واگذاری شرکت‌های مهم در دوره بحران اقتصادی خطا است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیداحسان خاندوزی امروز در نشست بررسی خروج از بحران خصوصی‌سازی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و با حضور مجید شاکری برگزار شد، گفت:‌ عملکرد خصوصی‌سازی در کشور ما 11 سال بعد از تصویب قانون و 14 سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 نشان می‌دهد، تناسبی بین تراز سیاست‌گذاری و دانش موجود اقتصاد و واگذاری بنگاه‌ها وجود ندارد.

وی افزود:‌به نظر می‌رسد نظام سیاست‌گذاری کشور بعد از تجربه‌های پرهزینه در مسیری قرار گرفته که فاقد جمع‌بندی نظری است، لذا گرفتار عمل‌زدگی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از سال 85 تاکنون اتفاقات مهمی انجام شده اما برخلاف لایحه دولت برای بودجه سال 98 معلوم شد اقتصاد نفتی کفگیرش به ته دیگ رسیده و بنابراین موج جدیدی از خصوصی‌سازی‌ها مطرح شد، اما سیاست‌گذاری‌ها در مورد خصوصی‌سازی موفق عمل نکرده است.

به گفته خاندوزی حتی کشورهایی که خصوصی‌سازی از آنها شروع شده در زمانی که بحران اقتصاد کلان روی می‌دهد ترمز واگذاری‌ها را می‌کشند. در حالیکه الان عمیق‌ترین رکود اقتصادی و همچنین تحریم‌های شدید در کشور وجود دارد، اما دولت اصرار دارد شرکت‌های مهم و حاکمیتی را واگذار کند که در عمل موفق نمی‌شود.

* بنگاهها در پائین ترین ارزش دفتری

وی تأکید کرد: این کارها نشان می‌دهد، هنوز دولت سیاست‌های خصوصی‌سازی را خوب نمی‌شناسد چون رکود و تجارت خارجی و بنگاه‌های اقتصادی در پایین سطح ارزش دفتری قرار دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌برخی مسئولان دولتی هنوز نمی‌دانند واگذاری دو شرکت خودروسازی یعنی واگذاری کل صنعت است در حالیکه حتی اطلاع ندارند چند درصد از سهام ایران خودرو را شرکت‌های قطعه‌سازی مانند کروز برعهده دارند. در خودروسازی لایه‌های دوم، سوم و حتی چهارم مالکیتی وجود دارد که مدیران دولتی از آن خبر ندارند.

* خصوصی سازی خودرو سازی یا تعیین مدیر عامل دولتی

خاندوزی با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از تغییر رفتار دولت در مورد خصوصی‌سازی دیده نمی‌شود در حالیکه وزیر صنعت می‌گوید تا پایان سال 99 دو خودروسازی باید تعیین تکلیف شوند، اما همان روز معاون خود را به عنوان مدیرعامل ایران خودرو معرفی می‌کند کسی که هیچ سابقه بنگاه‌داری ندارد و فقط در مجموعه دولتی کار کرده است.

وی افزود: اگر بعد از 10 سال گزارشی از خصوصی‌سازی بدهیم هنوز در مورد اهلیت خریداران مشکل داریم و سازمان خصوصی‌سازی یک شرکتی مثل هپکو را واگذار می‌‌کند و بعد به نیابت از فرد «الف»، «ب»، و «ج» آن را به دیگری می‌فروشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌زمانیکه هپکو دست دولت بود انحصار داشته و رقیب داخلی و خارجی نداشته است و بعد که به بخش خصوصی واگذار شد اجازه داده می‌شود واردات انجام شود و هپکو مانند یک تشت سوراخی می‌ماند که هم خود زیان می‌دهد و هم به 16 شرکت زیرمجموعه آن خسارات می‌رسد. بنابراین بهترین تصمیم این می‌شود که دوباره این شرکت را به دولت برگردانیم. 

* ترمز خصوصی سازی در بحران اقتصادی باید کشیده شود

خاندوزی همچنین با اشاره به رویکرد اقتصاد نهادگرایی گفت: عده‌ایی که یک روزی طرفدار خصوصی‌سازی بودند در سرمقاله خود خواستار توقف خصوصی‌سازی شدند و ما باید ترمز رویه مفسده‌زا در خصوصی‌سازی را بکشیم و نقطه تحول در جای دیگر قرار دارد.

وی افزود: باید به تجربه توسعه اقتصادی چین توجه کنیم و این تجارب اولویت ما برای اصلاح سیاست‌ها باشد. 

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، خصوصی‌سازی یک سیاست نیست و خصوصی‌سازی به مانند این است که فرمان یک کشتی اقیانوس‌پیما را بخواهیم به دست بخش خصوصی بدهیم که باید آرام‌آرام جهت‌گیری‌ها تغییر کند. قوانین و رویه‌ها به آرامی عوض شوند. 

خاندوزی گفت:‌ ای‌کاش اقتصاد کشور را با نگاه یک فقیه اجرا می‌کردیم. حداقل حاکمیت قواعد فقهی پیش می‌آمد و فساد زیادی ایجاد نمی‌شد. 

وی با اشاره به تجربه واگذاری فولاد خوزستان به محمد جابریان گفت: بعد از مدتی وی می‌گوید از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم یعنی می‌خواهد شرکت واگذار شده را به دولت برگرداند چون واگذاری‌ها به صورت ناقص انجام شده است. امروز نیازمند ایده نو هستیم و خصوصی‌سازی کنونی یک وصله ناچسبی است. اگر خصوصی‌سازی کنونی موجب کارایی شود، این خلاف قاعده است و جای تعجب دارد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی