عبدالهی: حرکت دانشجویی دانشگاه خوارزمی به سمت رفع نیازهای کشور

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت عابدی اصل- هر یک از مراکز آموزشی و علمی و دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور با توجه به مأموریت، رسالت و اهدافی که برای خودشان تعریف کرده‌اند فعالیت‌های مختلفی را در حوزه های آموزشی، علمی و پژوهشی انجام می دهند و از این طریق به طور نسبی هر سال میزان درصد موفقیت و عملکردشان را در اختیار جامعه قرار می‌دهند، از این رو هدف و مأموریت هر دانشگاه مسیر حرکتش را مشخص می‌کند.

در میان تمام مراکز علمی و دانشگاهی در کشور، دانشگاه خوارزمی از اهداف و راهبردهای متفاوت تری نسبت به دیگر مراکز علمی برخوردار است به طوری که مقوله‌های تقویت و گسترش تحصیلات تکمیلی، تولید علم، مهارت افزایی و کارآفرینی و در نهایت تربیت دانش آموختگان صاحبان مشاغل از مواردی بوده که مسیر حرکت و فعالیت های این دانشگاه را مشخص کرده است.

برای آشنایی بیشتر با امکانات و ظرفیت‌های بالقوه و همچنین مأموریت‌های دانشگاه خوارزمی در حوزه پژوهش و تحقیقات و فعالیت‌های علمی و آموزشی، ساعتی را با حضور در این دانشگاه مهمان محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی بودیم تا وی به پرسش های ما پاسخ دهد، حاصل این نشست صمیمی، گفت‌وگوی یک ساعته ما با عبدالهی است.

آنچه در گفت‌وگوی ما با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می‌خوانید:

* 45 درصددانشجویان کارشناسی و 55 درصد تحصیلات تکمیلی هستند

 5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود

* 10 درصد از دانشجویان نخبگان و استعداد درخشان هستند

* 60 درصد از فارغ‌التحصیلان در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده‌اند

* افزایش 200 درصدی جذب اعضای هیات علمی

* جذب اساتید در 2 سال اخیر روند کندی دارد

*کسب مجوز آ‌موزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی

* تحقیقات در دانشگاه خوارزمی روند صعودی خوبی دارد

*سالانه بیش از 1300 پا یان نامه در این دانشگاه تولید می‌شود

*  مهمترین شاخص دانشگاه هدفمندسازی کارهای پژوهش است

 هر 5 سال یکبار برنامه‌های آموزشی بازنگری می شود

 *علوم شناختی مبنای رفتار انسان را بررسی می کند

* 45 درصد دانشجویان کارشناسی و 55 درصد تحصیلات تکمیلی هستند

فارس: درباره ظرفیت دانشگاه و فعالیت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بگویید؟

عبدالهی: دانشگاه خوارزمی دارای 12 هزار دانشجو است که 45 درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی بوده و 55 درصد دیگر در تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند که در واقع از بیشترین دانشجویان مربوط به کارشناسی ارشد هستند البته تبدیل وضعیت اساتید و ارتقا اعضای هیات علمی از جمله دیگر برنامه‌های این معاونت است. 

 در دوره‌های مجازی 5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود که این آموزش‌ها برای مقطع کارشناسی ارشد بوده و به عنوان یک دوره رسمی در کشور مورد تایید وزارت علوم است

* 5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود

فارس: شما در معاونت آموزشی چه بخش هایی از دانشگاه را تحت پوشش خود دارید؟

عبدالهی: معاونت آ‌موزش تحصیلات تکمیلی این دانشگاه دارای یک دفتر نظارت برنامه‌ریزی و آموزشی است که در آنجا بازنگری برنامه‌ها و مقوله بالندگی اساتید از وظایفشان بوده و به مسائلی مانند پیشگیری از تقلب و تخلف، برگزاری کارآگاه آموزشی و افزایش دانش معلمی از جمله آ‌ن است  توجه به ‌آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مربوط به برنامه‌ریزی آموزشی توسط دفتر نظارت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

این در حالی است که بخش دیگری از فعالیت‌های معاونت برعهده دفتر آموزش آزاد و مجازی است که در این دفتر دوره‌های مهندسی و آموزشی و بازآموزی کارکنان انجام می‌شود به طوری که در دوره‌های مجازی 5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود که این آموزش‌ها برای مقطع کارشناسی ارشد است و به عنوان یک دوره رسمی در کشور مورد تایید وزارت علوم است، درواقع در این دوره مجازی حمایت از آموزش‌های مجازی انجام می‌شود. 

* 10 درصد از دانشجویان نخبگان و استعداد درخشان هستند

فارس: امسال فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید دارید؟

عبدالهی: بله، یکی دیگر از بحث‌های معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه مربوط به دفتر استعدادهای درخشان است که در آنجا از افراد نخبه و کسانی که دارای رتبه‌های خوب در آزمون‌های علمی هستند و همچنین از افرادی که دارای دستاوردهای علمی در مسابقات بین‌المللی‌ هستند حمایت می‌شوند و البته در صورت در خواست برای فرصت های مطالعاتی به آنها تسهیلات می دهیم. در حال حاضر 10 درصد از دانشجویان این دانشگاه را نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان تشکیل می‌دهند.

البته باید به این نکته اشاره کنم که براساس مصوبه وزارت علوم اگر گروه‌های متقاضی از دانشجویان نخبه و دارای رتبه برتر متقاضی تحصیل در این دانشگاه باشند ما می‌توانیم تا 40 درصد ظرفیت خود را افزایش دهیم. از طرفی باید بگویم  فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان برای سفر به کشورهای خارجی محدودیت وجود دارد. به طوری که با توجه به وضعیت تورم و نوسانات ارزی در کشور تعداد محدودی را این دانشگاه می‌تواند حمایت کند.  البته برای فرصت‌های مطالعاتی این دانشگاه در مصوبه هیات امنای خود توانسته است تسهیلات مالی را فراهم کند.

این در حالی است که فرصت‌های مطالعاتی برای داخل کشور با استقبال زیادی همراه است. از طرفی نیز باید بگویم براساس اعلام وزارت علوم اساتیدی که از سال گذشته به عنوان مدرس و استاد در دانشگاه‌ فعالیت می‌کنند به صورت اجباری باید در فرصت‌ مطالعاتی داخل کشور شرکت کرده و این دوره را بگذرانند. 

در حال حاضر 10 درصد از دانشجویان این دانشگاه را نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان تشکیل می‌دهند، البته ما می‌توانیم تا 40 درصد ظرفیت خود را افزایش دهیم

 

* 60 درصد از فارغ‌التحصیلان در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده‌اند

فارس:کیفیت آموزشی دانشگاه چگونه است؟

عبدالهی:  یکی از برنامه های امسال دانشگاه خوارزمی برنامه ریزی آموزشی و بازنگری برنامه های درسی با هدف بالندگی اساتید است که می‌تواند در رشد علمی و بالا بردن کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا کند از طرفی برگزاری دوره مهندسی و آموزشی در راستای بازآموزی کارکنان از اولویت های کاری این دانشگاه است.

از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه خوارزمی با توجه به صدسال قدمتی که دارد خوشبختانه در بعضی از حوزه‌های علمی و آموزشی مانند  علوم پایه،‌روانشناسی و علوم تربیتی جایگاه بالاتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دارد. به طور مثال امسال از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی این دانشگاه چهار نفر رتبه یک را در رشته عمران کسب کرده‌اند. درواقع باید به این نکته اشاره کنم که در طی بررسی دو سال اخیر که انجام داده‌ایم خوشبختانه دانشجویان این دانشگاه در حوزه اشتغال از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. به طوری که 60 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده‌اند. 

* افزایش 200 درصدی جذب اعضای هیات علمی

فارس:آیا اساتید دانشگاه ارزیابی می شوند؟

عبدالهی: بله، یکی از راه‌هایی که برای ارزیابی اساتید در نظر گرفته‌ایم به حوزه دانشجویی مربوط می‌شود. به طوری که یکی از شروط اصلی برای ثبت‌نام دانشجویان در هر نیم سال تحصیلی تکمیل کردن فرم‌‌های ارزشیابی اساتید است از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که سیر تحول جذب اساتید بین 8 تا 11 سال گذشته 200 درصد  افزایش یافته است. به طوری که میانگین سنی اساتید در گذشته 55 سال بوده است. اما در حال حاضر اساتید و اعضای علمی این دانشگاه میانگین سنی‌شان بین 30 تا 40 سال است. از طرفی افزایش 200 درصدی جذب اعضای هیات علمی توانسته این دانشگاه را در رشد علمی و ارتقاء سطح کیفی آموزشی کمک کند. 

دانشگاه خوارزمی دارای 510 اعضای هیات علمی است که 250 تا 300 نفر از آنها طی سال‌های اخیر اضافه شده‌اند

* جذب اساتید در 2 سال اخیر روند کندی دارد

فارس:برنامه ای برای جذب اساتید دارید؟

عبدالهی: باید توضیح دهم که دانشگاه خوارزمی دارای 510 اعضای هیات علمی است که 250 تا 300 نفر از آنها طی سال‌های اخیر اضافه شده‌اند که این افراد با توجه به خروجی پژوهشی که از خود نشان داده‌اند دارای سطح علمی بالایی هستند. به طوری که در تولید مقالات،‌ تولید کتاب و تولیدات علمی از وضعیت خوبی برخوردارند، از طرفی باید بگویم جذب اساتید در 2 سال اخیر روند کندی دارد.

