گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم گلباز: از آذر ماه سال 1397 دوچرخههای نارنجی هوشمند اشتراکی با نام بیدود به منظور توسعه حملونقل پاک و با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک واردپایتخت شدند.
دوچرخه های نارنجی مهمان تهرانیها
شهرداری تهران به صورت پایلوت این طرح را در برخی از مناطق از جمله 6، 2، 3 و 12 اجرایی کرد و افراد بالای 13 سال میتوانند از این دوچرخهها برای ترددهای شهری استفاده کنند. 10 ماه از اجرای طرح میگذرد و شهروندان استقبال خوبی از دوچرخههای اشتراکی داشتند.
برای استفاده از دوچرخههای نارنجی رنگ کافی است شهروندان اپلیکیشن بیدود را روی تلفن خود نصب کرده و حساب شهروندی را با دادن ودیعه شارژ کرده و نزدیکترین پارکینگهای دوچرخه را پیدا کرده و با کمک اپلیکیشن قفل دوچرخه را باز و از آن استفاده کنند.
بعد از اینکه سفر شهروندان به اتمام رسید دیگر نیاز نیست دوچرخه را به پارکینگ برگردانند، بلکه شهروندان میتوانند هر کجا که خواستند دوچرخه را قفل و رها کنند.
در حال حاضر دوچرخههای اشتراکی دندهای هستند اما گفته میشود در آینده نزدیک دوچرخههای برقی در مناطقی که شیب زیادی دارد مورد استفاده قرار میگیرد. در بسیاری از کلانشهرهای دنیا استفاده از دوچرخه سالهاست که در دستور کار قرار دارد و تهران یک سالی است که به دنبال اجرای این طرح است و در حال حاضر هم فقط چند ایستگاه راه اندازی کرده است.
هر ساعت رکاب زنی 3 هزار تومان
شهروندان برای استفاده از بیدود باید هزینه پرداخت کنند و هزینه هر ساعت رکابزنی 3 هزار تومان است و نحوه پرداخت به این صورت است که شهروندان باید در سامانه تهران من ثبتنام و حساب شهروندی خود را شارژ کنند.
هزینه سفر با دوچرخه گران تر از اتوبوس سواری است
فلاحتی یکی از مسافران همیشگی بیدود در منطقه مرکزی تهران به خبرنگار فارس، گفت: هزینه 1500 تومان برای هر سفر نیم ساعته زیاد است چرا که اگر بخواهیم همین مسیر را با اتوبوس طی کنیم هزینه زیر هزار تومان است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در اواسط سفر نیم ساعته برای کاری از دوچرخه پیاده شویم باید دوچرخه را قفل کنیم و وقتی دوچرخه قفل میشود یعنی سفر به اتمام رسیده و هزینه 1500 تومان از حساب کاربری کسر میشود. به همین دلیل نمیتوانیم کارهای روزمره خود را با دوچرخه انجام دهیم چرا که مقرون به صرفه نیست.
این مسافر همیشگی بیدود گفت: من هر روز از دوچرخههای اشتراکی استفاده میکنم و در ماه حدود 90 هزار تومان برای سفر یک ساعته(نیم ساعت، رفت نیم ساعت برگشت) هزینه می کنم البته این را هم بگویم این به جز مبلغ اولیهای است که بابت ودیعه و بیمه باید در حساب کاربری ذخیره کنیم.
هزینه ودیعه و بیمه زیاد است/ دوچرخه اشتراکی برای اقشار کم درآمد گران است
کریمی یکی دیگر از کاربران استفاده از بیدود گفت: 159 هزار تومان ودیعه عدد زیادی است و باید بیمه هم پرداخت کنیم و این مبلغ قابل بازگشت نیست و اگر این پول را ندهیم اصلاً نمیتوانیم از دوچرخهها استفاده کنیم.

