اختصاص بخشی از اراضی پردیس به پارک فناوری/ به کمک دانش‌بنیان‌ها جلوی خروج ارز را می‌گیریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصولی و پابرجای وزارت راه و شهرسازی در این دوره توجه به ظرفیت داخل است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور که شدیدترین تحریم‌ها از سوی استکبار جهانی اعمال می‌شود و هر روز برگ جدیدی از تحریم‌ها با لحن تهدیدآمیز علیه ایران وضع می‌شود وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است با استفاده از توان داخل نیاز به خریدهای خارجی را کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دو نمونه از اجرای این سیاست‌ها امروز در تفاهم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نمود یافته است. البته این موارد از نظر تصمیم‌گیری جدید نیست و اثری فرهنگی و بنیادی در رفتارهای سازمانی ما دارد. 

اسلامی ادامه داد: این تفاهم‌نامه‌ها در بخش‌های هواشناسی و حمل‌ونقل جاده‌ای است؛ نگاه به ظرفیت دانش‌بنیان کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور از اهداف این تفاهم‌نامه است. 

وی اظهار داشت: سازمان هواشناسی اغلب نیازها را بیش از این از خارج از کشور تأمین می‌کرد اما در راستای ارتقا و تحول اساسی در قدرت پیش‌بینی سازمان هواشناسی تلاش کردیم به صورت فراگیرتر اقدام کنیم و تولید داخل را در دستور کار قرار دهیم. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: این تفاهم‌نامه بخشی در حوزه حوادث هوانوردی و بخشی در حوزه وضعیت هوا است.

* هوشمندسازی حمل‌ونقل با کمک‌ دانش‌بنیان‌ها

اسلامی گفت: موضوع دوم نگاه به هوشمندسازی حمل‌ونقل و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل سهم بزرگی در زندگی و اقتصاد مردم دارد، هر چه نظام حمل‌ونقل کیفی‌سازی شود می‌توان در جهت افزایش بهره‌وری گام برداشت. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: هوشمندسازی موجب می‌شود ناوگان ما بازدهی بهتری داشته باشد ضمن آنکه نرخ‌های حمل‌ونقل متعادل شود و نوسازی ناوگان بهتر پیش رود.

* واگذاری بخشی از اراضی پردیس به پارک فناوری

اسلامی گفت: تفاهم کرده‌ایم که واگذاری بخشی از اراضی پردیس به پارک فناوری پردیس آغاز شود تا زمینه حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بیشتر فراهم شود.

وی افزود: ایران به لحاظ اقلیمی در شرایطی است که هم متنوع است به همین دلیل امکانات و تجهیزات را باید به گونه‌ای ارتقا دهیم که در حوزه هواشناسی با استفاده از توان داخل به روز باشیم. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به بلوغ رسیده است و می‌تواند نیاز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور را تأمین کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی