وزیر بهداشت: نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در دانشگاه تهران که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: در دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط درگیر آموزش و پژوهش نیستیم و در طول این سال‌ها استفاده از تخت‌های بیمارستانی، در تربیت پزشک و کادر پیراپزشکی به ما کمک کرد تا امروز یکی از برترین‌های منطقه از نظر ارائه خدمات پزشکی باشیم، اما رئیس دانشگاه ما به شدت گرفتار این تنش ذهنی است که کوچکترین عدم رسیدگی یا دیر رسیدن به بیمار با وجود همه خدمات صادقانه از طرف جریان‌هایی که ارتباطی به این موضوع ندارد مورد تعدی و فشار قرار بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم تا به این دلیل، دانشجویی را جذب کنیم که با پرداختن شهریه در کنار دانشجویانی بنشیند که تفاوت علمی فاحشی با آن‌ها دارد.

وی ادامه داد: 40 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی داریم که 18 ماه است هزینه درمان را به وزارت بهداشت پرداخت نکردند، اما نمی‌توانیم به این بیمه شدگان خدمات ارائه نکنیم.

نمکی بیان کرد: خیلی‌ها نمی‌دانند چطور دارو تهیه می‌کنیم یا تلاش می‌شود که حتی لحظه‌ای یک اتاق عمل تعطیل نشود. با زحمات زیادی تلاش می‌کنیم که این اوضاع سخت را بگذرانیم تا شرمنده مردم نباشیم.

وزیر بهداشت گفت: دانشگاه محلی است که باید دیدگاه خود را نسبت به آن تغییر بدهیم. وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم، به این فکر کردیم که دانشگاه را جور دیگری ببینیم و در عرصه‌های مختلف بازنگری کنیم.

وی افزود: دانشگاه محلی است که هر پولی که به آن وارد می‌شود سرمایه گذاری است و هزینه نیست. به شرطی که این سرمایه گذاری در دوره‌های 5 تا 10 ساله ارزیابی شود. در دانشگاه‌های خود هزینه‌های زیادی کردیم. دوره‌های تحصیلات تکمیلی گاهی 100 برابر شده، ‌اما اثر آن را در اقتصاد ملی مشاهده نکردیم.

نمکی اظهار داشت: سهم دانشگاه را در افزایش تولید ناخالص ملی را نمی‌توانیم درست اندازه بگیریم، زیرا به این سوال جواب ندادیم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت در چه دوره‌ای و توسط چه کسی و با چه هزینه‌ای و برای کدام جایگاه ارائه خدمت باید تربیت کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: دانشجو با تحصیلات تکمیلی تربیت می‌شود و دانشجو با طی کردن دوره، انتظار برای شغل دارد و نتوانستیم برای او شغل ایجاد کنیم، زیرا به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکردیم. در حال حاضر 44 درصد از بیکاران ما را فارغ التحصیلان لیسانس به بالا تشکیل می‌دهند. دانشجو باید به جای این‌که فقط کنار تخت بیمار آموزش ببیند، باید با مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شود. فقدان رابطه عالمانه و حکیمانه بین دانشگاه و جامعه یکی از مشکلاتی است که باید حل شود.

نمکی گفت: پاک دست‌ترین افراد این کشور، معلمان دانشگاه‌ها هستند و به شدت در معیشت خود مشکل دارند.

پایان پیام/

برچسب ها:

اجتماعی