29 نهاد به طور جزیره‌ای برای روستاییان تصمیم می‌گیرند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز همایشی با عنوان روستا بر مدار تولید با حضور اساتید و صاحب‌نظران به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این همایش عباس سعیدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان تعریفی از روستا آن را واحد اجتماعی و زندگی توصیف کرد و گفت: متأسفانه برخی روستا را واحد تولیدی تعریف می‌کنند که این اهانتی بزرگ به روستاییان کشور است. چرا که ما نمی‌توانیم روستاییان را به عنوان کارگران بخش تولیدی بدانیم بلکه آنها واحد زندگی و پویا از جامعه کشوری هستند.

این استاد دانشگاه معتقد است که توازن و تعادل باید در زندگی روستایی حاکم باشد. تخریب به سیمای روستایی را غیر علمی و غیر منطقی می‌داند و معتقد است که نباید شهرنشینی به قیمت تخریب روستاها انجام شود.

وی از آمارهای روستایی هم انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در آمارهایی که ارائه می‌شود 34 درصد روستاها به دلیل اینکه کمتر از 20 خانوار دارند محاسبه نمی‌شوند و بنابراین آمار درستی مطرح نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌های روستایی هم دچار نقص و ایراد می‌شود. 

سعیدی معتقد است که برنامه‌های روستایی در سال‌های گذشته به درستی انجام نشده است. برخی از برنامه‌‌ها کپی‌برداری از برنامه‌های شهری بوده و برخی برنامه‌ها هم ناموفق بوده است.

به گفته این استاد دانشگاه طرح هادی روستایی که البته تا حدودی موفق بوده است کپی‌برداری از طرح هادی شهری بوده که باید این نوع طرح‌ها منطبق با شرایط روستا باشد که در این صورت موفقیت آن بیشتر خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی از اینکه در سال‌های گذشته بدون برنامه و مطالعه روستاهای زیادی به شهر تبدیل شده است انتقاد کرد و گفت: تنها در فاصله سال‌های 90تا 95 آنقدر روستا به شهر تبدیل شده که من شرم داشتم لیست بلندبالای آن را نگاه کنم.

* 29 نهاد پراکنده برای روستا تصمیم می‌گیرند

وی همچنین گفت: متأسفانه برای روستاییان 29 نهاد تصمیم‌گیر هستند و این پراکنده‌کاری بزرگی است و متأسفانه هر کدام از آنها هم جزیره‌ای و بخشی عمل می‌کنند هیچکدام از این نهادها مربوط به دیگری نیست و اینگونه تصمیمات توسعه روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه معتقد است که بافت روستایی نباید تغییر یابد و روستاییان احساس کنند که در یک شرایطی قرار دارند که باید تولید انجام دهند. اگر فناوری نیز به روستا بیاید باید در خدمت تولید باشد و آنها را از تولید دور نگه ندارد.

به گفته سعیدی باید همواره پیوندهای بین شهر و روستا برقرار باشد و این دو را نباید جدا از یکدیگر فرض کرد که متأسفانه در سال‌های گذشته چنین اقدامی انجام نشده است. یک روستایی می‌تواند تولید کند و شهرنشین هم باشد و محصولات خود را در شهر بفروشد که باید در این زمینه تبلیغ و کار کرد.

* اختصاص اعتبار برای گردشگری به تولید روستایی اضافه نمی‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از برنامه‌ریزی‌ها در سال‌های گذشته گفت: بخش توسعه روستایی ریاست جمهور 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده و 30 درصد این اعتبار را برای گردشگری گذاشته که اصلاً در خدمت تولید نیست و به تولید روستایی چیزی اضافه نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ها از عدم تأمین امکانات در روستاها اشاره کرد و گفت: متأسفانه زنان و مردان روستایی که انسان‌های بسیار باهوشی هم هستند پس از اینکه مدارج علمی را پیمودند نمی‌توانند در خدمت روستای‌شان باشند. زنان تحصیلکرده دوباره به روستا برمی‌گردند اما باید به همان کار قبلی روستا ادامه دهند و تغییری در کار آنها ایجاد نمی‌شود در حقیقت تحصیل و دانش آنها در خدمت روستا نیست. آنها مجبورند دوباره مثل افرادی عادی روستا به کارهای معمولی بپردازند و باید دولت در این زمینه از آنها حمایت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی