یا کام به صورت صحیح شکل نگرفته باشد. در این ناهنجاری لب یا کام یا هر دو جدا شده است. مهم‌ترین مشکلاتی که در اثر لب یا کام شکافته به وجود می‌آید شامل مشکل در خوردن غذا، صحبت کردن، بهداشت دهان، مشکلات دندانی و تعاملات اجتماعی است.

وی افزود: تشکیل ناقص لب بالایی (شکاف لب) و یا سقف دهان (شکاف کام) ممکن است به تنهایی یا به صورت توأم در یک نوزاد اتفاق بیفتد. شرایط این عارضه از نظر شدت و وسعت آن در بیماران مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است یک یا هر دو طرف صورت را درگیر کند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دو فرزند این خانواده دچار عارضه‌های شکاف لب و کام بودند، افزود: خوشبختانه فرزند بزرگ‌تر خانواده چندی پیش جراحی شده بود و فرزند کوچکتر که از ضایعه وسیع شکاف کام برخوردار بود نیز با حمایت خیرین به صورت کامل درمان شد.

فروتن با بیان اینکه افزایش سن کودک منجر به دشوارتر شدن عمل جراحی می‌شود، گفت: بهترین زمان برای درمان شکاف لب ۳ تا ۶ ماهگی بوده و زمان مناسب برای شکاف کام ۹ ماهگی است.

جراح کودکان تصریح کرد: معمولا این بیماران پس از انجام جراحی و درمان حدود ۸۰ درصد بهبود میابند و با کمک خداوند متعال این کودک نیز اکنون از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است.

در دنیایی که بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند زندگی سخت، روح آدم ها را مانند جسمشان سخت و خشن کرده است، برخی می‌کوشند با کمک به نیازمندان و درمان کودکی بی‌بضاعت زندگی را به کام آنها شیرین کنند، آری کودک روایت ما اکنون راحت‌تر نفس می‌کشد، راحت‌تر غذا می‌خورد و خانواده‌اش دیگر نگرانی بابت بیماری فرزندشان ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی