این گزارش ها تاکید دارد که فساد اقتصادی یکی از مهمترین عوامل افت شاخصهای اقتصادی و از دست دادن میلیاردها دلار از ثروت این کشور طی سالهای گذشته به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
تصاویر ماهوارهای از انفجار ایستگاه قطار جده
واکنش امیر مکه به حریق ایستگاه قطار جده +عکس
فیلم/ آتشسوزی در ایستگاه قطار جده عربستان
یکی از ابعاد این فساد را میتوان در آتشسوزی گستردهای دانست که یکشنبه گذشته در ایستگاه قطار الحرمین در شهر جده واقع در غرب عربستان انجام شده است. این ایستگاه تنها یک سال پیش وارد خط شده است و فعالیت برای راه اندازی آن 10 سال کامل طول کشید و هزینهای بالغ بر 7.3 میلیارد دلار به عربستان تحمیل کرده است، با این وجود بروز این آتشسوزی باعث توقف این خط آهن شده است.
خالد الفیصل امیر منطقه مکه اعلام کرد که درخصوص این آتش سوزی کمیتههای تحقیق متعددی تشکیل خواهد شد. این کمیتهها شامل کمیتههای وزارت کشور و امارت مکه است و قرار است نتایج این تحقیقات به اطلاع سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برسد.
کاربران سعودی اما خواستار تحقیقات جدی و واقعی در عوامل آتشسوزی هستند و معتقدند که شرکتهایی که این ایستگاه را راه اندازی کردهاند، باید به اتهام فساد محاکمه شوند. محمد صادق یکی از این شهروندان است که با اذعان به فساد گسترده در پروژه قطار الحرمین در جده میگوید که اقدامات زیادی از سوی مسئولان و شرکتهای ناظر بر این پروژه انجام شد و سیستم خودکار اطفاء حریق و سیستمهای امنیتی در آن لحاظ نشده است.
وی مبالغ به سرقت رفته در این پروژه را بالغ بر دو میلیارد ریال سعودی (530 میلیون دلار) اعلام کرده و میافزاید که در سال 2018 شکایتی را به دادستانی عربستان در این خصوص ارجاع داده، اما این شکایت با بی توجهی مواجه شده است.
احداث قطار سریع السیر الحرمین در جده از سال 2009 کلید خورد و قرار بود در سال 2012 افتتاح شود، اما راهاندازی آن چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت اولین سفر خود را در اکتبر سال 2018 از مدینه به جده انجام داد. هزینه احداث این خط آهن 7.3 میلیارد دلار اعلام شد که دو شهر مکه و مدینه را به جده متصل میکند.
این آتش سوی اولین حادثهای نبود که عمق سستی و فساد در داخل خاندان حاکم در عربستان را نشان داد. دو سال پیش نیز بروز سیل در جده باعث فلج شدن زندگی در این شهر شده بود.
بر اساس گزارش بانک جهانی مجموع هزینههای عربستان در 10 سال اخیر 1.57 تریلیون دلار است که بیشتر آنها صرف هزینههای زیر ساختی شده است، اما این هزینهها کارآیی بالایی برای عربستان نداشته است.