هفتمین کنگره ملی ادبیات پایداری کشور برگزار شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری کشور، با حضور رئیس دانشگاه شهید باهنر، مدیران و مسئولان کشوری و استانی به میزبانی این دانشگاه  برگزار شد.طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنردر این آئین گفت: خداوند بزرگ را سپاس می‌گویم که شش دوره پر بار این کنگره مفید و ژرف‌نگر در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شده، دانشگاهی که خود مظهری از ایثار بنیان‌گذاران آن یعنی زنده یاد مهندس افضلی پور و همسرشان زنده یاد بانو فاخره صبا است و البته این دانشگاه مزین است به نام شهید باهنر که با بذل جان شیرین خود صفحه‌ای به ادبیات ایثار ایرانیان افزوده است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر افزود: حفظ و گسترش ادبیات پایداری ضامن بقای ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس هر جامعه‌ای است. این نوع از ادبیات مخصوصاً در این روزها مانند رودخانه‌ای عظیم انسانی از کشورهای مختلف جهان به سمت مرقد سید آزادگان جهان حضرت اباعبدالله حسین (ع) جاریست، بیش از همه وقت قابل درک است در حقیقت ادبیات عاشورایی را بانویی بنیان نهاد که اکنون میلیون‌ها انسان پا به پای او راه می‌روند و فرهنگ می‌سازند و آزادگی را ترویج می‌کنند.

وی تصریح کرد: حضرت زینب (س) کتابی از ادب و مقاومت نوشتند و خوانندگانش این روزها فضای رسانه‌های جهان را تسخیر و چشم دنیا را خیره نمودند و اما چنانکه کربلا نیازمند پیام رسان بود، دفاع هشت ساله، مانند عاشورا، برای نمایاندن ظرایف خود به آیندگان نیازمند است که شما اندیشمندان زوایای پنهان اما مشحون از ادبیات عرفانی آن را از نور علم و تحقیق آشکار سازد.

 طاهر ادامه داد: دانشگاه شهید باهنر کرمان مفتخر است با همکاری برادرانمان در مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از سال ۸۳ تاکنون علم این جهاد علمی را بر زمین نگذاشته‌اند و از رهگذر این حرکت روشمند با انتشار صدها مقاله ارزشمند از نویسندگان کشور هر ساله برگه‌ای تازه و لامکشوف از این گنج بی پایان استخراج و به تاریخ مقامات ایرانیان پیشکش کنند.

رونمایی از ۸ کتاب دفاع مقدس

در هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری کشور، از ۸ کتاب دفاع مقدس به‌همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ودانشگاه شهیدباهنر کرمان رونمایی شد.

 احمد امیری خراسانی دبیر علمی هفتمین کنگره ادبیات سراسری پایداری کشور نیز در این آیین گفت: ادبیات پایداری فقط مختص ایران نیست، همه کشورهایی که تحت ظلم و ستم بودند ادبیات پایداری داشتند. به‌عنوان مثال، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و تمامی جنگ‌هایی که رخ دادند؛ در تمامی این جنگ‌ها، علما متونی را خلق و درج کردند. افرادی فداکاری‌ها و رشادت‌های خود را نوشتند که ما باید آنها را بشناسیم. برده داری سیاه پوستان آفریقایی که امروز به نوع دیگری ادامه دارد که به تعبیری برده داری مدرن شکل گرفته است، بسیار سختی کشیدند و هنوز هم ادامه دارد.

وی گفت: از این موارد، آثار مستندی برجای مانده است که ما باید آنها را بشناسیم. تفاوت میان ادبیات پایداری ما با سایر کشورها در بخش قداست کار است. سرچشمه ادبیات پایداری در قرآن، در اسلام، در جنگ احد، درجنگ بدر، در جنگ خیبر، در نجف، در مکه و در کربلا است. والاترین دستور مقاومت و پایداری را منشور الهی ما، همان قرآن کریم، داده است. 

وی گفت: تاکنون ۶ دوره کنگره ادبیات پایداری به حول و قوه الهی در کرمان به همکاری دانشگاه شهید باهنر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده است. کنگره ششم ویژگی بسیار خاصی داشت و دانشگاه شهید باهنر میزبان ۱۸ شهید، پرستوی عاشق، ابر مرد و بی‌نام و نشان بودیم. کنگره هفتم را به محوریت ادبیات تطبیقی ایران و جهان در زمینه پایداری اختصاص دادیم. یعنی همانطور که معتقد هستیم در کشور این گنج‌های پنهان وجود دارد در سایر کشورها هم وجود دارد اما اگر نتوانستیم آنها را حضوری به کنگره دعوت کنیم آثارشان را آورده‌ایم و سایر کشورها محورهای پایداری شان را با محورهای پایداری صاحبان اندیشه ایران تطبیق دادند و به این ترتیب تبادل فرهنگی انجام داده‌ایم. در مجموع از ۵۰ مقاله ارسالی ۲۵ مقاله برگزیده شد و بعد از مراسم افتتاحیه در سه نوبت ۱۵ مقاله ارائه و مجموعه مقالات، در نسخه نامه پایداری هفت، چاپ خواهد شد.

انتهای پیام/