وحدت و حل تعارض‌های غیرضرور عامل قدرت امت اسلامی است

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ پیام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مراسمی که تحت همین عنوان برگزار شده بود قرائت شد. متن این پیام به شرح زیر است:

در نظام جهانی درحال گذار، دولت‌ها به دنبال تغییر جایگاه خود با اولویت قراردادن خواست، اراده و نگرانی خود، به خواست، اراده و نگرانی جمعی هستند که در این فرایند آن دسته از کشور‌هایی که ارزیابی درستی از شرایط انتقالی وتواتمندی‌ها و آسیب‌های خود ندارند به تدریج موقعیت و نفوذ فعلی خود را از دست داده و به حاشیه رانده می‌شوند.

هدف همه دولت‌ها تغییر و ارتقای دولت‌ها در جایگاه جهانی است و به باور بسیاری از صاحب نظران سیاست خارجی و بین المللی، برای کسب توفیقات بلند مدت و اثر بخش در حوزه سیاست خارجی استفاده درست از ظرفیت‌ها و کار‌های فرهنگی، علمی در چارچوب دیپلماسی فرهنگی و ملی الزامی اجتناب ناپذیر است.

 در کنار استفاده از دیپلماسی متعارف از سوری دستگاه‌های مرتبط با وزارت خارجه، دپیلماسی فرهنگی و علمی بستر مناسب برای پیشبرد اهداف وزارت خارجه ایجاد می‌کند به همین دلیل در این بخش نیازمند توجه ویژه همه دست‌اندرکاران را می‌طلبد و ضروری است است با برنامه ریزی مناسب در حوزه علمی، فرهنیگ، هنری، ترویج ارزش‌های مطلوب و تامین منافع کشور بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.

 دیپلماسی فرهنگی ظرفیت بروز ظرفیت‌های علمی و تمدنی کشور در زیر ساخت‌های مختلف قدرت معنایی است و با ابزار‌های فرهنگی می‌تواند در عمق باور‌ها و اعتقادات سایر ملت‌ها رسوخ کرده و بستر امینت پایدار و بهره مندی از مواهب توسعه‌ای فراهم کردد.

با وقوع انقلاب اسلامی و گسترش پیام فرهنگی این انقلاب مقدس، خوشبختانه توان لازم برای به ثمر رسیدن بار معنای واقعی جمهوری اسلامی به خوبی فراهم شده است و این ما هستیم که با استفاده از اندیشه علم و خلق آثار فرهنگی از این توان و ظرفیت به صورت بهینه برای تامین منافع ملی بهره ببریم پس قدر این ظرفیت را باید بدانیم.

 شاید اگر انقلاب اسلامی شالوده فرهنگی نداشت، دستخوش توطئه‌های دشمن به این قدر واقع نمی‌شد. دشمنان از همان شکل گیری انقلاب اسلامی ایران احساس خطر کردند که این انقلاب به الگوی فرهنگی و اخلاقی به ویژه برای کشور‌های منطقه تبدیل شود به همین دلیل بیشترین تلاش خود را به کار گرفتند تا این بخش از ظرفیت‌های ایران اسلامی را محدود و از هر روشی برای مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی کوتاهی نکردند.

 انتظار از نهاد‌های علمی و فرهنگی ما برای تحقق اهداف دیپلماسی بالا بوده و این سطح از انتظار تکالیف زیادی برای شما و ما ایجاد کرده است. همانگونه که ادیبان، علمان ونخبگان این سرزمین نقش مهمی در معرفی تمدن ایران اسلامی داشته اند، این انتظار از نسل معاصر وجود دارد که با اتکا به پیشینه غنی و ظرفیت‌های کشور نقش موثری در معرفی ظرفیت‌های کشور و پاسخ به نیاز‌های فرهنگی و علمی نسل امروز داشته باشند.

در اوضاع کنونی که عده‌ای جاهل متعصب، آگاهانه یا نا آگاهانه با خشونت و افراط گرایی به نام اسلام، چهره راستین اسلام را مشوش نمودهاند، این تعهد و مسئولیت مضاعف شده است. مقابله با خشونت و افراطی گری تنها در میدان نبرد در عراق و سوریه نیست بلکه باید با ریشه‌های این اعتقادات در عرصه‌های اعتقادی و دینی مبارزه بنیادین نمود و باید در کنار آن چهره‌ای از ایران اسلامی به دنیا معرفی شود که بیشترین نفوذ را در کشور‌های جهان ایجاد کند.

حوزه منطقه ما و در گسترده وسیع‌تر جهان اسلام، پر التهاب و پر تنش است و چشم انداز بهبود روند امور در کوتاه مدت وجود ندارد. بخشی از مشکلات منطقه به خاطر تفرقه و دشمنی غیر ضروری در میان کشور‌های اسلامی است که در این شرایط باید بر تحکیم و تقویت وحدت در میان امت اسلامی و طرد تفرقه افکنان معطوف شویم و به باور من مرکزی مانند دانشگاه ادیان و مذاهب، می‌تواند در تحقق این مسیر نقش مهمی ایفا کند. به ویژه در شرایط امروز منطقه و جهان، نقش مراکزی مانند این دانشگاه برجسته‌تر شده است.

