خانوارهایی که کسی مسئولیت حذف یارانه آنها را قبول نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی بر اساس قانون در ماه‌های اخیر مجددا کلید خورد. این موضوع یک مطالبه عمومی و قانونی بوده که طی سال‌های اخیر نیز وجود داشت اما بنا به ملاحظاتی از سوی متولیان و مسئولان متوقف ماند.

مسئولیت حذف غیر نیازمندان بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. طبق این قانون و دستورالعمل اجرایی، سه دهک بالای درآمدی مشمول حذف از یارانه نقدی هستند.

در حال حاضر براساس بانک‌های اطلاعاتی مختلف، وضعیت دارایی غیرنیازمندان، پالایش و غربال شده و در صورت احراز از شمول یارانه بگیران خارج می‌شوند. البته برای اینکه ریسک و خطای حذف یارانه بگیران کاهش یابد و اجحافی در حق افراد به وجود نیاید، مراحل راستی آزمایی مجدد نیز پیش بینی شده است.

افراد در مرحله اعتراض با پرکردن پرسشنامه و فرم مربوطه اطلاعات حساب‌های بانکی خود را در اختیار وزارت رفاه قرار می‌دهند تا در صورت محرز شدن، به زمره یارانه بگیران بازگردند.

در شهریور ماه از سوی مسئولان وزارت رفاه اعلام شد که حذف یارانه حدود 200 هزار خانواری که مشمول حذف هستند با پیامک به آنها اطلاع رسانی شده است.

اینکه یارانه غیرنیازمندان حذف شود قطعا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است اما با این وصف در ماه‌های اخیر برخی نارسایی‌ها و نواقص موجب شده تا اتفاقات جالب و نادری رقم بخورد. چنانکه به عنوان مثال بعضی خانوارها به فارس اطلاع داده‌اند که پیامک حذف یارانه برای آنها نیامده اما یارانه شهریور آنها نیز قطع شده است.

* نه پیامک قطع یارانه آمد نه خود یارانه!

در همین راستا حسین حیدری تبار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بازنشسته آموزش و پرورش هستم و در خانه استیجاری ساکنم. تا مردادماه یارانه دریافت کردم اما یارانه شهریور واریز نشد. پیامک حذف نیز ارسال نشده است. از وزارت رفاه که پیگیر شدم گفتند شما در لیست حذف یارانه قرار ندارید.

این معلم بازنشسته تاکید کرد: پس از آن پیامکی با سرشماره «5000438900» از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت کردم که نوشته بود«سرپرست محترم به کد ملی...لطفاً جهت تایید حساب به شعبه بانک خود مراجعه نموده تا یارانه‌های نقدی شما ماه جاری برقرار گردد./ سازمان هدفمند سازی یارانه ها». پس از آن به بانک مراجعه کردم و با ارائه دوباره اطلاعات، حساب بانکی تایید شد.

* یارانه مهرماه واریز نشد

وی ادامه داد: یارانه مهرماه برای همه واریز شده و قرار بود این ماه یارانه ما نیز پرداخت شود اما حساب خود را بررسی کردم و یارانه واریز نشده است. دسترسی هم به سازمان هدفمندسازی نداریم که پیگیری کنیم. یک تلفن گویا وجود دارد که آن هم بوق اشغال می‌زند. مسئولان با مردم صادق باشند.

به گزارش فارس موارد متعددی از این نمونه وجود دارد که اطلاعات آن در خبرگزاری محفوظ است.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مسئولان سازمان هدفمند سازی یارانه عنوان کردند یارانه افرادی که مشکل حساب بانکی دارند در مهرماه واریز می‌شود.

نکته دیگر این است که قرار بود یارانه افرادی که مشمول دریافت هستند و شهریور واریز نشده بود، همراه با یارانه مهرماه واریز شود اما اطلاعات و مستندات نشان می‌دهد فقط یارانه مهرماه را دریافت کرده‌اند.

* مشکل حساب بانکی 7300 یارانه بگیر

در همین باره سید جلال الدین عارفیان معاون یارانه سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها به فارس گفت:‌ در کل کشور 7300 نفر بودند که یارانه آنها به دلیل مشکل حساب بانکی واریز نشده بود که در زمره مشمولان حذف یارانه مرحله یکصد و سوم نبودند. 

معاون یارانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه مشکل حساب‌های بانکی این افراد حل شده است، عنوان کرد:‌ هر کسی که می‌خواهد یارانه بگیرد باید شماره حساب بانکی معتبر داشته باشد مگر آنکه مشمول حذف باشد و یا با دستور قضایی یارانه به آن تعلق نگیرد. 

* خانوارهایی که حذف نشده یارانه‌شان قطع شد

به گزارش فارس، چند روز پیش حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 گفته بود:‌ ماه قبل (شهریور) 91 هزار خانوار از سوی سازمان هدفمندی یارانه نگرفتند که حساب‌های آنها مشکل داشت که سازمان متولی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند.

در طرف مقابل، عارفیان معاون سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها عدم واریز یارانه 91 هزار خانوار را رد کرده و آنها را یک ادعا دانسته و گفته بود: از تاریخ یک فروردین سال 94 سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ فرد یا خانواری را از یارانه حذف نکرده است و اگر ادعا شده که 91 هزار خانوار چنین اتفاقی برایشان رخ داده به ما بگویند. تعداد افرادی که حذف شدند براساس اطلاعات وزارت رفاه 7300 نفر است که ماه بعد برای آنها پرداخت می شود.

مسئولان وزارت رفاه معتقدند که فقط لیست افرادی که مشمول حذف هستند به این سازمان ارائه می‌شود و علت اینکه برخی افراد خارج از لیست این وزاتخانه حذف شده‌اند را نمی‌دانند. در این تایید و تکذیب‌ها مسئولیت پاسخگویی به خانوارهایی که یارانه‌یشان قطع شده با کیست؟

* چرا حساب‌های بانکی نیاز به تایید مجدد دارد؟

به گزارش فارس این سوال مطرح است چرا فردی که تا مرداد ماه یارانه دریافت کرده به یک باره باید حساب بانکی خود را مجددا تایید کند و پس از آن نیز یارانه دریافت نکند؟ و از همه مهم‌تر اگر وزارت رفاه به عنوان متولی وی مسئول قانونی پالایش و حذف یارانه ثروتمندان معتقد است که یارانه 91 هزار خانوار را حذف نکرده، کدام ارگان با چه مجوزی دست به این اقدام زده است؟

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی