حال و هوای نمایشی که بازیگرانش سربازان ارتشند + عکس

به گزارش مشرق، تئاتر خیابانی یا میدانی در همه کشورهایی که با هنر نمایش آشنا هستند یکی از گونه های مهم نمایشی است که از متن اجتماع و بین مردم برخواسته است و انگیزه هایی فرای پولدارآوردن و سرمایه داری برای صاحبانش وجود دارد همینطور اهدافی چون اصلاح رفتارهای اجتماعی به زبان، شرح مباحث تاریخی و ... برای مردم  کوچه و بازار وجود دارد. نه اینکه بخواهیم سطح مردم را برای تماشای این دست کارها پایین بیاوریم یا نمایش های خیابانی را بی کیفیت بدانیم اما این نمایش ها همیشه بیشتر به دل مردم عام نشسته است و از قدیم که ما تعزیه، شبیه خوانی، نقالی و نمایش های آیینی را در میادین و کوچه و بازار شهر و روستاها داشتیم، مردم با آن ارتباط خوبی برقرار می کردند.

این روزها شاهد هستیم که ژانر نمایش های آیینی قدرت بیشتری در عرصه تئاتر خیابانی و میدانی پیدا کرده اند، دیگر این دست کارها محدود به تعزیه خوانی و روضه خوانی در ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و شهادت های ائمه(ع) نمی شوند بلکه ما در این ایام شاهد نمایش هایی بزرگ با طراحی لباس ، نور، گریم ، دکور و ... قدرتمند شاهدیم و به لحاظ محتوایی نیز این کارها مردم را به فکر وا می دارند.

بنابراین دیگر اینگونه نیست که ما در اجراهای خیابانی فقط شاهد حرکات آکروباتیک یا به قولی دلقک بازی و تردستی و شعبده بازی باشیم بلکه این روزها در کارهای میدانی و خیابانی نمایش های بزرگ مذهبی، آیینی و ... را شاهد هستیم که مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است.

یکی از این دست نمایش ها «تنها تر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی است که این شب ها و در آستانه اربعین حسینی در بوستان ولایت تهران هر شب در دو سانس به صحنه می رود و مخاطبان چند هزار نفره را با خود همراه کرده است. این نمایش در یک فضای مسقف در بوستان به همراه دکور سه بعدی تعبیه شده و مردم با رزرو بلیت خود البته بدون هیچ هزینه ای امکان ورود به این فضا را برای خود مهیا کرده و هم به تماشای یک تعزیه می نشینند و هم مباحث مهم تاریخی از زمان حرکت کاروان امام حسین(ع) به سمت کوفه تا شهادت امام، کاروان اسرای کربلا و در نهایت نیز اتصال آن با بحث مدافعان حرم و داعش در سوریه را شاهد هستند.

بزرا کارگردان این نمایش با بیان اینکه این دومین سالی است که کار را به اجرای میدان می آورند و هر دو سال نیز استقبال از آن چندین هزار نفر در هر شب بوده است، می گوید: از مردمی که به تماشای این کار می نشینند تا همه عوامل ۴۰۰ نفره این کار همه به عشق امام حسین و سالار شهدا(ع) در این کار حضور دارند. محتوای این کار همان محتوای سال گذشته با کمی تغییرات به دلیل زمان اجرای آن است که امسال پیش از ایام اربعین حسینی شد.

با توجه به اینکه موسسه ققنوس و تحت نظر آن سازمان فرهنگی رسانه ای اوج که متولی اجرای این نمایش است، تصمیم براین داشت که امسال کار را در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا به اجرا برساند، بزرا میگوید که به دلیل مسائل و مشکلات مالی این اتفاق امسال نیافتاده و امیدواریم برای سال های بعد بتوانیم چنین تمهیدی را بیاندیشیم.

مبدع طرح نمایش های بیگ پروداکشن میدانی بهزاد بهزادپور و سپس علی اسماعیلی است. بزرا میگوید که دراین سبک از نمایش استقبال از اثر به دلیل فرم، محتوا، اجرا، تنوع و ویژگی خاص و تولید کار ، طراحی صحنه، نور، جلوه های ویژه و ... کیفیت خوبی دارد. مثلا جلوه های ویژه اعم از تیرهایی که انداخته می شود و همه انفجارها طبیعی و رئال بود که خیلی هم کار را تأثیرپذیر کرده است. گاهی در نمایش بوی خاک و گاهی آتش حس می شود و همه اینها کار را برای مخاطب اثرپذیر تر می کند. حتی مردم برای تماشای این کار روی فرش می نشینند نه اینکه برایشان صندلی گذاشته شود برای اینکه در طول یک ساعت اجرا راحت باشند.

نکته جالب در این نمایش حضور سربازان ارتش جمهوری اسلامی به عنوان بازیگران اصلی و فرعی است. این نمایش بازیگر لاکچری یا حرفه ای تئاتر و سینما ندارد بلکه سربازانی که یک هفته ای و فشرده تمرین کرده اند، در آن بازی می کنند.

بزرا در این زمینه نیز می گوید: سربازان داوطلبانه در این کار حضور پیدا کردند سال گذشته هم همینطور بود و امسال هم همان بازیگران سال قبل دوست داشتند در کار حضور داشته باشند که ما در جاهای دیگر از حضور آنها استفاده کردی امسال هم سربازان جدید هستند.

اما یکی دیگر از ویژگی های دیگر کار پرده های سه بعدی و تماشای کار از سه بعد روبرو، چپ و راست برای تماشاگر است و این شرایط را برای دور و بازیگران کار باز تر کرده است و همینطور مخاطب را جذب بیشتری می کند. نمایش تنهاتر از مسیح تا ششم آبان ماه اجرایش ادامه دارد و علاقه مندان میتوانند از طریق سایت ققنوس بلیت حضور خود را در کار رزرو کنند.

در نهایت اینکه چه خوب است از این پس از این دست نمایش های مذهبی میدانی بیشتر داشته باشیم تا هم مخاطبان و مردم عام با فرهنگ تماشای نمایش در مکان ه ای عمومی بیشتر آشنا شوند و هم فرهنگ سازی خوبی برای تماشای کار در سالن های نمایش از سوی مردم عام فراهم شود. همینطور کیفیت نمایش های آیینی و خیابانی نیز از این طریق افزایش پیدا کند.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر