صادرات محصولات نانویی ایران به بیش از ۴۵ کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در حاشیه مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی نانو در جمع خبرنگاران گفت: در نمایشگاه های قبلی بیشتر نهادها ترویجی بودند و بخش های دانش آموزی پررنگ بود و بیشتر هدف ما این بود که ترویج نانو فناوری میان مردم و مسوولان و بازیگران آموزش ترویج و تحقیقات صورت گیرد و در تلاش بودیم که توسعه علمی در این عرصه به خوبی انجام شود و نتیجه این اقدام این بود که ما برای سومین سال است که رتبه چهارم خود را در کمیت و کیفیت تولید علم حفظ کرده ایم. 

وی افزود: ما قطعا به این رتبه قانع نیستیم و هدف ما رفتن به رتبه های بالاتر است ولی باید توجه داشته باشیم که سه کشور بالاتر چین هند آمریکا هستند که این سه کشور جمعیتشان بیشتر از ایران است و بالاتر از کشورهای اروپایی کره جنوبی ژاپن قرار داریم.

سرکار ادامه داد: ما در حوزه تولید علم متوقف نشده ایم و به دنبال توسعه علمی و فناوری هستیم ضمن این که رسوخ فناوری در صنعت داشتیم و آنچه که امروز شاهد آن هستیم که ما بیشتر شرکت‌های صنعتی را داریم که برای ارتقا کیفیت محصولات خود  و افزایش رقابت پذیری و توسعه بازارها رویگری خوبی با استفاده از فناوری نانو در صنعت داشتند و  امروز شاهد بیش از ۱۵ حوزه صنعتی هستیم که از فناوری نانو استفاده کردند.

وی ادامه داد:سال گذشته  تعداد ۸۵ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند و امسال به ۱۲۵ شرکت افزایش یافت و یک افزایش ۵۰ درصدی و بیش از ۱۹۰ غرفه در این نمایشگاه ایجاد شده است که باعث شد که سالن دیگری به این سالن اضافه شود و امسال سالن ملل هم به این مجموعه اضافه شده است.

سرکار گفت: اولویت ما بحث توسعه صادرات است و تمرکز ما این است که ضمن اینکه صنعت را توانمند کنیم  شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند خوشبختانه شاهد این هستیم که محصولات نانو به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر می شود و ما شاهد شکوفایی روز افزون این مجموعه هستیم.
به گفته وی، کاربرد نانو در زندگی خیلی ملموس و تاثیر گذار است و توانسته است هزینه های درمان کاهش دهد در بخش سلامت است ما بیش از ۸۰ محصول در این حوزه داریم که بسیار تاثیر گذار بوده است.

سرکار گفت: عرصه دیگر که به خوبی وارد زندگی مردم شد بخش ساختمانی است که حدود ۱۰۰ فناوری و محصول در عرصه  ساختمان وارد بازار شده است.حوزه دیگری برای مردم ملموس است حوزه پوشاک است ولی مقام معظم رهبری فرمودند  و تاکید خاص داشتند که ما یک اولویت ویژه ای را برای کاربرد نانو فناوری در کشاورزی قائل شویم چرا که غذای مردم وابسته به کشاورزی است و یک صنعت فراگیر است  ما پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری بر روی کاربرد فناوری نانو در حوزه کشاورزی آبیاری و افت کش های غیر سمی کودها نانوایی که با مقدار اندک اثرگذاری بالایی دارد و به ویژه با بسته بندی نانو که ماندگار محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد، فعالیت می کنیم.

وی افزود: افزایش ماندگاری  کاهش هزینه های صادراتی را به دنبال دارد.ما در صادرات بیشتر در حوزه نانو الیاف پوشش ها تجهیزات نانو تکنولوژی و به ویژه کشورهای کره جنوبی و چین صادر کردیم مواد مایه نانو به اروپا صادر کردیم.

سرکار گفت: همچنین،در چین ۵ آزمایشگاه راه اندازی کردیم امیدواریم ۵ آزمایشگاه دیگر به قرار دارد برسد.

انتهای پیام/