فناوری نانو تمام زندگی انسان را در آینده متحول می کند

محمد رضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از فناورهای نو ظهور فناوری نانو است، گفت:  فناوری نانو تکنولوژی در سال‌های اخیر توجه زیادی را در دنیا به خود معطوف ساخته و پیش بینی می شود این فناوری در کنار فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی به عنوان فناوری های همگرا تمام زندگی انسان را در آینده متحول کند.

* جهانی شدن در بازارهای فناوری های نوین

وی افزود: معتقدم با جهانی شدن روند تولید، مبادله و توزیع کالا، اهمیت کشورها به طور روزافزونی در بازار فناوری‌های نوین تعیین می‌شود. در این بازار جهانی، نانوفناوری پرچمدار نوآوری بوده و تا  ۲۵سال آینده از یک سهم چند صد میلیارد دلاری برخوردار خواهد شد.

* کشور وارد کاروان انقلاب سوم علمی صنعتی شده است

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد:  فعالیت در حوزه فناوری در بخش نانو تکنولوژی باعث می شود کشور وارد کاروان جهانی انقلاب سوم علمی ـ صنعتی، شود، در واقع اقتصادکلان ملی از تولید تک‌محصولی به اقتصاد دانش‌محوری تغیر یافته و شرایط گذار کشور به جرگه کشورهای پیشرفته را مهیا می‌کند.

* هزار پایان نامه با موضوع فناوری نوین تولید شده است

زمانی تصریح کرد: با توجه به لزوم حرکت همگانی جامعه علمی نانو به سمت دستاوردهای فناورانه و جهت دستیابی کشور به فناوری‌های نوظهور آینده ساز، دانشگاه پیام نور همزمان با دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در ترویج و گسترش این علم برنامه ریزی و برنامه‌هایی اجرا کرده است به طوری که بالغ بر ۱۰۰۰ عنوان پایان نامه و مقاله با موضوعات فناوری نانو در این دانشگاه کار شده و در پایگاه داده های ستاد فناوری نانو ثبت شده است.

* برگزاری 3 جشنواره ملی نانو در دانشگاه پیام نور

رئیس دانشگاه پیام نور اضافه کرد: ۴ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور جزء اساتید سرآمد فناوری نانو کشور هستند، این در حالی است که برای گسترش و ظهور استعدادهای فناوری نانو در دانشگاه سالانه چندین کارگاه آموزشی و کنفرانس با موضوعات نانو برگزار می شود به طوری که تا کنون ۳ جشنواره ملی نانو در این دانشگاه برگزار شده است.

* برتری 6 دانشجو در مسابقات فناوری نانو

وی  در پایان گفت: در اختتامیه نهمین جشنواره ملی مسابقات فناوری نانو که شهریور ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد ۶ دانشجوی این دانشگاه در بخش های مختلف توانستند عناوین برتر را کسب کنند.

انتهای پیام/