* کسب مجوز آ‌موزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی

فارس: وضعیت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه چگونه است؟

عبدالهی:  دانشگاه خوارزمی تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه عراق منعقد کرده است به طوری که در سال گذشته 50 دانشجوی خارجی را از این کشور جذب کردیم که امسال نیز این تعداد افزایش خواهد یافت. البته یکی از فعالیت‌های این دانشگاه جذب دانشجوی خارجی از ملیت‌های مختلف است. در حال حاضر کشورهای افغانستان،‌ عراق، آذربایجان،‌ فرانسه و آسیای میانه نیز با این دانشگاه همکاری دوسویه دارند.

از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی از گام‌های خوبی که این دانشگاه  در سال جدید برداشته است کسب مجوز آ‌موزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی از وزارت علوم است. به طوری که اکثر اعضای گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه دارای تجربه‌های تدریس در کشورهای امریکای جنوبی و اروپا هستند. 

* تحقیقات در دانشگاه خوارزمی روند صعودی خوبی دارد

فارس: در حوزه پژوهش دانشگاه چگونه عمل می کند؟

عبدالهی: پژوهش و تحقیقات در دانشگاه خوارزمی روند صعودی خوبی دارد به طوری که این دانشگاه از رتبه 21 به رتبه 13 صعود کرده است. درواقع براساس شاخص‌های کمی و کیفی ظرفیت‌های این دانشگاه افزایش یافته است که البته باید مورد حمایت و تقویت و همچنین جهت‌دهی مناسبی قرار گیرد. 

پایان‌نامه‌های این دانشگاه در راستای رفع نیازهای کشور تهیه می‌شود همچنین در حوزه صنعت نیز تاکنون توانسته‌ایم پایان ‌نامه‌های خوبی را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت کنیم

 

*سالانه بیش از 1300 پا یان نامه در این دانشگاه تولید می‌شود

فارس: درباره تولیدات پایان نامه های دانشجویان بگویید؟

عبدالهی: پایان‌نامه‌های این دانشگاه در راستای رفع نیازهای کشور تهیه می‌شود همچنین در حوزه صنعت نیز تاکنون توانسته‌ایم پایان ‌نامه‌های خوبی را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت کنیم. این در حالی است که همکاری با کشورهای اتریش، عراق، افغانستان و همچنین مذاکره با کشورهای فرانسه و بلژیک توانسته است سطح دانشی دانشجویان و اساتید را افزایش دهد و این موضوع باعث تقویت پایان‌نامه‌ها و موضوعات مختلف آن شده است. درواقع می‌توان گفت 55 درصد فارغ‌التحصیلان دارای پایان‌نامه‌های کاربردی هستند به طوری که سالانه بیش از 1300 پا یان نامه در این دانشگاه تولید می‌شود. 

* مهمترین شاخص دانشگاه هدفمندسازی کارهای پژوهش است

فارس: شاخص و اهداف دانشگاه بر روی چه محوری است؟

عبدالهی: مهمترین شاخص و رسالت دانشگاه خوارزمی هدفمندسازی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است البته نسبت استاد و دانشجو در این زمینه تاثیر بسزایی دارد که استاندارد آن به نسبت استاد یک به 17 دانشجو است که اگر این استاندار رعایت شود مهارت افزایی داشنجویان و کارآفرینی آنها و همچنین بازنگری مباحث به عنوان مکمل دوره‌های آموزشی می‌تواند با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

* هر ۵ سال یک بار برنامه‌های آموزشی بازنگری می شود

فارس: آیا پایش دروس در دانشگاه انجام شده است؟

عبدالهی: باید بگویم یکی دیگر از کارهای دانشگاه خوارزمی پایش درسی و اضافه کردن رشته‌های میان رشته‌ای است که در حال حاضر این دانشگاه در مرحله بازنگری دروس خود قرار  دارد در واقع هر ۵ سال یکبار برنامه‌های آموزشی به طور کلی و جزئی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

این در حالی است که این دانشگاه دارای کارگاه‌های معرفت‌افزایی با همکاری دفتر نهاد رهبری است که در این کارگاه آموزشی بالندگی اساتید افزایش دانشی اساتید و مهارت افزایی دانشجویان انجام می‌شود، از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که کارگاه‌های آموزشی تا قبل از این دو بار در طول سال به صورت متمرکز برگزار می‌شود اما امسال این کارگاه‌ها به طور مستمر در طول سال تحصیلی برگزار خواهد شد. 

علوم شناختی بیشتر در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد و در قالب شبیه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد  در واقع این رشته مبنای رفتار انسان را براساس  تفکر مورد بررسی قرار می‌دهد

 

* علوم شناختی مبنای رفتار انسان را بررسی می کند

نظرتان درباره رشته علوم شناختی چیست؟

عبدالهی: این رشته‌ یکی از حوزه‌هایی است که از علوم مختلف مانند کامپیوتر، فلسفه، روانشناسی، نورولوژی و عصب‌شناختی تشکیل شده است که به لحاظ مفهومی فعالیت می‌کند در واقع این رشته مبنای رفتار انسان را براساس  تفکر مورد بررسی قرار می‌دهد. علوم شناختی بیشتر در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد و در قالب شبیه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/