خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در صف نانوایی ایستاده بود و چند نفری هم جلوتر از او در انتظار بودند تا نوبتشان شود؛ پشت سر او هم تعداد زیادی از مردم ایستاده بودند؛ خسته بود اما لبخند بر لب داشت مانند همیشه.
نوبتش که رسید، سلامی به نانوا کرد و گفت: «احمد آقا بیزحمت 3 تا ساده»؛ نانوا نیمنگاهی به چهره او کرد و در حالی که نانها را به دستش میسپرد، پاسخ داد: «چرا ساده؟؛ امروز رادیو میگفت به حقوقتان 600 هزار تومان اضافه شده».
لبخند بر لبانش خشک شد؛ احساس کرد همه نگاهها به دهان او دوخته شده است؛ از بس این اخبار را تکذیب کرده بود، واقعاً خسته بود؛ اصلا دیگر هیچکس حرفش را باور نمیکرد؛ واقعاً حرف او را باور داشتند یا رسانهها را؟
پاسخی نداد؛ غم وجودش را فرا گرفت؛ نانها را روی دستش جابجا کرد و به سختی خود را از میان جمعیت بیرون کشاند و آهسته به سمت خانه حرکت کرد.
* گلایههای فرهنگیان از اخبار رتبهبندی
ماجرای رتبهبندی فرهنگیان از آن دست برنامهها در وزارت آموزش و پرورش است که بیش از ماحصل اجرایی آن، خبرهایش حاشیهساز است؛ موضوعی که مدتهاست فرهنگیان را آزردهخاطر ساخته است.
یکی از دبیران دوره متوسطه شهر تهران اظهار کرد: مدتهاست از رتبهبندی حرف زده میشود اما واقعا از رتبهبندی خبری نیست و جالب اینکه اخباری منتشر میشود مبنی بر اینکه به حقوق ما مبالغی اضافه میشود.
وی ادامه داد: این اخبار در شرایطی مطرح میشود که هنوز رتبهبندی در حال بررسی است و به تصویب نرسیده است و چرا باید از آن حرف شود.
این دبیر آموزش و پرورش اضافه کرد: واقعا بین آشنایان و همسایگان احساس خجالت میکنیم؛ همه فکر میکنند که ما به آنها دروغ میگوییم؛ حتی وقتی مسؤولان به ما میگویند مطالباتتان پرداخت میشود، پرداخت نمیشود یا فقط بخشی از آن پرداخت میشود ولی بهگونهای اطلاعرسانی میشود که انگار همه مطالبات پرداخت شده است و حقوق ما را هم افزایش دادند.
برخی مخاطبان این خبرگزاری نیز در سامانه «فارس من» گلایه کردند که «چرا رتبه بندی معلمان که از دو ماه پیش قول 100 در صد آن را داده بودند، لغو شد؟»
* ماجرای رتبهبندی معلمان
در راهکار 2-10 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به «استقرار نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی به آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» و همچنین در راهکار 3-10 بر «اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری متناسب با حرفههای تخصصی و مشارکت دستگاههای ذیربط» تأکید شده است.
در اولین لایحه رتبهبندی معلمان رتبههای «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» پیشبینی شد
بر این اساس در سال 92، لایحه رتبه بندی معلمان با عنوان نظام رتبهبندی حرفهای معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی در دولت تصویب و به مجلس برای بررسی ارائه شد؛ این نظام رتبهبندی توسط حمیدرضا حاجیبابایی وزیر وقت آموزش و پرورش تدوین شد.
در این لایحههای رتبههای «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» پیشبینی شده بود؛ از جمله اهداف این رتبهبندی شامل «افزایش انگیزه و کارآیی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیتهای آنان برای شکوفا شدن شایستگیهای دانشآموزان»، «ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت و مرجعیت علمی و مهارتهای حرفهای معلمان و نیز بالا بردن سطح معیشت آنان»، «توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامههای، آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی» و «سنجش مستمر صلاحیتهای تخصصی و حرفهای معلمان» است.
