آهون‌منش: اتاق فکر دانشگاه‌ها برای نخبگان برنامه‌ریزی کند

علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به این که کشور ایران دارای نیروی انسانی متخصص است، گفت: یکی از ویژگی‌های کشور ایران وجود فارغ‌التحصیلان و نخبگان است که کشورهای خارجی برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند و با ارائه تسهیلات مختلف رفاهی، آنها را در بخش‌های مختلف علمی کشورشان جذب می‌کنند که در این رابطه باید دانشگاه‌ها به مراکز علمی ما برای نیروی انسانی دانشگاهی برنامه‌ریزی کرده و آنها را جذب کند.

* ایران در فناوری نوین جزء 5 کشوردنیا است

وی افزود: پیشرفت علمی ایران دارای سند و مدرک است، به طوری که تمام سایت‌های علمی دنیا پیشرفت‌های علمی کشور را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعلام می‌کند، در حال حاضر ایران در بسیاری از فناوری‌های جدید مانند بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع نظامی جزو پنج کشور دنیا است.

* باید حاصل مقالات در زندگی مردم ورود پیدا کند

آهون منش اضافه کرد: در حال حاضر ایران در تولید مقالات علمی جایگاه بسیار خوبی در سطح دنیا دارد، اما یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که به گفته مقام معظم رهبری باید حاصل مقالات در زندگی مردم ورود پیدا کند. درواقع مقالات علمی باید به فناوری و در نهایت به ثروت تبدیل شود که در حال حاضر در این بخش ما دچار ضعف بوده و برای رسیدن به این هدف فاصله داریم.

* در تبدیل مقالات علمی به تکنولوژی فاصله زیادی داریم

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصریح کرد: اگر امروز برخی از افراد به عنوان منتقدان پیشرفت‌های علمی از جایگاه ایران در فناوری‌های نوین انتقاد می‌کنند، به خاطر این است که ما در تبدیل مقالات علمی به تکنولوژی هنوز فاصله زیادی داریم که باید با تلاش و سرمایه‌گذاری در این زمینه فعالیت خود را افزایش دهیم.

*  اتاق فکر دانشگاه‌ها بر روی نخبگان متمرکز شود

وی در باره موضوع دلالی نخبگی در دانشگاه‌ها گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان دانشگاهی تاکید کردند؛ بسیاری از افراد به دلالی نخبگی می‌پردازند، به طوری که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را به خارج از کشور هدایت کرده و در این میان خودشان سهم دلالی می‌گیرند، این در حالی است که باید اتاق فکر دانشگاه‌ها بر روی نخبگان متمرکز شده و برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