این کاربر ادامه داد: وقتی که ما 159 هزار تومان برای ودیعه و 30 تومان برای بیمه را پرداخت کردیم نگفته بودند که این پول ودیعه است وقتی برای استفاده از دوچرخه رفتیم فقط یک سفر رایگان بود و برای سفرهای بعدی باید کیف پول را شارژ میکردیم و البته نگفتهاند این هزینهای که برای بیمه گرفتند شامل چه چیزی میشود.
البته شهرداری تهران برای خبرنگارانی که طرح ترافیک نگرفتهاند تسهیلاتی برای دوچرخه سواری در نظر گرفت و اعلام کرد این افراد می توانند ودیعه پرداخت نکنند.
یکی از خبرنگاران به فارس گفت: این تسهیلات خوب است اما ما از ابتدای شروع به کار این طرح از این دوچرخه ها استفاده کردیم و ودیعه راهم پرداختهایم پس برای ما تسهیلاتی در نظر نگرفته اند و همچنین بنده کارت مترو هم نگرفته اند چون ترجیح من دوچرخه سواری و پیاده روی است و اگر بخشی از سفرها رایگان شود بهتر است.
مبود مسیر ویژه دوچرخه سواری درتهران
شهرداری تهران با وجود راهاندازی ایستگاههای بیدود در تهران هنوز مسیر دوچرخهسواری ایجاد نکرده و بسیاری از دوچرخهسواران برای تردد مجبور هستند وارد خیابان شده و یا از خطوط اتوبوس و مسیر ویژه عبور کند که همین امر خطرات بسیاری را در پی دارد.
نظری در این باره به خبرنگار فارس گفت: واقعاً هزینه بالا است مثلاً من و فرزندم میخواهیم به صورت اشتراکی از دوچرخه استفاده کنیم مگر چند بار در طول ماه از این وسیله استفاده میکنیم که بخواهیم 2 حساب شهروندی باز کنیم البته این را هم بگویم که به دلیل اینکه نبود مسیر ویژه دوچرخه سواری استفاده از دوچرخه در سطح شهر خطرناک است و امکان تصادف وجود دارد ما بیشتر مواقع دوچرخه را میگیریم و به پارک میبریم یعنی برای ما بیشتر جنبه تفریحی دارد تا سیستم حملونقل عمومی.
یکی دیگر از مشکلات شهروندان موانع زیاد در پیاده رو هاست. انصاری یکی دیگر از مشتریان بیدود گفت: وقتی دوچرخه را از پارکینگ دریافت کردم هنوز صد متر نیامده به قدری مانع در پیادهرو بود که نتوانستم دوچرخهسواری کنم در نتیجه به خیابان آمده و تصادف کردم.
وی ادامه داد: در پیادهروها برای اینکه موتورسواران نتوانند تردد کنند موانع زیادی ایجاد شده و همین امر تردد دوچرخهسواران را با مشکل مواجه کرده است.
با وجود اینکه بیش از 10 ماه از استفاده دوچرخههای اشتراکی در تهران نمیگذرد اما بسیاری از این دوچرخهها دچار نقص فنی شدهاند.
خیری یکی از کاربران استفاده از بیدود گفت: زین دوچرخهها پایین است و نمیتوان آن را تنظیم کرد بسیاری از آنها خراب شدهاند و همچنین رکابها بسیار سفت است و پا زدن دچار مشکل است البته این دوچرخهها فنر ندارد و هنگام عبور از ناهمواریها دچار مشکل میشوند.
وی در ادامه گفت: تهران دارای شیب زیادی است و این دوچرخهها توان حرکت در شیبهای زیاد را ندارند.
از شیب زیاد تهران تا خرابی زنگ دوچرخه ها
وی با بیان اینکه زنگ بسیاری از دوچرخهها هم خراب است گفت: وقتی میخواهیم به کسی بگوییم برود کنار زنگ کار نمیکند و مجبوریم با فریاد بگوییم کنار بروید و برخی مواقع شهروندان ناراحت می شوند.