از دیگر اهداف آن میتوان به «ایجاد انگیزه در زمینهسازی برای مشارکت و دخالت دانشآموزان در امر تعلیم و تربیت»، «بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت»، «ایجاد انگیزه برای مطالعه دایمی و به روز شدن دانش معلمان با پیشرفتهای علمی، فنی و هنر معلمی»، «آماده ساختن معلمان برای انجام مسؤولیتهای تربیتی دانشآموزان و ایجاد زمینه مشارکت و همکاریهای خانواده برای فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان»، «ایجاد انگیزه، برای مشارکت در برنامههای تربیتی مدارس و انجام امور پژوهشی مرتبط با مسؤولیتهای آموزشی و فعالیتهای پرورشی» و «ایجاد انگیزه، در معلمان، به منظور آماده سازی دانشآموزان برای ورود به عرصههای مختلف جامعه» اشاره کرد.
شرایط لازم برای اخذ رتبهها
رتبه مربی معلم:
- حداقل مدرک تحصیلی کارشناس(لیسانس) با 5 سال تجربه
ـ دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در زمینه مربوط
ـ طی دوره آموزشی ضمن خدمت، در علوم تربیتی، متناسب با تحولات علمی روز به میزان مورد نیاز
ـ طی دوره آموزشی ضمن خدمت در زمینه تخصصی و رشته تحصیلی متناسب با تحولات علمی روز به میزان مورد نیاز
ـ داشتن حداقل امتیازات لازم از دو ارزشیابی فعالیتهای چهارگانه مشروط بر آنکه فاصله دو ارزشیابی بیش از دو سال نباشد
ـ داشتن حداقل امتیازات لازم از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت مطابق ضوابط مربوط
ـ موفقیت در آزمون شایستگی تخصصی مربی معلم
رتبه استادیارمعلم:
-کارشناسی (لیسانس) با 15 سال تجربه
ـ کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) با 12 سال تجربه
ـ دکتری با 6 سال تجربه
ـ دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در زمینه مربوط به رتبه مربی معلم
ـ داشتن امتیازات لازم در دو ارزشیابی عملکرد سالیانه مشروط بر آنکه فاصله دو ارزشیابی بیش از دو سال نباشد و در آخرین ارزشیابی... درصد امتیازات کسب کرده باشد
ـ داشتن امتیازات لازم از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت و طی دوره آموزش ضمن خدمت ویژه این رتبه علاوه بر آموزشهای ضمن خدمت مرتبط با رتبه مربی معلم
ـ ارائه حداقل دو مقاله علمی که هیأتهای مربوط ارزشیابی کرده باشند
ـ دارا بودن رتبه مربی معلم برای دارندگان درجه لیسانس و فوق لیسانس
ـ موفقیت در آزمون ملی تشخیص شایستگی تخصصی رتبه استادیار معلم
تبصره: دارندگان مدارک تحصیلی (کارشناسی) لیسانس و (کارشناسی ارشد) فوق لیسانس و دکتری،که در 3 ارزشیابی عملکرد متوالی(منتهی به زمان درخواست رتبه استادیار معلم) امتیازات مربوط را که وزارت تعیین میکند کسب کرده باشند، میتوانند با یکسال سابقه خدمت کمتر درخواست رتبه استادیارمعلم کنند.
- داشتن امتیازات تعیین شده از شرکت در دورههای ضمن خدمت رتبه قبل.
رتبه دانشیارمعلم:
ـ کارشناسی (لیسانس) با 22 سال تجربه
ـ کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) با 18 سال تجربه
ـ دکتری با 14 سال تجربه
ـ دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در زمینه مربوط به رتبه استادیار معلم
ـ داشتن امتیازات تعیین شده از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت رتبههای قبل و طی دوره آموزش ضمن خدمت ویژه این رتبه
ـ داشتن امتیازات تعیین شده، از 3 ارزشیابی عملکرد در رتبه استادیار معلم مشروط بر آنکه آخرین ارزشیابی فرد از ... درصد مجموع امتیازات کمتر نباشد
ـ ارائه حداقل دو مقاله علمی ارزشیابی شده در زمینه دروس مورد تدریس
ـ ارائه حداقل یک پژوهش علمی در زمینه تخصصی یا مسائل آموزش و پرورش
ـ تألیف حداقل یک کتاب، در زمینه دروس مورد تدریس که گروه تخصصی آن را پذیرفته باشد
ـ موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه دانشیار معلم
ـ اخذ امتیازات لازم از شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت رتبههای قبل
تبصره: دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و دکتری، مشروط به داشتن امتیازات تعیین شده در 3 ارزشیابی عملکرد متوالی(منتهی به زمان درخواست رتبه دانشیارمعلم) میتوانندبه ترتیب با یک سال تجربه کمتر درخواست رتبه دانشیار معلم کنند.
رتبه استاد معلم:
ـ کارشناس ارشد با 24 سال تجربه
ـ دکتری با 20 سال تجربه
ـ دارا بودن کارت صلاحیت حرفهای تدریس در رتبه دانشیار معلم
ـ داشتن امتیازات لازم از سه ارزشیابی متوالی(منتهی به زمان درخواست در رتبه استادمعلم)
ـ دارا بودن حداقل دو مقاله علمی ارزشیابی شده پس از کسب رتبه دانشیارمعلم در زمینه مربوط
ـ دارا بودن حداقل یک پژوهش علمی ـ تربیتی در زمینه تخصصی یا مسائل آموزش و پرورش
ـ تألیف حداقل 3 جلد کتاب علمی در زمینه مربوط که گروه تخصصی آن را پذیرفته باشد
ـ موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه استادمعلم
ـ دارا بودن رتبه دانشیارمعلم
تبصره: معلمان خلاق و نوآور و نخبه با مدرک لیسانس و با 25 سال تجربه و داشتن شرایط فوق، مشمول رتبه مزبور میشوند.
* سرنوشت نافرجام نظام رتبهبندی حرفهای معلمان
در نشست علنی 20 فروردین 93 مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح نظام رتبهبندی معلمان عنوان شد که این طرح مغایر اصول 60، 74 و 75 قانون اساسی است ضمن اینکه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه پنجم توسعه نیز مغایرت دارد و در نتیجه نمایندگان مجلس با طرح نظام رتبه بندی معلمان با 99 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی مخالفت کردند.
پس از این ماجرا، مسؤولان آموزش و پرورش، تدوین لایحه جدیدی را برای رتبهبندی در دستور کار قرار دادند؛ لایحهای با طرح نظام رتبهبندی تفاوتهای بسیاری داشت و البته تا زمانی که توسط آموزش و پرورش تکمیل و به دولت ارسال شود، زمانی را هم به خود اختصاص داد.
* اجرای ناقص طرح رتبهبندی فرهنگیان
اواسط سال 94 بود که طرح رتبهبندی به مرحله اجرایی رسید؛ مهر سال 94 علیاصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش درباره طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: این طرح پس از تصویب در هیأت وزیران، مراحلی را طی و شاخصههای آن چندی پیش از سوی شورای توسعه مصوب شد؛ از شورای توسعه اجازه گرفتیم به جای اعمال همه شاخصها، سه، چهار شاخص را مبنا قرار دهیم تا بتوانیم احکام را زودتر صادر کنیم؛ اکنون احکام رتبه بندی در حال صدور است و زودتر از پایان مهر این امر به اتمام میرسد و تأثیر خود را در حقوق فرهنگیان خواهد گذاشت.
فانی افزود: رتبهبندی دو هدف دارد؛ نخست افزایش شایستگیها و مهارتهای حرفهای است و به تبع آن افزایش حقوق اتفاق میافتد؛ وقتی همکار ما بداند بر اساس یکسری شاخصها ارزیابی میشود، تلاش میکند که آن مهارتها را کسب کند؛ مرحله اول طرح رتبه بندی در سالهای 94 و 95 اجرا میشود. دولت برای سال 94، 1350 میلیارد تومان و برای سال آینده هم 3500 میلیارد تومان در نظر گرفته است. بنا براین دو سال 94 و 95 اجرای فاز اول طرح رتبه بندی است و سال 96 بر اساس سند تحول، فاز دوم طرح رتبه بندی اجرا می شود که امیدواریم در آن زمان شاهد تحولات بیشتری در حقوق فرهنگیان باشیم.
به گزارش فارس، در آن زمان گلایههای زیادی درباره نحوه رتبهبندی مطرح شد و برخی از فرهنگیان هم مشمول این رتبهبندی قرار نگرفتند.
رتبهبندی شامل حدود 900 هزار نفر در آموزش و پرورش شد
اواسط مهر 95، سید حسن حسینی مدیرکل وقت امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت در سال 94 مصوبهای داشت و قرار شد بر اساس ضوابط و مقرراتی که به تصویب شورای توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی میرسد، معلمان بتوانند به رتبههای پایه، ارشد، خبره و عالی ارتقا پیدا کنند؛ مطابق این دستورالعمل، معلمان با رتبه بندی میتوانند از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش حق شغل بهرهمند شوند؛ یعنی فردی که از تاریخ اول مهر 94 به رتبه عالی ارتقا پیدا میکرد، 50 درصد افزایش حق شغل داشت.
وی با بیان اینکه رتبهبندی شامل نیروهای قراردادی نمیشود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش حدود 960 هزار کارمند دارد که از این عدد، حدود 13 هزار نفر نیروی قراردادی هستند و مشمول رتبه بندی نمیشوند، زیرا این طرح فقط مشمول نیروهای رسمی و پیمانی که دبیر، هنرآموز، مدیر، معاون، مربی بهداشت و مراقب سلامت است، میشود؛ همچنین حدود 66 هزار نفر در آموزش و پرورش هستند که پستهای خدماتی دارند، مانند خدمتگزار، انباردار، کارپرداز و راننده که مشمول این طرح نمیشوند.
مدیرکل وقت امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رتبه بندی شامل حدود 900 هزار نفر در آموزش و پرورش شد، گفت: حال فردی که میخواست مشمول رتبه پایه شود نیاز به 6 سال سابقه خدمت دارد و بر اساس ضوابطی که در شورای توسعه پیش بینی شده بود، نمره ارزشیابی آنها نباید کمتر از 75 باشد. همچنین بر اساس شاخصهایی که در فرمها پیش بینی شده بود باید به 70 درصد آن شاخص میرسیدند؛ فردی که در نظر داشت به رتبه ارشد برسد باید 12 سال سابقه خدمت به اضافه آن شاخصهای مورد نظر را داشته باشد. فردی که در نظر داشته تا به رتبه خبره برسد باید 18 سال سابقه خدمتی داشته باشد و رسیدن به رتبه عالی 24 سال سابقه خدمت نیاز دارد.
وی تصریح کرد: در آن مصوبه گفته شده بود که آموزش و پرورش کار گروههای سنجش صلاحیت را تشکیل و آن افراد، معلمان را ارزیابی میکردند. در اول مهر 94 فرصت تشکیل کار گروه را نداشتیم و در آنجا شورای توسعه مصوب کرد تا همکاران با این موضوع منطبق شوند. در آن زمان هر کسی بر اساس سابقه خدمت مشمول این اتفاق شدند؛ همچنین فقط آنهایی که سابقه کمتر از 6 سال داشتند مشمول رتبه بندی نشدند، زیرا آخرین استخدامی آموزش و پرورش مربوط به ورود 40 هزار نفر در سال 89 بود.
حسینی با بیان اینکه حداکثر افزایش حقوق برای فردی که رتبه عالی داشت، 529 هزار تومان بود، خاطرنشان کرد: حدود 48 درصد نیروهای آموزش و پرورش با سابقه بیشتر از 24 سال هستند، در نتیجه این تعداد در رتبه عالی قرار گرفتند؛ با انجام رتبه بندی معلمان میانگین 350 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد.
* ویژگیها نظام جدید رتبهبندی فرهنگیان
پس از کش و قوس فراوان در خصوص لایحه رتبهبندی معلمان، در نهایت متن جدیدی آماده شد؛ 23 مرداد 96، احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به تشریح طرح رتبه بندی فرهنگیان پرداخت.
وی گفت: نظام رتبهبندی ۲ سال قبل اجرا شد که از نظر ما اجرای آن با تعجیل بوده است و رتبه بندی مورد نظر سند تحول بنیادین نبود و به نوعی اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گرفت.
عابدینی با اشاره به تفاوت این نظام رتبهبندی با رتبهبندی که در سالهای گذشته اجرا شده است، افزود: طرح رتبه بندی را در کنار سنجش صلاحیت مورد توجه قرار دادیم و تمام تلاش بر این بود تا محتواها مبتنی بر مفاهیم و راهکارهای سند تحول بنیادین باشد؛ به صورت کارشناسی ابعاد مختلف موضوع را مورد توجه قرار دادیم. یکی از موضوعات شاخصها و معیارهای ارزیابی بود که از میان ۴۰۰ ویژگی و شاخص ها از طریق روش غربالگری ۱۲ شاخص اصلی و زیرشاخص را انتخاب کردیم.
نظام رتبه بندی جدید فرهنگیان از ۵ تا یک است
وی ادامه داد: همه اعمال، رفتار و اقدامات ما در رتبه بندی بر صلاحیت معلم است و هر آنچه که می تواند کسب کند؛ از نظر ما باید نظامی مطرح شود که وجه تمیز داشته باشد و در حال حاضر نظام ما توزیع مساوی حقوق و مزایاست؛ در صورتی که معیار رتبهبندی را نظام امتیازی قرار دادیم، هر کسی در نظام تعلیم و تربیت تلاش کند دیده میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵ رتبه را در طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده ایم، اظهار داشت: نظام رتبه بندی فرهنگیان از ۵ تا یک است؛ هر کسی وارد آموزش و پرورش میشود باید در ابتدا ۵ سال خدمت کند و عملکرد موفق داشته باشد و اگر مستنداتی از شاخصهای ما داشته باشد رتبه پنجم را خواهد گرفت و به ترتیب با گرفتن شاخصهای این نظام ضمن حفظ کردن صلاحیتهای رتبه قبل به رتبههای بالاتر می آید و بهترین رتبه ما، یک است.
وی با اشاره به گروههایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد، گفت: ما ۴ گروه را در نظام رتبه بندی قرار دادهایم. یک گروه که تحت عنوان معلم هستند که در سر کلاس تدریس می کنند؛ گروه دوم کارکنان آموزشی هستند؛ افرادی که در مدرسه عنوان مدیر، مشاور و معلم پرورشی فعالیت میکنند. گروه سوم افرادی هستند که در حوزه ستادی و اداری مشغول به کار هستند و گروه چهارم نیز صرفا به صورت اداری استخدام شدهاند که نیروهای خدماتی هستند و در رتبهبندی قرار نمیگیرند. باید نظام ارتقا گروه چهارم جدا دیده شود اما سه گروه اول بر اساس شاخصها رتبه کسب خواهند کرد.
عابدینی بیان کرد: برای نمونه شاخص های ما در رتبه بندی آراستگی و پوشش معلم، مقاله نویسی، تالیف کتاب، رتبه آوری در سطح ملی و بین المللی، تسلط به زبانهای خارجی، فعالیت در مناطق خاص به صورت داوطلبانه، فعالیت در طراحی و تولید مواد آموزشی، اختراع، داشتن دانش حرفه ای و توانمندی، اخلاق حرفه ای، مهارت یاددهی، مرجع بودن علمی، مشارکت در مدرسه، بهداشت جسمی و روانی و ارتباط رشته تحصیلی است.
* رتبهبندی معلمان در مسیر تصویب
بیستم اسفند 97 سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت لایحه رتبهبندی معلمان اظهار کرد: امیدواریم این لایحه تا پایان امسال در دولت مطرح شود و به سرعت بتوانیم به مجلس ارسال کنیم؛ آنچه میتوانم عرض کنم این است که دولت مصمم است تا رتبهبندی معلمان حتما تصویب و اجرایی شود.
وی در خصوص زمان اجرای این طرح و اینکه آیا به مهر سال 98 میرسد، گفت: به لطف خداوند از مهر سال آینده اجرا میشود.
اردیبهشت 98، علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: کلیات رتبهبندی شامل طبقات حرفهای و رتبهای فرهنگیان است که ۴ رتبه را مشخص کرده است؛ رتبه نخست برای همه اجرا میشود، در رتبه دوم افراد بر اساس عوامل عملکردی، گواهینامهها و مستندات ارزیابی میشوند، رتبه سوم و چهارم نیز اکتسابی است و اینگونه نیست که همه افراد را در این رتبهها قرار دهیم و باید حتماً از آخرین رتبهای که فرد میگیرد یک دوره زمانی گذشته باشد و شرایط و امتیازاتی را کسب کند تا به رتبه سوم و چهارم دست یابد.
