محمدرضا نجفی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین پیگیریهای این کمیته، گفت: در دو حوزه تفحص و تحقیق اقدامات بسیاری انجام شده، در بحث تفحص حسابرسی و بازرسی از عملکرد خودروسازان اصلی، وارد کنندگان و همچنین اجزای مختلف صنعت خودرو انجام دادهایم.
او افزود: همچنین در بخش تفحص به دنبال دستیابی به یک شناخت دقیق از اجزاء و شرایط حوزه صنعت بودیم تا براساس گزارش به دست آمده، بتوانیم چارچوبهای بنیادین طرح تحول صنعت خودرو را تدوین کنیم.
نجفی با بیان اینکه تحقیق و تفحص در صنعت خودرو تاکنون حدود ۸۰ درصد پیش رفته است، اظهار کرد: پیشرفت کار هیئت تحقیق و تفحص مانند چراغی بود که با روشن کردن یک تاریک خانه موجب شد تا مابقی سازمانها و دستگاهها با ضعف و قوت حوزه خودرو آشنا شده و هر کدام در چارچوب قانونی خود به مشکلات موجود خوودرو ورود کنند.
علیرغم تذکرات، خطاهای خودروسازان ادامه دارد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به اینکه مشکلات جدی صنعت خودرو پایهگذار مشکلات بعدی در این حوزه شده است، گفت: بحث واگذاری مالکیت و سهام شرکتهای خودروساز یکی از مشکلاتی است که موجب انحراف بسیار بزرگ در فرایند خصوصیسازی و تضییع حقوق عمومی و دولت شده است.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی تاکید کرد: پیچیدگی و درهم تنیدگی به معنای جدی در حوزه خودرو به وجود آمده است و انحرافات دیگری در متن و بطن این حوزه باعث شده تا علاوه بر تضییع حقوق عمومی، یک نظام مالکیتی و مجمع مفید، موثر و مستقری در شرکتهای خودروسازی وجود نداشته باشد و همین موضوع منشاء بسیاری از بیبرنامگیها، عملکردها و ساختارهای نادرست در شرکتهای خودروساز شده است و متاسفانه این خطا و اشتباه در حال ادامه یافتن بوده و کماکان هم علیرغم تذکرات بسیار وجود دارد.
بیشتر بخوانید: مبارزه با مفاسد اقتصادی خواب راحت را از خودروسازان گرفته است
او با تاکید براینکه ما اعلام کردیم واگذاری تتمه سهام دولت در شرکتهای خودروساز موجب کلاهبرداری بزرگ و هدر رفت حقوق عمومی میشود و نباید دیگر واگذار شود، بیان کرد: متاسفانه براساس اخبار رسیده کماکان کم یا زیاد واگذاری سهام شرکتهای خودروساز در حال انجام است، در صورتی که این اقدام اتلاف حقوق عمومی و دولت میشود.
بنای کج خصوصیسازی در خودروسازی
نجفی با بیان اینکه رقابت دولت و حاکمیت با مردم در بخشهایی که مردم توان انجام کاری را دارند بسیار غلط است، اظهار کرد: واگذاری تصدیگری کارها به مردم اقدام درستی است، اما در حوزه خودرو به گونهای انجام شده و میشود که این موضوع موجب تضییع حقوق مردم، آشفتگی، بینظمی، بیسامانی، بیمدیریتی و هدر رفت منابع این شرکتها در مسیر کار شده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: خودروسازها از بهترین بنگاههایی بودند که میتوانستند مشمول خصوصی سازی شوند، اما این سنگ بنا از ابتدا کج گذاشته شد و اکنون در یک مسیر منحرف و کج هم ادامه دارد بنابراین ابتدا باید اشتباهات این مسیر اصلاح شده و در مراحل بعدی به درستی این شرکتها و سهام آنها به بخش خصوصی واقعی با حفظ حقوق و حدود همه ذینفعان انجام شود.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی با اشاره به اینکه گزارش این کمیته تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و حداکثر تا دو ماه دیگر به صحن مجلس ارائه میشود، افزود: ما در طول مسیر تحقیق و تفحص با موانع بسیاری مواجه شدیم و بزرگترین مانع در مجلس وجود داشت.
او با بیان اینکه بسیاری از دستگاههای مربوط از ارائه اطلاعات به ما امتناع کردند و ما واقعا با مضیقه این گزارش را تا کنون پیش بردهایم، گفت: مجلس و بسیاری از دستگاههای صاحب مسئولیت و ذیمدخل در صنعت خودرو همکاری نکردند و ما از همکاری قابل قبول و مفید عمده دستگاهها برخوردار نبودیم.
انتهای پیام/