ترفندهای طلایی برای آموزش جدول ضرب به کودکان

5d9dbd6c74888_5d9dbd6c7488e
در این بسته دانستنی‌های تحصیلی چند ترفند طلایی برای آموزش جدول ضرب به دانش آموزان را خواهیم گفت.

همه کودکان نیاز دارند جدول ضرب را به خوبی یاد بگیرند تا در دوران مدرسه و زندگی خود از آن استفاده کنند. همکاری والدین و افزایش علاقه کودک به یادگیری عامل مهمی در یادگیری صحیح جدول ضرب می‌باشد.

شاید آموختن جدول ضرب برای خیلی از دانش آموزان سخت به نظر آید، اما اگر باکمی دقت و علاقه به طور عمقی به آن نگاه کنند، در آینده به راحتی می‌توانند مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند. یکی از مهم‌ترین مفاهیم درسی در پایه سوم دانش آموزان مفهوم جدول ضرب است.

قبل از هر چیز دانش آموز باید مفهوم دسته بندی و تعداد اعضای هر دسته را بشناسد. او باید صبر داشته باشد و به مرور جدول ضرب را یاد بگیرد.  تنوع طلبی در آموزش، استفاده از بازی در ریاضی نیز به یادگیری سریع‌تر جدول ضرب کمک خواهد کرد. والدین  باید از تند خویی، تنبیه و پرخاشگری پرهیز کنند زیرا عکس این موضوع می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. هر معلمی ممکن است با روش خاص خود جدول ضرب را تدریس کند. روش های مناسبی مانند بازی با تاس، اسب سواری، خط بازی وجود دارد.

در  روش بازی با تاس ابتدا معلم تاس‌های ۲۰ مکعب شکل را از قبل تهیه نموده و جواب ضرب‌ها را روی وجه‌های تاس به صورت تصادفی و درهم خواهد نوشت،  آنگاه دانش آموزان را گروه بندی می کند و به هر گروه تعدادی تاس خواهد داد تا خود دانش آموزان تاس را بیندازند و ضرب مربوط به جواب را بیان کنند. این عمل ادامه پیدا می‌کند، حتی تاس‌های دانش آموزان نیز با یکدیگر عوض می‌شود.

در روش خط بازی معلم می‌تواند در زنگ ورزش روی زمین خطوطی را طراحی کند  و اعداد را از ۰ تا ۹ در خانه‌ها بنویسد. آنگاه دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کرده تا در مقابل یکدیگر قرار بگیرند  و از هر گروه می‌خواهد به نوبت با پرش در دو خانه از دوست گروه مقابل بخواهد که جواب این ضرب را بیان کند اگر درست گفته شود گروه امتیاز می‌گیرد در غیر این صورت امتیاز به خود گروه رو به رو داده خواهد شد.

روش دیگری مانند سوارکاری در حیاط آموزشگاه و  زنگ ورزش انجام می‌گیرد که دانش آموزان به صورت ستونی ایستاده و یک دانش آموز دیگر به نام سوارکار در ابتدای صف و روبه روی دانش آموزان خواهد ایستاد. آنگاه سوار کار ضربی را بیان می‌کند و همه‌ی دانش آموزان باید فکر کنند و  سپس سوارکار با دویدن، دست خودش را به یکی از دانش آموزان می‌زند و دانش آموزی که انتخاب شد باید سریع جواب ضرب را بیان کند اگر صحیح بود با دویدن خودش را به جای سوار کار می رساند  و دوباره ضربی را بیان می کند  و بازی به همین روش ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب ها:

اجتماعی