به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شهرام آدم نژاد در جمع خبرنگاران در تشریح موضوع رسیدن هما به سود عملیاتی اظهار داشت: منظور از سود عملیاتی سود حاصل از فعالیتهای عملیاتی شرکت است که فعالیت های اصلی شرکت را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: فعالیت های عملیاتی فعالیت های هسته ای و مکرر شرکت است که در اساسنامه به آن اشاره شده است.
آدم نژاد گفت: از دیدگاه تجزیه و تحلیل صورت های مالی، سود عملیاتی معنی دار ترین عدد در صورت سود و زیان شرکت است و شاخص اصلی قضاوت در مورد عملکرد مالی کسب و کار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار طی سالیان گذشته توانسته است نقطه سر به سر عملیاتی را پشت سر بگذارد و به سود عملیاتی به میزان 41 میلیارد تومان برسد.
وی گفت: این عدد در سال گذشته به میزان 226 میلیارد تومان منفی بود. این مهم به علت عواملی چون ایجاد نقاط پروازی جدید (شش مسیر)، استفاده بهینه از ناوگان موجود و مدیریت هزینه ها محقق شده است. گرچه این رقم کوچک است اما اتفاق مهمی است و با توجه به اهرمی بودن شرکت به علت سهم بالای هزینه های ثابت از کل هزینه ها، امکان استفاده از اهرم های عملیاتی شرکت در جهت رشدهای چندبرابری سود همزمان با افزایش فروش را فراهم می کند.
آدم نژاد اضافه کرد: البته رقم سود خالص شرکت منفی است که عمدتا به دلیل هزینه های مالی و سایر هزینه های غیرعملیاتی است. این رقم در صورت سود و زیان سال 1397 شرکت درج شده است.
وی اظهار داشت: البته در گزارش حسابرس مستقل شرکت که مشروط است، موضوع احتساب کامل هزینه های اکچوئری (صندوق بازنشستگی) به عنوان یکی از بندهای شرط ذکر شده است اما این بند در صورت های مالی سالهای گذشته شرکت نیز وجود داشت و در آن سال ها زیان هم وجود داشت.
آدم نژاد اظهار داشت: علاوه بر این هزینه های صندوق بازنشستگی در صورت سود و زیان، بنابر ماهیت، در سرفصل هزینه های غیرعملیاتی طبقه بندی شده است. سایر موارد چون دو فرودگاهی بودن و پروازهای تکلیفی و غیره نیز همگی در بهای تمام شده خدمات و هزینه های عمومی اداری و فروش آمده است و با احتساب آنها سود عملیاتی حاصل شده است.
انتهای پیام/ب