فارس من|اربعین و همه مشکلات ارتباطی زائران

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اربعین حسینی و راهپیمایی پرشور برای حضور در کربلای معلی به پایان رسید و در این میان این زائران بودند که به خوبی می توانند به این سوال پاسخ دهند که آیا زیرساخت‌های لازم برای یک سفر مطمئن فراهم شده بود.

یکی از موضوعات مهم در رویدادی که مردم به خصوص مردم ایران از نقاط مختلف برای حضور در آن عزم خود را جزم می‌کنند ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی است. به همین منظور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که از ۶ ماه گذشته، زیرساخت های لازم برای ارتباط دهی مناسب فراهم شده است.

وی همچنین از رایزنی با اپراتورهای عراقی خبر داد تا هم بتوان قیمت هزینه های تماس با ایران را کاهش داد و هم پوشش دهی ارتباطی بهتری نسبت به سال گذشته در مسیر پیاده روی نجف به کربلا وجود داشته باشد.

آنتن دهی در عراق مناسب نبود

تعدادی از مخاطبان با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مشکلات خود را در زمینه مکالمه و اینترنت در میان گذاشتند. سید حسین ذاکر یکی از زائران کربلا که از اسلام آباد غرب برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی اقدام کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس تاکید کرد: بزرگترین مشکل ما در مسیر پیاده روی نجف به کربلا بود که گاهی اوقات نه اینترنتی برای استفاده از شبکه های اجتماعی داشتیم و نه آنتن دهی مناسبی وجود داشت.

وی تاکید کرد: به دلیل توصیه هایی که در رسانه ها انجام شده بود سعی کردیم که از سیم کارت عراقی برای دیتا استفاده کنیم اما متاسفانه عراق آنتن دهی مناسبی نداشت و ما با مشکلات زیادی برای ارتباط مواجه شدیم.

نتوانستیم از بسته‌های اینترنت استفاده کنیم

ذاکر در ادامه گفت: یکی از همراهان من در ایران اقدام به خرید بسته ویژه اربعین کرد تا بتواند با استفاده از این بسته هم در هزینه ها صرفه جویی کند و هم با خیال راحت ارتباط تلفنی و اینترنتی داشته باشد اما متاسفانه حتی نتوانست چند‌ مگابایت بیشتر از این بسته استفاده کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم زائران زیاد است و احتمال گم شدن افراد وجود دارد ارائه سرویس‌های گمشدگان و ارتباط دهی مناسب تلفن هم می‌تواند به امنیت خاطر زائران کمک کند.

هزینه بالا برای تماس؛ شایعه یا واقعیت؟

علاوه بر گفته‌های این مخاطب، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر قیمت بالای مکالمه در عراق و مشکلات اینترنت مطرح شد تا جایی که هر نیم ساعت مکالمه تلفنی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان برآورد شد.

انتشار این خبر واکنش رئیس مرکز روابط عمومی و ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت که در توییتر نوشت.

اما در کنار آنچه در آن سوی مرزها و در کشور عراق برای زائرین اتفاق می‌افتاد، پوشش دهی اینترنت و سهولت در مکالمه در مرزهای ایران نیز اهمیت ویژه ای داشت.

مشکلات کوچک در مرز ایران و عراق

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، از پوشش دهی مناسب در مرزهای ایران و عراق خبر داد و گفت: خوشبختانه مشکل جدی در مرزهای ایران و عراق وجود نداشت و از چند ماه گذشته فعالیت های این وزارتخانه برای رایزنی با اپراتورهای عراقی انجام شده و توانسته ایم در مرز ایران و عراق وای فای رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم.

 علاوه بر شهرهای نجف و کربلا، درهمه مسیر راهپیمایی زائران در عراق، سرویس نسل ۳ برقرار بود. به دلیل شرایط این روزهای عراق،  شبکه های اجتماعی همگی فیلتر شدند اما «الحسین یجمعنا» باید فراتر از مرزهای ایران و عراق برود.

 

وی ادامه داد: همچنین در برخی از نقاط که اعلام شد وای فای رایگان توسط اپراتورهای عراقی نیز برای سهولت در ارتباط زائران برقرار شد.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: مشکلات کوچکی در مرز مهران و خسروی اعلام شد که سریع این مشکلات برطرف شد، البته برخی از مشکلات و قطع فیبر نوری مربوط می‌شد اما کارشناسان سریعاً این مشکلات را برطرف کردند.

همچنین محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر به پوشش دهی شبکه عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه، علاوه بر شهرهای نجف و کربلا، درهمه مسیر راهپیمایی زائران در عراق، سرویس نسل ۳ برقرار بود.

 وی با اشاره به وضعیت عراق در یک ماه اخیر گفت:  به دلیل شرایط این روزهای عراق،  شبکه های اجتماعی همگی فیلتر شدند اما «الحسین یجمعنا» باید فراتر از مرزهای ایران و عراق برود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره زائرانی که مشکلات هزینه ای داشتند و به دلیل آزاد محاسبه شدن اینترنت شان متحمل هزینه‌های زیادی شدند نیز توضیح داد.

وی با اشاره به مشکلات زائران درخواستی از اپراتورها داشت تا با کسب رضایت سهامداران عمده خود همه مسائل را در قالب بسته محاسبه و پول های اخذ شده به دلیل آنکه اینترنت خارج از بسته و با نرخ آزاد محاسبه شده است را به زوار برگردانند.

 

برای پیگیری مشکلات زائران اربعین حسینی و اطلاع از وضعیت ارتباطی در مراسم اربعین حسینی با اسماعیل رادکانی مشاور وزیر ارتباطات در امور تامین و بهبود ارتباطات مناسبت های مذهبی ملی و منطقه ای  گفت وگو کردیم.

توسعه ارتباطی در عراق

رادکانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس اظهار کرد: خوشبختانه امسال در سمت مرزهای داخلی با افزایش ظرفیت که لحاظ شده بود به مشکل خاصی برخورد نکردیم و در مسیرهای پیاده روی اربعین یعنی نجف به کربلا نیز، طرف عراقی تمهیدات بیشتری نسبت به سال قبل در نظر گرفته بود.

همانطور که بارها توصیه کردیم افراد باید رومینگ را به صورت دستی انتخاب کنند چرا که در برخی از مناطق پیاده روی اپراتور زین بهتر می‌کند و در برخی از مناطق نیز اپراتور کورک یا اپراتورهای دیگر، لذا نباید فراموش کرد که این موضوع به مشکلات پوشش دهی مربوط نمی شود بلکه به دلیل عدم آگاهی درباره این موضوع و استفاده از اپراتورها است.

 

مشاور وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد: توسعه خوبی در عراق برای برقراری ارتباط صورت گرفته بود اما یکی از بزرگترین مشکلات زائران به موضوع اینترنت و ارتباط از این طریق مربوط می‌شد. البته با رایزنی‌هایی که انجام شد، توانستیم پوشش وای فای رایگان در برخی از نقاط پیاده روی و در مسیر نجف به کربلا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت به طور نسبی امسال پوشش اپراتورهای عراقی بهتر شده بود.

وی درباره مشکلات برخی از زائران برای استفاده از بسته های اینترنتی اپراتورهای داخلی توضیح داد: همانطور که بارها توصیه کردیم افراد باید رومینگ را به صورت دستی انتخاب کنند چرا که در برخی از مناطق پیاده روی اپراتور زین بهتر می‌کند و در برخی از مناطق نیز اپراتور کورک یا اپراتورهای دیگر، لذا نباید فراموش کرد که این موضوع به مشکلات پوشش دهی مربوط نمی شود بلکه به دلیل عدم آگاهی درباره این موضوع و استفاده از اپراتورها است.

توضیح درباره هزینه تماس در عراق

رادکانی درباره هزینه بالای تماس از عراق به ایران نیز اضافه کرد: این موضوع را روابط عمومی تکذیب کرد چرا که تمامی اعداد و ارقام مشخص است و بر اساس آنچه اعلام شده باید نرخ ارز را محاسبه کرد.

مشاور وزیر ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه به دلیل آنکه تیم های ارزیاب به صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت بودند و اگر شکایتی وجود داشت سریعا آن را پیگیری می‌کردند و همچنین  توانستیم با اپراتورهای عراقی‌ هماهنگ باشیم، مشکل حاد و به خصوصی گزارش نشد؛ البته امیدواریم تا سال آینده اپراتورهای عراق نیز توسعه بیشتری داشته باشند و کمتر شاهد مشکلاتی در زمینه ارتباطات اینترنتی باشیم.

اربعین امسال با همه کم و کاستی های امکانات گذشت و مهمترین موضوع این است که برای سال آینده نقاط ضعف شناسایی و برطرف شود چرا که هر سال حضور مردم در این حماسه بیشتر از سال قبل می‌شود و نیاز به ارائه تسهیلات بیشتر از قبل احساس می شود چنانکه مخاطبان در «سامانه فارس من» از چند ماه قبل از برگزاری این راهپیمایی بزرگ، این درخواست را ثبت کردند که در این گزارش نیز به آن پرداخته شد.

انتهای پیام/