نشریه «کمان» سوره ادبیات بود

به گزارش مشرق، اولین نشست «باهمستان» با هدف تقدیر از دوهفته نامه «کمان» و تجلیل از مرتضی سرهنگی سردبیر، هدایت‌الله بهبودی مدیر مسئول، احد گودرزیانی مدیر داخلی و کوروش پارسانژاد طراح این نشریه در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رضا برجی عکاس و مستندساز جنگ در سخنانی با بیان اینکه برخود لازم دانستم تا در این مراسم حضور پیدا کنم، گفت: چند روزی کسالت داشتم و از خانه بیرون نیامده بودم اما امروز با خودم گفتم حتما باید در این مراسم حضور پیدا کنم زیرا ما باید امروز از جا برخیزیم، کلاه سر برداریم و به آقای سرهنگی و آقای بهبودی تعظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه نشریه کمان به پختگی‌های خوبی رسیده بود و به قله نزدیک شده بود، گفت: یکی از اتفاقات مهم در نشریه کمان این بود که این دو بزرگوار همدیگر را به خوبی پوشش می‌دادند و در واقع نوع نگاه سرهنگی و بهبودی بود که که کمان را به اوج رساند.

وی ادامه داد: به نظر من هر کدام از این دو عزیز به تنهایی نمی‌توانستند موفق شوند و اگر امروز شاهد موفقیت آنها هستیم برای این است که این کار را با هم انجام دادند.

برجی کمان را سوره ادبیات انقلاب اسلامی دانست و گفت: همانطور که سوره در زمینه هنر فعالیت می‌کند کمان هم سوره‌ای برای ادبیات بود و تفاوتش با جاهای دیگر این بود که هر کجا می‌رفتید به شما چای می‌دادند اما اگر می‌خواستید به کمان بروید باید با خود قند و چای می‌بردید.

وی با اشاره به ساخت فیلم مستند مدالهای شکسته با الهام از مطالب نشریه کمان گفت: کمان بدعت‌های زیبایی از خود برجای گذاشت مثلاً مطلبی با عنوان نام «این ژنرال را به خاطر بسپارید» نهایتاً تبدیل شد به فیلم مدال‌های شکسته که در جشنواره سیما به عنوان بهترین فیلم ۵ سال تلویزیون انتخاب شد در حالی که این مستند شاید آنچه باید یک مستند داشته باشد نداشت اسامی آن واقعی نبود، چهره‌ها نمایش داده نمی‌شد، زبان اصلی عربی بود اما مردم به آن توجه کردند زیرا جنس حرف‌هایی که در آن زده می‌شد متفاوت بود.

این نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی با بیان این که کمان دشمن را آنگونه که بود به ما نشان داد، گفت: کمان آن سوی خاکریزها را هم به ما نشان داد و جنگ را درست نوشت. در واقع کمان ادبیات محض دفاع مقدس بود و اهالی آن نشان دادند که می‌توانند کاملاً حرفه‌ای از جنگ صحبت کنند

برجی اهالی کمان را همسو با خواست مخاطب معرفی کرد و گفت: کمان کاری کرد که انتظار مخاطب هر روز بالا برود و این اتفاق اهالی کمان را وادار می‌کرد که خودشان را مطابق با خواست مخاطب تطبیق دهند. در واقع این نشریه کلاس خوبی بود و منبع خوبی شد برای کسانی که از جنگ می‌نویسند و راه درست نوشتن درباره جنگ را به ما یاد داد.

در ادامه حسین دهباشی مستندساز طی سخنانی با بیان اینکه من به نمایندگی از خوانندگان نشریه کمان اینجا حضور دارم، گفت: کمان تأثیر زیادی روی نسل آن موقع داشت ذهن نسل ما را شخم زد، بذر پاشید و آبیاری کرد.

وی کمان را نشریه سراسر نوآوری دانست و گفت: این نشریه از اسمش، طراحی‌اش، رنگ‌بندی‌اش قطع‌اش و دیگر خصوصیاتش نوآوری محض بود و تأثیرش هم گفتنی نیست.

دهباشی نوع نگاه کمان به جنگ را متفاوت دانست و گفت: نوع نگاه این نشریه به جنگ جنسش را متفاوت کرده بود و من به نمایندگی از خوانندگان کمان و به عنوان کسی که این نشریه را خوانده و زندگی‌اش زیر و رو شده دست این دو بزرگوار را می بوسم.

در این مراسم سعید صادقی، عکاس جنگ نیز دقایقی سخنرانی کرد.

او ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران مجله کمان گفت: در روزهایی که در روزنامه جمهوری اسلامی با مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی همکار بودیم، هر بار از مناطق جنگی به تهران می آمدم، قلم و نوشته های این دو بزرگوار بود که قاب دوربین من را پخته تر و عمیق تر می کرد.

صادقی همچنین به فعالیتش در زمینه پیدا کردن سوژه های عکس های جنگی اش در روزگار کنونی اشاره کرد و گفت: این کار هم یادگاری از دوران همکاری من با کمان بوده و همیشه بابت چیزهایی که در این مجله آموختم، شکرگذار خدا هستم.

مرتضی سرهنگی سردبیر، هدایت‌الله بهبودی مدیر مسئول، احد گودرزیانی مدیر داخلی و کوروش پارسانژاد طراح مجله کمان هم سخنرانان بعدی این مراسم بودند. آن ها ضمن بیان خاطراتی از دوران هشت ساله انتشار کمان، به بیان تلویحی علت تعطیلی آن اشاره کردند و عامل تعطیلی را مشکلات اقتصادی و بدعهدی برخی از مسئولان و سازمان ها در یاری رساندن به این مجله دانستند.

احد گودرزیانی در یادداشتی که برای این مراسم نوشته بود، توضیحات کاملی از روند انتشار کمان ارائه داد و در انتهای مراسم، از دست اندرکاران کمان، تجلیل شد.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر