اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که در آن بر حذف تنوع مدارس (مدارس سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و هیأت امنایی) تأکید شده است، اظهار کرد: اینکه به موضوع صفر و صدی نگاه کنیم برای رشد علمی کشور مضر است.
وی ادامه داد: درست است که نباید تنوع زیادی وجود داشته باشد و هر گروهی برای خودش یک سری مدارس خاص طراحی کنند اما از طرفی ما برای رشد علمی خود نیازمند ساختارهای خاصی نیز هستیم؛ مثلاً برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به افراد خاص نیاز داریم تا آموزش، دوره و مهارتهای خاص ببینند که این امر در مدارس عمومی ممکن نیست.
اختیاری افزود: اینکه هیچ مدرسه خاصی نباشد و یا طیف گستردهای از مدارس را داشته باشیم، هر دو بد است؛ باید مابین این دو حرکت کرد و بر این اساس مصوبه اخیر مجلس نیازمند کار کارشناسی بیشتر بود و دستکم باید مدارسی که برای توسعه علمی کشور لازم بود مثل سمپاد و نمونه دولتی را نگه میداشتیم و سایر مدارسی که نیاز نبود، ادغام میشد.
وی در خصوص لزوم تداوم کار مدارس سپماد بیان کرد: افراد خاص نیازمند آموزش خاص هستند پس باید ساختارهایی داشته باشیم که بتوانیم به آنها این آموزش را بدهیم. مثلا برای افرادی که میخواهند مکانیکی بیاموزند باید مدارس آموزش مکانیکی طراحی کنیم. در مباحث علمی هم همینطور است. برای کسی که استعداد خاصی در شیمی یا ریاضی دارد باید مدارس خاص طراحی شود بنابراین باید دید نظر شورای نگهبان درباره این مصوبه چیست.
انتهای پیام/