گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ کیفیت آموزشی مقولهای است که امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه اساتید دانشگاهی و معلمان و به خصوص وزارت علوم و آموزش و پرورش قرار گرفته است، در واقع در انجام هر کاری کیفیت حرف اول را نسبت به کمیت میزند، حتی شاید ضرب المثل «هر چقدر پول بدهی آش خواهی خورد» هم در این مقوله بتوان گنجاند چرا که کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان و دانش آموزان به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، بدون شک در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و رسیدن به دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود.
تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور به واسطه این که به طور مستقیم بر آینده جامعه تأثیر میگذارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که بارها مقام معظم رهبری نیز بر کیفیت آموزشی و رشد علمی کشور در بیانات مختلف خود تأکید کرده اند، این در حالی است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز توصیههای مقام معظم رهبری درباره کیفیت آموزشی، پژوهش و تحقیقات و رشد علم و فناوری نشان از اهمیت این بخش دارد که باید دستگاههای متولی در این زمینه تلاش مضاعف و همت مضاعف داشته باشند.
در سالهای گذشته مسؤولان تربیتی و دانشگاهی به مقوله کیفیت آموزشی نگاه ویژه ای داشتهاند به طوری که با برنامه ریزی های مختلف آموزشی و استفاده از اساتید مجرب و همچنین بهره مندی از آخرین اطلاعات علم و فناوری سعی در رشد علمی دانشجویان دارند البته مهارت افزایی و کارآفرینی نیز با فعال تر شدن کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه ها از دیگر اهداف همه مراکز علمی و دانشگاه ها است که توانسته تا میزان قابل توجهی به طور مستقیم بر روی اشتغال زایی دانشجویان تأثیر بگذارد.
با توجه به شروع سال تحصیلی جدید در زمینه کیفیت آموزشی با تعدادی از معاونان آموزشی دانشگاه ها و تعدادی از دانشجویان درباره کیفیت آموزشی گفتوگو کردیم و از آنها درباره اقدامات و تاثیر کیفیت برآینده علمی و شغلی پرس و جو کردیم که در ادامه می خوانید:
* امروزه زندگی همه انسان ها بر محور کیفیت می چرخد
محمد علی مجد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی است، او درباره کیفیت آموزشی میگوید: امروزه زندگی همه انسان ها بر محور کیفیت می چرخد به طوری که از خوراک و پوشاک گرفته تا انواع اجناس و حتی اخلاق از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع در همه امور زندگی کیفیت حرف اول را می زند و اگر وجود نداشته باشد به عنوان یک خلاء بزرگ و ریشه ای به تمامی زوایای زندگی آسیب می رساند همچنین در حوزه آموزش نیز نبود کیفیت آموزشی هزینه های سنگینی را برای افراد و دولت به بار می آورد چراکه دانشجویان فاقد تخصص و مهارت های لازم می شوند و در آینده بعد از فارغ التحصیلی آنها نیز کارایی لازم را نخواهند داشت.
* باید همه کارهای آموزشی بر محور کیفیت قرار گیرد
مینا اکبر زاده از دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی است، او معتقد است: باید همه فعالیت های دانشگاهی و آموزشی بر محور کیفیت قرار گیرد اگر در مقاطع مختلف تحصیلی استاندارد لازم در آموزش وجود نداشته باشدبه معنای واقعی کیفیت آموزشی کاهش پیداکند نتیجه ای که به دست می آید بیهوده است و فقط زمان و هزینه ای بی حاصل برای اساتید صرف شده و در مقابل دانشجویان کارایی لازم را ندارند و از ساعتی که در کلاس بوده اند هیچ نکته علمی را نیاموخته اند که این مسأله بسیار مهمی است و باید مسؤولان در این زمینه فعالیت و برنامه ریزی کنند.
* با اقتصاد مقاومتی می توان کیفیت آموزشی را حفظ کرد
مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه کیفیت آموزشی مأموریت مهم در تعلیم و تربیت دانشجویان است، گفت: با اقتصاد مقاومتی می توان کیفیت آموزشی را حفظ کرد در واقع از اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است که در این رابطه دانشگاه پیام نور با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در رعایت استاندارد آموزشی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که اولویت امسال ما هم همین موضوع است که با ساماندهی رشته های تحصیلی و طراحی دروس مهارتی انجام می شود البته باید بگویم نزدیک به 80درصد منابع درسی ما به روز است از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که کسری بودجه در همه حوزه های دانشگاه تأثیر دارد اما ما در راستای اقتصاد مقاومتی با صرفه جویی و فعالیت های درآمدزای اختصاصی تلاش کرده تا کیفیت آموزشی خود را حفظ کنیم.
* بازنگری برنامه درسی باعث کیفیت آموزشی می شود
محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی درباره کیفیت آموزشی گفت: برنامه ریزی آموزشی و بازنگری برنامه های درسی با هدف رشد علمی اساتید از کارهایی است که میتواند در پیشرفت علمی و ارتقاء کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا کند از طرفی برگزاری دوره های آموزشی در توانمند سازی کارکنان نقش زیادی در فرایند بهبود کیفیت آموزشی دارد این در حالی است که این دانشگاه در رشته های علوم پایه، روانشناسی و علوم تربیتی نسبت به دیگر دانشگاه ها وضعیت قابل توجهی دارد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که براساس ارزیابی که از سال گذشته بر روی فارغ التحصیلان خود انجام داده ایم مشخص شد در حوزه اشتغال دانش آموختگان ما از وضعیت مناسبی برخوردار است.
* کیفیت آموزشی بر آینده جامعه تأثیر دارد
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای درباره کیفیت آموزشی در دانشگاه ها گفت: معتقدم اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند و بر روی عناصری که به طور مستقیم بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت کنند چراکه قشر دانشجو درمراکز علمی امانت بوده و مدرسان به عنوان یک عنصر اساسی در انتقال مهارت بایداز تجربه نظری و عملی قابل قبولی داشته باشند از طرفی دانشگاه ها برای رسیدن به کیفیت آموزشی مناسب باید مدرسان و اعضای هیأت علمی تأثیر گذار را شناسایی و جذب کنند این در حالی است که ماهیت دانشگاه ها باحضور دانشجویان در مراکز علمی و فعالیت کارگاه ها و کلاس های آموزشی شکل می گیرد در واقع دانشگاه برای انتقال مهارت و یاد دهی به دانشجویان فعالیت می کند و از آنجایی که آینده جامعه به دستان فارغ التحصیلان سپرده می شود کیفیت آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است.
انتهای پیام/