خبر دروغ رویترز درباره کشتی‌های ایرانی

به گزارش مشرق، بررسی امارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در ماههای اخیر با وجود تحریم های اقتصادی یک تغییر مهم در ترکیب کالاهای وارداتی به کشور ایجاد شده است. بر این اساس هرچند میزان واردات کشور در نیمه نخست سال 98 نسبت به سال 96 کاهش یافته اما میزان واردات کالاهای اساسی رشد قابل توجهی داشته است.

 

بر اساس آماری که بانک مرکزی اعلام کرده است در  نیمه نخست سال جاری 19 میلیارد دلار کالای اساسی و حساس  به کشور وارد شده و همچنین طبق آمار سازمان بنادر میزان تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بندر امام خمینی استان هرمزگان با رشد 34 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، رشد تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی از این جهت دارای اهمیت است که این بندر استراتژیک قطب اصلی واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و توزیع آن به اقصا نقاط ایران است. برای این منظور ظرفیتهای انبارداری و حمل نقل قابل توجهی در این بندر ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

منابع طبیعی بلا استفاده، خط‌شکن تحریم‌های روزافزون

شکست طرح ۴ بندی فرانسه در خصوص برجام

نقشه چندلایه ملاقات یا تماس روحانی با ترامپ

به گزارش تسنیم، افزایش میزان واردات و تخلیه و بارگیری کالای اساسی به بنادر مختلف ایران به خصوص بندر امام خمینی نشان دهنده تغییر سیاست تجاری برای تامین نیاز کالاهای اساسی است.

اما صبح امروز رویترز در خبری مدعی بلاتکلیفی 20 کشتی حامل غله در آبهای سرزمینی ایران شده است. بر اساس این خبر،  "به دلیل تحریم‌های بانکی و مالی بیش از 20 کشتی در آب‌های نزدیک به دو بندر مهم ایران متوقف شده‌اند. این کشتی‌ها حامل یک میلیون تن غله هستند و از چندی قبل در آب‌های ساحلی ایران بلاتکلیف مانده‌اند."

این درحالی است که یک مقام مطلع گفت: موضوع بلاتکلیفی کشتیهای حامل کالای اساسی در بندر امام خمینی غیر واقعی بوده و این کشتیها در صف تخلیه محموله خود قرار دارند.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تغییر سیاستهای وارداتی، محموله‌های بزرگ کالاهای اساسی از بندر امام خمینی به کشور وارد شده اما با توجه به ظرفیت حمل و نقل، تخلیه و بارگیری و انبارداری ممکن است فرایند تخلیه با وقفه انجام شود.

وی افزود، فرض کنید پیش از این ظرفیت انبارهای این بندر نزدیک به 3 میلیون تن بوده اما در حال حاضر نزدیک به 6 میلیون تن کالای اساسی وارد این بندر شده، بر این اساس ظرفیت حمل و نقل و انبارداری تنها برای همان سه میلیون تن طراحی شده و بدیهی است که برخی کشتیها بایستی در نوبت تخلیه قرار بگیرند.

برچسب ها:

جهان