انتقال علم و فناوری در جهان اسلام با جایزه مصطفی(ص) محقق می‌­شود

مهدی رضایی‌­نیا مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره اینکه چگونه می‌توانیم انحصارگرایی علمی و فناوری در جهان را ازبین ببریم، گفت: با اهمیت دادن به مسأله علم در داخل کشور و فراهم‌­آوری زمینه جذب نخبگان در داخل کشور، می‌توانیم انحصارگرایی را از بین ببریم و به آسانی نخبگان داخل کشور را از دست ندهیم تا جذب کشورهای دیگر نشوند.

وی در ادامه بیان کرد: نکته دیگر این است که روحیه کار و تلاش شبانه ­روزی را نیز در کنار اهمیت­ دادن به نخبگان در جهان اسلام باید ایجاد کنیم.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، افزایش نقش کشورهای اسلامی در معادلات بین ­المللی را منافع مشترک در حوزه کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: این عامل تاثیرگذار است و همچنین باید از نقاط اختلاف در کشورهای اسلامی پرهیز شود که می‌توان به عدم پرداختن به مسائل مذهبی بین اقوام شیعه و سنی اشاره کرد و باید بر نقاط مشترک تاکید شود.

وی همچنین اظهار کرد: عقیده من این است که کشورهای اسلامی باید به اندازه­ای خود را تقویت کنند که در برخی حوزه­ ها بتوانند به یکدیگر خدمات ارائه دهند.

رضایی ­نیا درباره جایزه مصطفی(ص) و اهمیت آن در رشد علم و فناوری در جهان اسلام، گفت: اگر این جایزه باتوجه به نیازهای جهان اسلام تعریف شود و برای افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، شرایطی ایجاد شود که علم و فناوری در جهان اسلام قابل انتقال باشد، قطعا مفید است؛ اما اینکه جایزه صرفا به دانشمندی مسلمان داده شود که در مرکز علوم و تحقیقات کشورهای غربی مشغول است و نفع و منافع برای آنان باشد، این جایزه مشکلی را رفع نمی‌کند.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشورخاطرنشان کرد: برای افزایش فضای همکاری و تعامل میان متخصصین و دانشمندان کشورهای اسلامی باید تفاهم­نامه­های علمی بین مراکز آموزش عالی کشورها منعقد شود؛ همچنین با کشورهای اسلامی که توانمند هستند، تفاهم­ نامه­‌های مشترکی منعقد شود و امکان  تبادل استاد و دانشجو نیز باشد؛ زیرا این عامل بسیار مهم محسوب می‌شود و همچنین پروژه­ های مشترک نیز مهم است اما در صورتی که نیازهای جهان اسلام را رفع کند و ارائه بورسیه­ های تحصیلی هدف‌دار بین کشورهای اسلامی نیز تأثیرگذار است.

به گزارش فارس، سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) آبان ­ماه امسال طی یک هفته با برگزاری نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌­های کشور با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌­­شود.

انتهای پیام/