وی با بیان اینکه در برخی مواقع قفل دوچرخهها به خوبی کار نمیکند، گفت: مثلاً قفل دوچرخه را زدهایم ولی قفل نمیشود حتی با شماره پشتیبانی 02142243 هم تماس میگیریم اما تا آنها کار را انجام دهند هزینه از حساب ما کسر شده است هم باید پول موبایل بدهیم و هم از حساب شهروندی ما هزینه کم میشود.
فقط بدی ها را نمی گویم/ ترمز دوچرخه ها خوب است
وی با بیان اینکه فقط نباید بدیها را بگوییم گفت: ترمزهای این دوچرخهها خوب است و حتی اگر گزارش خرابی دوچرخهها را در اپلیکیشن ثبت کنیم امتیاز میگیریم و اگر دوچرخهها را به پارکینگ هم بدهیم 15 امتیاز میگیریم و اگر 20 امتیاز کسب کنیم یک سفر رایگان است و در سهشنبه هم دو سفر نیم ساعته رایگان داریم.
کمبود دوچرخه در پارکینگ
ناصرانی یکی دیگر از کاربران دوچرخههای بیدود گفت: تعداد دوچرخهها در پارکینگ کم است و یا وقتی که قفل را باز میکنیم خارج از سرویس نشان میدهد. همچنین چون در همه جای تهران ایستگاههای دوچرخه نیست دچار مشکل هستیم و مجبوریم در بسیاری از موارد از تاکسی و یا خودروی شخصی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه خانمهای بچهدار هم نمیتوانند از این دوچرخهها استفاده کنند گفت: باید دوچرخهها دو زینه باشد که در حال حاضر نیست.
عدم ارسال پیامک برای نبود موجودی
وی یکی دیگر از ایرادات بیدود را عدم ارسال پیامک برای نبود موجودی اعلام کرد و گفت: هنگامی که شارژ کیف پول الکترونیک به اتمام میرسد پیامکی مبنی بر عدم موجودی ارسال نمیشود و همین امر باعث بروز مشکل میشود.
بر اساس این گزارش، بیدود اولین استارتاپ ایرانی اشتراکی در کشور است و قبل از آن در کشور چین افتتاح و آماده کار شده بود و فعلاً در تهران به صورت محدود در حال فعالیت است.
آلودگی هوا و ترافیک دو چالش کلیدی کلانشهر تهران هستند و یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا توسعه حملونقل عمومی با اولویت مترو است. مدتی است توسعه مترو در تهران به کندی انجام میشود البته مدیران شهری در این مدت به دنبال ایجاد سیستمهای حملونقلی دیگر از جمله دوچرخه بودند و همچنین سهشنبههای بدون خودرو نیز در تهران ایجاد و شهردار تهران هر هفته با دوچرخه، تاکسی، اتوبوس و یا مترو به محل کار خود میرفت البته چند هفتهای است که به دلیل عمل جراحی شهردار تهران این اقدام کمرنگتر شده است البته در سهشنبه بدون دود تهران، شهردار تهران از مسؤولان مختلف از جمله وزیر ارتباطات، رئیس سازمان انتقال خون، اعضای شورای شهر و غیره دعوت میکرد که آنها هم حضور یافتند.
وضعیت سلامت در تهران خوب نیست
پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص دوچرخه سواری در تهران گفت: وضعیت سلامت در تهران خوب نیست و شهروندان بیماریهای متعددی دارند بنابراین نگاه ما به حملونقل با دوچرخه به جهت حفظ سلامت است.

وی با بیان اینکه میزان حملونقل با دوچرخه زیر یک درصد است، گفت: البته تلاش میکنیم فرهنگسازی کرده و این موضوع را رشد دهیم.
سهم دوچرخه سواری در تهران را افزایش می دهیم
حناچی قول داد تا پایان دوره مسؤولیتش در شهرداری سهم دوچرخهسواری در حملونقل عمومی تهران به 4 درصد برسد.
وی همچنین تأکید کرد: در برخی از خیابانهای تهران به لحاظ تردد پیاده باید توسعه یابد و این اقدام در دستور کار شهرداری است.
توسعه حملونقل پاک در دستور کار مدیریت شهری است و تاکنون هم شهرداری تهران با راهاندازی دوچرخههای اشتراکی در این زمینه گام برداشته است اما توسعه کافی نیست و مشکلاتی در زمینه استفاده شهروندان وجود دارد که باید برطرف شود.
زیرساختهای لازم برای توسعه دوچرخهسواری در تهران فراهم نیست به همین دلیل شهروندان ترجیح میدهند که از خودروی شخصی استفاده کنند.
مردم را مجبور کنیم پیاده بروند!
برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که شهروندان تهرانی فقر حرکتی دارند و باید مردم را مجبور به پیادهروی و دوچرخهسواری کرد.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: باید به سلامت روان و بدن شهروندان توجه کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که آلودگی هوا یکی از مشکلات اساسی است،گفت: شهرداری گامهای مؤثری در این زمینه برداشته است و همچنین در حال حاضر شهروندان از حملونقل عمومی بیشتر استفاده کرده و تا رسیدن به ایستگاههای حملونقل عمومی میتوانند پیادهروی کرده و یا از دوچرخه استفاده کنند.
محسن هاشمی تأکید کرد: باید مردم را مجبور به پیادهروی و دوچرخهسواری کرد و این موضوع به نفع سلامت آنها است.
با وجود اینکه مدیران شهری معتقدند اقدامات زیادی برای کاهش آلودگی هوا در تهران انجام دادهاند اما دولتیها نظر دیگری دارند و به شهرداری نمره قابل قبول در این باره نمیدهند.
شهرداری نمره خوبی نگرفت
مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حملونقل سازمان شهرداریها و دهیاریها، گفت: عملکرد شهرداری در بخش معاینه فنی و اجرای طرح محدوده کاهش خوب بوده است و در بخش توسعه حملونقل پاک از جمله دوچرخه نمره قابل قبول دریافت نمیکنند.
وی ادامه داد: توسعه حملونقل عمومی از جمله دوچرخه در برنامههای مدیریت شهری در دوره پنجم بود و شهردار تهران هم اقداماتی در این باره انجام داده است اما شورا همراهی نکرد و به عبارت دیگر در بخش تصویب اعتبارات به درستی عمل نشده است.
حصاری ادامه داد: وقتی از حملونقل عمومی صحبت میشود نام دولت هم به میان میآید اگر چه این نقد به دولت وارد است باید در این زمینه کمکهای لازم را انجام دهند.
مدیرکل دفتر حملونقل سازمان شهرداریها و دهیاریها با تأکید بر این موضوع که بخشی از منابع سازمان حملونقل ترافیک برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی سپرده شده است و این اتفاق مثبت است و شورا هم حمایتهای لازم را انجام داد.

برخی مسیرهای دوچرخه سواری مانند بلوار کشاورز بلااستفاده مانده و همین امر انتقاد برخی اعضای شورای شهر را در پی داشت.
زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در سالهای قبل زمینههایی برای ایجاد یک مسیر برای استفاده از دوچرخه طراحی شده بود ولی متأسفانه چیز دیگر از این طرح باقی نمانده است مثلاً مسیر ویژه دوچرخهسواری در خیابان بلوار کشاورز بود که بیشتر نمادین است تا کاربردی.
وی با تأکید بر این موضوع که با کمک مسؤولان میتوانیم در خیابانهای شرقی و غربی که مشکل ارتفاع ندارند ظرفیتهایی برای استفاده از دوچرخه کنیم گفت: البته باید فرهنگسازی صورت گیرد و از ظرفیت مشارکتی مردم هم استفاده شود.

به اعتقاد عضو شورای شهر تهران استفاده از دوچرخه در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است و باید فرهنگسازیهای لازم در این زمینه انجام شود.
