دخالت‌ بخش‌های دولت در تولید مرغ/تولید کنندگان جوجه‌های یک روزه را معدوم می‌کنند

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه مرغداران از قیمت پایین گله‌مندند و حتی اعلام شده برخی تولیدکنندگان برای متعادل‌ساختن بازار اقدام به معدوم کردن جوجه یک‌روزه کرده‌اند، گفت: چرخه معیوب مدیریتی در حوزه تولید مرغ وجود دارد از یکسو  بخش خصوصی با در نظر گرفتن هزینه و فایده عمل می‌کند اما از سوی دیگر دخالت‌های دولتی در واردات،‌صادرات و تحویل و تامین نهاده‌ها همواره وجود دارد و درنتیجه سازوکار بازار بدرستی عمل نمی‌کند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واحدهای مختلف در حلقه‌های متفاوت دخالت دارند، گفت: این دخالت‌ها در تولید جوجه یکروزه، گوشتی و مرغ مادر وجود دارد و نتیجه این می‌شود که تولیدکنندگان دچار شک و تردید و شبهات آماری می‌شوند که این آمارها شرایط واقعی بازار را نشان نمی‌دهد. 

وی با هشدار به اینکه چند ماه آینده اشکالات دیگری در تولید و بازار خواهیم داشت،‌گفت: جلسه‌ای که اخیرا با اعضای هیات مدیره  کشتارگاه‌‌های کشور داشتیم همه اظهار کردند که مصرف گوشت باید به کشتار روز انجام شود و کشتارگاه‌ها رتبه‌بندی می شوند و قرار است همه به این  اصول پایبند باشند. 

وی افزود: هنوز مدرک  این بخشنامه خشک نشده که بخشنامه دیگری صادر می‌شود زیرا مسئول ذخایر استراتژیک کشور خارج از قاعده عمل می‌کند و تمام تلاش‌های فنی و علمی را بر باد می‌دهد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد:‌از نظر بنده از هم گسیختگی در تولید،‌ صادرات و واردات  نتیجه دخالت‌های دولتی است و تولید کنندگان جوجه یک روزه چاره‌ای ندارند برای اینکه بازار را تولید کنند بخشی از آن را معدوم کنند. 

وی تاکید کرد: هنوز رابطه بخش خصوصی با بخش دولتی به درستی انجام نمی‌شود و خیلی از امور است که دولت با هزینه‌های سرسام‌آوری انجام می‌دهد اما اگر به بخش خصوصی واگذار شود هزینه آن بسیار کمتر خواهد شد. 

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی