به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همایش انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاههای زبان انگلیسی شهر تهران که امروز در تالار اندیشه برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما زمانی موفق میشود که از تمام ظرفیتها و افراد دلسوز و موثر در عرصههای سیاسی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی استفاده کند.
وی ادامه داد: بعد از خانواده، نهاد آموزش و پرورش و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نقش موثری دارند که میتوانند در جامعه پذیری و تربیت فرزندان این سرزمین با مسؤولیت گام بر دارند.
اولاد قباد افزود: زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس آمد فقط بند خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی از سوی دولت در آن لحاظ شده بود و کمیته آموزش در کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این نتیجه رسید آموزش و پرورش دغدغه دولت نیست.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین و زیربناییترین نهاد در ساختار اجتماعی و فرهنگی کشور است بنابراین در برنامه ششم توسعه، 24 بند را به آن اضافه کردیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حوزه بودجه سالانه در کمیسیون تلفیق بودجه، با شرایط سختی به لحاظ اعتبارات مواجه هستیم ولی یکی از افتخارات مجلس و کمیسیون آموزش لایحهای بود که از طرف آموزش و پرورش آمد و ساختار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را در 39 ماده در سال 95 مصوب کردیم.
وی اضافه کرد: ماده 20 این قانون به آموزش و پرورش اجازه میدهد 4 درصد شهریه دریافتی مدارس و مراکز غیردولتی را دریافت کند که در گذشته 5 تا 15 درصد بود.
اولاد قباد ادامه داد: در بحث ماده 10 این قانون چند درصد از آموزشگاهها واقعا از آن بهرهمند شدند؟ رسالت ما قانونگذاری است و بعد نظارت مجلس نیز برای نمایندگان مهم است، ماده 10 قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، بانکها را موظف کرده است، 35 تا 50 درصد نیاز مالی موسسان را در قالب وام قرض الحسنه و عملیات بانکی بدون ربا برای توسعه مدارس غیردولتی تأمین کنند اما این قانون چقدر اجرایی شد؟ البته این را در کمیسیون آموزش مجلس پیگیری میکنیم چون قانون نوشته میشود اما اجرای آن بسیار مهمتر است.
وی اظهار کرد: درباره مدارسی که از عنوان مدرسه استفاده میکنند اما هیچ مجوزی ندارند، طرحی ارائه کردیم تا برای استفاده از عنوان مدرسه فقط از آموزش و پرورش مجوز بگیرند. پیشنهاداتی از سوی آموزشگاههای غیردولتی به ما ارائه شده است و امیدواریم در صحن علنی مجلس پیشنهادات ارسالی را در حد توان به طرح اضافه کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: یکی از مواردی که به ما پیشنهاد دادند ماده 11 قانون مدارس و مراکز غیردولتی است؛ بر اساس این ماده دولت باید یارانه تسهیلات بانکی را برای خرید زمین و تجهیزات مدارس غیردولتی در قانون بودجه سالانه لحاظ کند و پیشنهاد این بود که در کنار مدارس، مراکز هم اضافه شوند.
وی ادامه داد: ماده 12 هم به وزارت آموزش و پرورش اجازه میدهد زمین و ساختمانهای مازاد را به صورت اجاره و فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی بدهد و آموزشگاهها پیشنهاد دادند مراکز را هم اضافه کنیم؛ درباره ماده 19 که به معافیت مالیاتی مدارس غیردولتی اشاره میکند هم خواستهاند مراکز را اضافه کنیم البته قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی مصوب شده است اما پیشنهاداتی به ما دادهاند.
اولاد قباد گفت: پیشنهادی را درباره ماده 134 قانون مالیاتهای مستقیم مطرح کردند البته در کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه مالیاتهای مستقیم بررسی شد و الان در صحن علنی مجلس است به نظر بنده باید انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد زمانی که لایحه در کمیسیون اقتصادی بود، پیشنهادات را مطرح می کردند.
وی به زبان انگلیسی اشاره کرد و ادامه داد: نشر زبان انگلیسی و سایر زبانها در تعاملات بینالمللی، گردشگری و جذب توریست موثر است و نظارت جدی هم باید باشد و ابتدا در دادن مجوز است یعنی وزارت آموزش و پرورش دقت کند به چه افرادی مجوز میدهد و بعد بحث نظارت بر آموزشگاههایی است که مجوز گرفتهاند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: آیا نباید بازنگری در کتب آموزشی زبان داشته باشیم، چرا دانشآموزان ما از زبان میترسند و بعد از فارغالتحصیلی نمیتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند؛ به تغییر روشهای تدریس نیاز است.
وی افزود: خانوادهها در سبد هزینه خود به بحث زبان توجه دارند و آن را سرمایهگذاری برای فرزندان میدانند و باید به غیر از زبان انگلیسی سایر زبانها را نیز تقویت کرد.
اولاد قباد تصریح کرد: صنعت گردشگری نیاز به زیرساختهای اساسی در کشور دارد و باید افرادی را تربیت کرد که بتوانند ترجمه کنند و آموزشگاهها میتوانند با وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری نیز تفاهمنامه امضا کنند.
وی افزود: باید آموزشگاهها را به تجهیزات آموزشی و اساتید مجرب و روشهای نوین تدریس مجهز کنیم و آسیبشناسی کنیم تا بچهها از زبان نترسند و به لحاظ روان شناسی میگویند بعد از یاد گرفتن زبان مادری یا از کلاس دوم یا سوم ابتدایی میتوان زبان دوم را فرا گرفت؛ امیدوارم به زمانی برسیم که دانشآموزان بتوانند مکالمه کنند و در کنار زبان انگلیسی سایر زبانها را هم داشته باشیم.
در پایان این مراسم از پیشکسوتان آموزشگاههای زبان تقدیر شد.
انتهای پیام/