شهر انسان محور یا خودرو محور
کلانشهر تهران در حال حاضر خودرومحور است و باید به سمت انسانمحوری حرکت کند.
محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران در این باره به خبرنگار فارس،گفت: تهران باید انسانمحور شود و همچنین به پروژههایی که برای مردم دردسر ایجاد میکند رسیدگی شود.
وی با تأکید بر این موضوع که با اجرای طرحهای ترافیکی آلودگی هوا را در تهران کاهش دادهایم گفت: تلاش میکنیم مردم را به سمت استفاده از سیستم حملونقل عمومی و پاک هدایت کنیم.

وی در خصوص توسعه دوچرخهسواری در تهران گفت: یکی از روشهای کاهش استفاده از خودرو این است که حملونقل را افزایش دهیم و شرایط استفاده از دوچرخه را برای شهروندان فراهم کنیم.
معابر تهران در اشغال خودروها هستند و باید برای این مشکل فکری کرد و شهر را به سمت انسان محوری برد.
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: یکی از اهداف شورای پنجم این است که زندگی بهتر را برای شهروندان رقم بزنند.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که معابر تهران در اشغال خودروها هستند گفت: باید این روش بهبود یابد و قطعاً زمان زیادی صرف میشود.
خداکرمی به دوچرخههای اشتراکی تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهروندان میتوانند از این دوچرخهها استفاده کنند و هر جا که خواستند آن را رها کنند البته در خصوص خرابی دوچرخهها تاکنون گزارشی نرسیده است.

توسعه دوچرخه توسط بخش خصوصی و با حمایت شهرداری است
وی به استقبال مردم از دوچرخهسواری اشاره کرد و گفت: توسعه دوچرخهسواری و ایجاد مسیرهای دوچرخه در دستور کار است و البته این را هم بگویم که این کار توسط بخش خصوصی انجام میشود و کاملاً در اختیار شهرداری نیست.
خداکرمی به فرهنگسازی برای پیادهروی و دوچرخهسواری در تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیازمند مشارکت جدی شهروندان هستیم.
توسعه دوچرخهسواری کار یک روز نیست
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه دوچرخهسواری کار یک روز نیست، گفت: باید برای این اقدامات برنامهریزی شود و همچنین خطوط دوچرخهسواری در تهران ایجاد گردد.
خداکرمی از شهروندان تهرانی خواست هر جا که میتوانند حتی یک ایستگاه هم شده از دوچرخه استفاده کنند و این موضوع را در برنامه خود قرار دهند چرا که هم برای سلامت خودشان خوب است و هم برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا.
خدمات محله محور ارائه می کنیم
وی در خصوص این موضوع که در حال حاضر استفاده از دوچرخه برای نیمساعت گرانتر از استفاده از اتوبوس است، گفت: برنامه داریم خدمات محلهمحور ارائه شود و با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهروندان در برنامههای آتی لحاظ میشود.
یک نسخه برای کل شهر نمی پیچیم
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که نمیتوانیم یک نسخه برای کل مردم بپیچیم گفت: البته شهروندانی که برخوردارتر هستند و از خدمات شهرداری استفاده میکنند باید سوبسید بدهند و باید به سمتی حرکت کنیم که کسانی که به شهر هزینه تحمیل میکنند هزینهها را پرداخت کنند و این نابرابری رفع شود.
خداکرمی ادامه داد: البته هنوز مردم ما به آن سطح مشارکتجویی نرسیدهاند و باید مردم بدانند که همه آنها از این شهر حق دارند به عنوان مثال اگر یک شغلی باعث ازدحام جمعیت و بروز مشکلات برای مردم میشود باید هزینه آن را پرداخت کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد که امیدوارم بتوانیم خدمات را محلهمحور ارائه دهیم و برای مردم هر منطقه یک الگو در نظر بگیریم.
قرار است خدمات جدیدی برای کاربران دوچرخه اشتراکی فراهم شود و همچنین تا 5 سال آینده در کل تهران ایستگاه های دوچرخه سواری راه اندازی می شود.
آزاده دل مسؤول واحد توسعه سیستمهای حملونقل پاک سازمان حملونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: قرار بود از ابتدای سال 98 دوچرخههای اشتراکی در تهران شروع به فعالیت کنند ولی ما از آذر 97 این کار را اجرایی کردیم.
به گفته آزاده دل، بر اساس برنامه در نظر گرفته شده در افق 5 ساله در کل شهر تهران دوچرخهسواری راهاندازی میشود و یک و نیم درصد از کل سفرهای شهر باید از طریق دوچرخه صورت گیرد.
احداث 100 ایستگاه دوچرخه تا پایان سال
وی با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر 60 ایستگاه دوچرخه در تهران وجود دارد گفت: تا پایان سال جاری به صد ایستگاه میرسیم.
مسؤول واحد توسعه سیستمهای حملونقل پاک سازمان حملونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص کمبود دوچرخه در برخی از پارکینگها گفت: در حدی که پارکینگ ظرفیت داشته باشد دوچرخه دپو میشود و ما یک ظرفیت معقول داریم اما تعداد ایستگاهها را میتوانیم بیشتر کنیم.
شهروندان خرابی ها را اعلام و امتیاز بگیرند
وی در خصوص خرابی برخی از دوچرخهها گفت: روی اَپ دوچرخهسواری اعلام خرابی قرار دارد و شهروندان اگر متوجه خرابی شوند میتوانند اطلاع دهند و حتی به آنها امتیاز هم میدهیم.
آزاده دل از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه خرابی اطلاعرسانی لازم را انجام دهند تا مشکل در کوتاهترین زمان برطرف شود.
سیستم رزرو برای سفرهای کوتاه
مسؤول واحد توسعه سیستمهای حملونقل پاک سازمان حملونقل ترافیک شهرداری در پاسخ به این پرسش که برخی شهروندان گلهمند هستند که هر زمان که دوچرخه را قفل کنند سفر آنها به اتمام رسیده این در حالی است که هنوز از مدت زمان سفر باقی مانده است، گفت: دوچرخه اشتراکی است اما قرار است سیستم رزرو در برنامه قرار گیرد که البته نه به صورت طولانیمدت بلکه شهروندان برای خریدهای خود از این سیستم استفاده کنند.
به گفته مسؤول واحد توسعه سیستمهای حملونقل پاک سازمان حملونقل ترافیک شهرداری تهران، برنامههای دیگری هم برای این منظور وجود دارد که در اسرع وقت اطلاعرسانی میشود.
دولت در توسعه حمل و نقل کمک کند
طی چند سال گذشته سیستم حملونقل عمومی توسعه یافته است و البته باید دولت هم بر اساس قانون سهم خود را از برای این توسعه پرداخت می کرد اما در این مدت دولت به درستی به وظیفه خود عمل نکرده و بدهی زیادی به شهرداری تهران دارد.
در صورتی که دولت بتواند هزینه خود را پرداخت کند توسعه حملونقل عمومی سرعت پیدا میکند و همچنین شهرداری میتواند مترو را گسترش داده و با خرید واگنها مردم را به سمت استفاده از سیستم حملونقل عمومی سوق دهد اما در حال حاضر کمبود واگن یکی از مشکلات اساسی حملونقل عمومی است البته مدیریت شهری به منظور توسعه حملونقل عمومی به سمت توسعه دوچرخه حرکت کرده است که البته در حال حاضر شاید کمتر از یک درصد مردم از این سیستم حملونقل پاک به دلیل عدم وجود زیرساخت استفاده میکنند و هنوز هم در تهران زیرساختهای آن فراهم نشده است.
در حال حاضر به صورت پایلوت در برخی از مناطق این طرح راهاندازی شده است اما مشکلاتی وجود دارد که البته مسؤولان قول دادهاند در مدت زمان کوتاه آن را برطرف کنند.
انتهای پیام/