به گزارش گروه اقتصاد بینالملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مسئولان کشتیرانی کشورهای دیگر نیز معتقدند، پس از تحریمهای آمریکا، ایران همچنان فروش نفت خود را به روشهای مختلف ادامه میدهد.
در این زمینه برونو ویکرز مدیر ارشد در گروه خطرات سیاسی GPW در سنگاپور گفت: بازی موش و گربه پس از تحریمهای آمریکا علیه ایران به راه افتاده است و ایرانیها و همچنین خریداران نفت آنها از جمله چین، مسیرهای مختلفی را برای دور زدن این تحریمها پیدا کردند.
این مسیرها شامل تغییر متناوب کشتیها و همچنین ساختار همکاری پیچیده و نیز خاموش کردن سیستم AIS کشتیها است.
وی گفت: خاموش کردن سیستم AIS روشی است که ایرانیها قبلا هم آن را انجام میدادند و باعث میشود، کشتیها ردیابی نشوند و البته این اقدام برای امنیت کشتیها بدون شک مناسب نیست.
این گزارش مینویسد حدود یک سوم نفتکشهای متعلق به شرکت کشتیرانی کاسکو (دالیان) سیستم AIS را خاموش میکنند.
این اقدام از زمانی که آمریکا این شرکت کشتیرانی را به اتهام حمل نفت ایران تحریم کرد، اتفاق میافتد.
از 30 سپتامبر تا 7 اکتبر از 14 نفتکش کاسکو که 6 نفتکش نفت حمل میکند لوکیشن خود را ارسال نمیکنند و سیستم AIS آنها خاموش است.
در حال حاضر شرکت کاسکو و شعبات آنها 43 نفتکش دارند که 26 نفتکش بسیار بزرگ است.
انتهای پیام/ب