نیاز داریم تا ضمن احترام به عقاید و تفکرات دیگر مذاهب و ادیان بر اساس مشترکات به تفاهم برسیم و یکی از شاخصه‌های عزت اسلامی می‌تواند تقریب مذاهب اسلامی با وجود همه اختلاف‌ها باشد چرا که مراد از تقریب مذاهب اسلامی، یکی شدن عقاید نیست.

 هر میزان این وحدت میان امت اسلامی پررنگ‌تر شود، به همان اندازه فرصت‌های بی شماری برای قدرنمایی امت اسلامی در برابر زر و زور بیشتر خواهد شد.

 می‌توان همواره امیدوار بود که با توجه به اشتراکات دینی و با کمک اندیشمندان و متفکران جهان اسلام، جریانی از گفتگو و هم اندیشی را آغاز نمود تا این راهبرد زمینه را برای گفتگو میان نخبگان اسلامی بر اساس مشترکات دینی و منطقه‌ای فراهم کند و این چیزی است که از دیپلماسی علمی و فرهنگی انتظار می‌رود چرا که این دیپلماسی میتواند بهترین پشتوانه سیاست خارجه جمهوری اسلامی در دوره کنونی باشد.

 جمهوری اسلامی پویش صلح هرمز را مطرح می‌کند و انتظار دارد که این پویش با تعهد همه طرف‌ها با تاکید بر حُسن هم جواری و عدم تعرض همسایگان راه خود را در میان کشور‌های منطقه باز کند و باید با توجه به دیپلماسی علمی و فرهنگی در کنار دیپلماسی رسمی وزارت خارجه زمینه به بار رسیدن این پویش را فراهم کرد.

 جذب نخبگان علمی و سایر ملت‌های مسلمان منطقه وظیفه اساسی است که اساتید و نخبگان دانشگاهی میتوانید با روش‌های خلاقانه آن را هدایت و راهبری کنید. ظرفیت این دانشگاه و سایر مراکز علمی و دینی کشور بویژه در شهر مقدس قم بسیار گسترده است و مهم آن است که این ظرفیت‌های در کنار هم هم افزایی داشته و بتوانند اهداف جمهوری اسلامی را در چارچوبی هماهنگ و منجسم محقق سازد.

همگی به طور ملموس میوه تلخ تکفیر و اقدام‌های داعش و امثال آن را دیده ایم که چیزی جز ویرانی، نابودی و تحلیل رفتن بنیه دین و دینداری نداشت، خوشبختانه شیعیان در کنار برادران اهل سنت نیروی عمده مقابله با افراط گرایی بوده اند، البته اندیشه‌های افراطی شیعه و سنی نمی‌شناسد و باید مسیر اعتدال را در پیش گرفت.

یکی از طرح‌های نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با اسلام هراسی و شیعه هراسی معرفی اسلام اعتدالی بوده است که اعتدال به معنای میانه روی است و چنین کاری از نظر اسلام در همه چیز مطلوب است و مراکز فرهنگی و پژوهشی اسلامی و حوزه‌های علمی شیعی، مروج همین گفتمان اعتدالی اسلام بوده و با انتشار بیش از پیش اسلام واقعی به جهان، می‌توانند اثرگذاری بیشتری در جهانی باشند که از جنگ و خون ریزی به ستوه آمده و پیام‌های صلح را با جان و دل شنواست.

باید با شاخت ظرفیت‌های غنی علمی و فرهنگی و همچنین آشنایی مناسب با محیط بین المللی و الزام‌های کار در آن بتوانیم در مسیر اعتلای جمهوری اسلامی و فرهنگ و تمدن اسلام گام برداریم.

 آشنایی با محیط بین المللی نیاز به ابزاری دارد و کاری که در این دانشگاه دنبال می‌شود، فراهم کردن ابزار در محیط‌های فراملی و مجهز شدن به مسائل علمی در کنار ترویج و اقدام‌های سازنده فرهنگی بخشی از این اقدام‌ها می‌باشد.

دانشگاه ادیان و مذاهب سال ۱۳۸۴ با تصویب سرفصل‌ها سه رشته ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)، ادیان شرق (بودیسم، هندوئیسم، خاور دور و ایران باستان) و مذاهب اسلامی (مذاهب کلامی) این مرکز در شورای عالی گسترش وزارت علوم، نخستین دوره دانشجویی خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را جذب کرد.

وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۷ شمسی ارتقای مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به «دانشگاه ادیان و مذاهب» پذیرفت و پس از این، رفته‌رفته ده‌ها رشته در زیرمجموعه چندین دانشکده تعریف و تأسیس شد تا صد‌ها داوطلب و علاقه‌مند از دو طریق آزمون اختصاصی و سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرش شوند.

هم اکنون این دانشگاه در ۱۹ رشته کارشناسی ارشد و ۱۸ رشته دکترا دانشجو می‌پذیرد ضمن اینکه چندین دانشکده از جمله، دانشکده‌های ادیان، مذاهب اسلامی، شیعه‌شناسی، فلسفه و همچنین زن و خانواده هر کدام در سه رشته در این دانشگاه فعالیت دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها:

سیاسی