چهارم شهریور امسال سید جواد حسینی از اجرای طرح رتبهبندی معلمان از ابتدای مهر امسال خبر داد و اظهار کرد: این طرح در قالب 2000 میلیارد تومان اجرا میشود که البته رئیس سازمان برنامه و بودجه 10 درصد دیگر نیز به این مبلغ اضافه کرده است و بر اساس آن به صورت میانگین بین 400 تا 600 هزار تومان نیز به حقوق معلمان اضافه خواهد شد؛ البته طرح رتبهبندی معلمان که رتبهبندی استاندارد بر اساس سنجش صلاحیتهاست باید در دولت به تصویب برسد و به مجلس ارائه شود.
دهم شهریور ماه امسال کارگروه تخصصی رتبهبندی حرفهای معلمان با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش و متشکل از نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، معاونت حقوقی تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی در خصوص ابعاد و سازوکارها و نحوه اجرای رتبهبندی حرفهای معلمان از ابتدای مهر سال جاری، به جمعبندی نهایی رسید.
در این جلسه متن پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش شامل اهداف، استلزامات، تعاریف، شاخصهای بخش صلاحیت معلمان، گواهینامه صلاحیت معلمی، مشمولان، شرایط و ضوابط ورود، نظام ارتقای ساختار اجرایی، فرآیند اجرا و امتیازات مالی مورد بررسی اعضای کارگروه قرار گرفت و پس از جمعبندی مقرر شد این متن جهت طرح در کمیسیون امور اجتماعی دولت به دفتر هیأت دولت ارسال شود.
حمیدرضا حاجیبابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس 23 شهریور امسال گفت: تقلیل نظام رتبه بندی معلمان به افزایش حقوق مقطعی معلمان ظلمی بزرگ به معلم، سند تحول بنیادین و نظام رتبهبندی معلمان است.
* مهر امسال رسید و از رتبهبندی خبری نشد
به رغم اظهارنظرهای متعدد درباره اجرای رتبهبندی معلمان از مهر امسال اما رتبهبندی اجرا نشد و در حقوق معلمان هم فعلا خبری نیست.
دوم مهر امسال محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مورد معیشت معلمان نظام رتبهبندی پیش بینی شده است، گفت: نظام رتبه بندی باتوجه به صلاحیتهای حرفهای و تخصصی معلمان میتواند تا حدی برطرف کننده مشکلات باشد. در حال حاضر آییننامه رتبه بندی در کمیسیون اجتماعی دولت است و تا 2، سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبه بندی فرهنگیان اجرا خواهد شد اما زمان اجرای رتبه بندی از ابتدای مهر خواهد بود.
به گزارش فارس، از فرصت 2، 3 هفتهای وزیر هم گذشت و حاجی میرزایی 23 مهر امسال هم در خصوص آییننامه رتبهبندی معلمان به خبرنگار فارس اظهار کرد: آییننامه رتبهبندی معلمان در دستور کار دولت قرار دارد؛ در حال تصویب این آییننامه هستیم و زمانی که تصویب شد، اجرا میشود و اعمال آییننامه رتبهبندی معلمان از ابتدای مهرماه سال 98 خواهد بود.
* رتبهبندی چه زمانی به سرانجام میرسد؟
هنوز معلوم نیست که رتبهبندی معلمان چه زمانی به تصویب میرسد که البته بر اساس گفتههای وزیر آموزش و پرورش، اعمال آن از ابتدای مهر خواهد بود اما آنچه مشخص است، این بوده که لایحه تنظیم شده با آنچه در ابتدا مطرح شده بود، تفاوت بسیاری دارد.
با این شرایط باید صبر کرد و دید که آیا این لایحه در نهایت به تصویب خواهد رسید و نکته دیگر اینکه آیا نیاز به تصویب مجلس ندارد؟ آیا آنچه اجرا خواهد شد، نظر معلمان را در جهت رتبهبندی تأمین میکند؟
انتهای پیام/