انحصار در ایجاد آموزشگاه‌های زبان وجود دارد/ چرا آموزش زبان انگلیسی در مدارس ضعیف است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، درباره حذف انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس، گفت: به دروغ گفتند آموزش زبان انگلیسی در مدارس قرار است حذف شود.

وی با طرح این پرسش که «چرا یک عده‌ای با دروغگویی به دنبال پیشبرد اهداف خاص خودشان هستند؟»، افزود: در این طرح بحث حذف زبان انگلیسی مطرح نبوده است و در حال حاضر دو اشکال وجود دارد اینکه فقط دانش‌آموزان زبان انگلیسی بخوانند و اینکه بتوانند اگر به زبان‌های دیگر علاقه دارند آن را آموزش ببینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی ادامه داد: نکته دیگر این است که آیا سیستم آموزشی، نمره مؤسسات را برای آموزش زبان قبول می‌کند؟ 

وی اضافه کرد: در این طرح گفته‌ایم حذف انحصار از آموزش زبان انگلیسی باشد یعنی اگر فردی خواست زبان‌های دیگری بخواند بتواند آن زبان را آموزش ببیند و بحث دوم این بود که کیفیت آموزش زبان در مدارس ضعیف است و این یک واقعیت است که اگر فردی خواست آن زبان را قوی کند در مؤسسات زبان آموزش ببیند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: منظور این است که اگر دانش‌آموز در مؤسسات معتبر که تأییدیه آموزش و پرورش را دارند، نمره‌ای آورد، مدارس آن را معتبر بدانند و در کارنامه درج کنند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر دانش‌آموزان را مجبور کرده‌ایم فقط سر کلاس زبان انگلیسی بروند و آنها نیز چاره‌ دیگری ندارند و این با آزادی انتخاب مغایرت دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی گفت: موضوع دیگر این است که مافیایی در خصوص مؤسسات آموزشی زبان که از آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند، ایجاد شده است و یک انحصاری در احداث آموزشگاه‌ها وجود دارد و ما اعلام کرده‌ایم که این انحصار باید شکسته شود و روشن شود که چه مقدار پول در این مؤسسات ردوبدل می‌شود. 

این نماینده مجلس ادامه داد: باید مشخص شود که آیا ارتباط معناداری بین آموزش ضعیف زبان انگلیسی در مدارس و سر در آوردن قارچ‌گونه مؤسسات آموزشی زبان در بیرون از مدارس وجود دارد یا خیر؟

وی اضافه کرد: به دنبال پاسخ این سؤالات هستیم و این سروصدا کردن‌ها و دروغ‌پردازی‌ها موجب می‌شود که مسأله مفهوم نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی گفت: کسانی که مقاله علیه این مسأله می‌نویسند بعضی‌هایشان مؤسسه زبان دارند و احساس خطر کردند که این انحصار شکسته شود و نحوه صدور مجوز تغییر کند و فقط ایجاد مؤسسات زبان دست عده‌ای خاص باشد و در این خصوص میلیاردها تومان ردوبدل می‌شود. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: حذف انحصار زبان انگلیسی یک طرح و ایده است و هنوز تکمیل نشده و بیشتر باید مورد بررسی قرار بگیرد و به همین دلیل آن را در معرض افکار عمومی گذاشته‌ایم تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود البته باید راهکاری پیش‌بینی شود که دانش‌آموز ضعیف هم در این طرح آسیب نبیند و از طرفی دیگر نیز انحصار وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی