اعزام 200 دستگاه اتوبوس به عراق/تعداد زائران فراتر از پیش‌بینی‌ها است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به وضعیت مرز شلمچه برای تردد زائران اربعین اظهار داشت: در حال حاضر بستر و امکانات بهتری نسبت به سال‌های قبل فراهم شده و بهترین مرز برای تردد زائران همین مرز است و  مواکب مردمی در مرز شلمچه مستقر شده‌اند و امکانات دولتی نیز فراهم شده است

وی گفت: مرز اختصاصی زوار خارجی همین مرز است که تاکنون ۵۰ هزار نفر از با شروع راهپیمایی اربعین و حدود ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از مرز تردد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین به یک میلیون نفر برسد. 
وی ادامه داد تامین خدمات مورد نیاز زائران از جمله آب سالم غذا و شرایط بهداشتی و امکانات رفاهی در سمت عراق وجود ندارد و تنها یک موکب تبریزی در این منطقه مستقر شده است. طی ۴۸ ساعت گذشته با کمبود آب در طرف عراق رو به روشدیم که تامین شد.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت: در روز گذشته به دلیل تصادف ۶۰ نفر مجروح شد که با هواپیما به شیراز برای درمان منتقل شدند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا علی رغم پیش بینی‌ها امکانات به خصوص آب اشامیدنی با کمبود روبرو شد، گفت: پیش بینی‌هایی که وجود داشت این بود که ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از سال قبل زائران اعزام می‌شوند اما درست از آب در نیامد و در حال حاضر تعداد زائرین چندین برابر است کمبودها در منطقه مرزی ما نیست و  بیشتر به سمت عراق بازمی‌گردد.

وی  گفت: خدماتی که در مرز انجام شده مورد پسند مردم بوده است. برخی گلایه ها وجود دارد که در این رابطه جلساتی با استانداری برگزار شد و هماهنگی هایی در مورد نحوه تردد و بسیج امکانات صورت گرفته است قرار شد امروز استانداری بصره و عراق خودروهای دولتی خود را برای خدمات رسانی بسیج کند.

وی افزود: ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شب گذشته به عراق اعزام شد.

وی در مورد نرخ حمل ونقل زائران به نجف گفت: قیمت مصوب ۱۲۰ هزار تومان بود که به دلیل نبود وسیله سایر به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هم رسید. با حضور اتوبوس‌های ایرانی قیمت‌ها کنترل شده و زائران با ۱۵۰ هزار تومان می‌توانند به  نجف بروند.

زمانی درباره فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد اروند بیان داشت: در دوره جنگ زیرساخت های آبادان و خرمشهر آسیب دید و نفت و بنادر در این منطقه دچار مشکل شدند. در دوران بازسازی موفقیتی در ایجاد توسعه در این شهرها حاصل نشد و پس از آن منطقه آزاد در این شهرها ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید جغرافیای منطقه آزاد اروند وسیع تر شد و البته برخی مشکلات نیز وجود داشت و به تدریج قوانین منطقه آزاد مانند معافیت مالیاتی در این بخش ها اعمال شد.

زمانی افزود: معافیت گمرکی و تامین مواداولیه نیز از جمله مزایای دیگر در این بخش است. معافیت تردد اتباع خارجی در منطقه آزاد از سال ۹۶ عملیاتی شده است و در سال ۹۶ و ۹۷ حدود یک میلیون گردشگر خارجی وارد منطقه شدند و از این طریق حدود ۱۰ هزار اشتغال ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان متطقه آزاد اروند گفت: سالیانه تا ۱۵۰ میلیون دلار امکان گردش اقتصادی در بازار آبادان و خرمشهر وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی