فارس من| هزینه بالای ارتباطات به جیب زائران اربعین باز می‌گردد؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با فرارسیدن اربعین حسینی و حضور پرشور مردم در این مراسم، زمان پیگیری و بررسی مشکلات زائران  رسیده است. این موضوع در زمینه ارتباطات تلفنی و اینترنتی بیشتر از هر موضوع دیگری جلوه و اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که بسیاری از زائران در این سفر برای ارتباط چند دقیقه‌ای با خانواده‌هایشان در ایران متحمل هزینه زیادی شدند.

تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من» به این موضوع اشاره کرده و از اپراتورهای مختلف شکایت خود را اعلام کردند.

یکی از مخاطبان با اشاره به استفاده از رومینگ همراه اول توضیح داد:«همراه اول را خوب بنگرید که نرخ یک دقیقه مکالمه را به ۳۲۰۰تومان رساند ولی با وجود تماس های کم من، مبلغ بالایی قبض برای من صادر شد.»

همچنین یکی از مخاطبان با ثبت سوژه‌ای درباره ایرانسل نوشت:« در سفر اربعین هنگامی که با ایران تماس داشتیم حتی زمانی که طرف مقابل گوشی را بر نمی‌داشت، ایرانسل به اندازه یک تماس بین المللی ۳۲۰۰ تومان از شارژ سیم کارت اعتباری ما کم می کرد»

هزینه ارتباطات تلفنی بالا بود

حبیب مولایی یکی از زائران اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس اظهار کرد: نرخ مکالمه در این سفر به قدری گران بود که ما به جای آنکه تک تک با افراد خانواده صحبت کنیم یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می‌کردیم تا به خانواده‌ها اطلاع دهد که حال همگی ما  خوب است.

وی ادامه داد: برخی از افراد که از سیم کارت های اعتباری استفاده می‌کردند به راحتی متوجه می شدند که تا چه میزان از اعتبار آنان کسر می شود چرا که ارتباط به دلیل نداشتن اعتبار، قطع می شد اما در کاروان ما کسانی بودند که به دلیل آنکه هزینه‌های آنها روی قبض صادر می شد، بی اطلاع  از مقدار هزینه ها، مکالمه برقرار می‌کردند یا از اینترنت استفاده می کردند  و پس از اتمام استفاده، پیامک را می‌دیدند.

 نرخ مکالمه  در این سفر به قدری گران بود که ما به جای آنکه تک تک با افراد خانواده صحبت کنیم یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می‌کردیم تا به خانواده‌ها اطلاع دهد که حال همگی ما  خوب است.

عدم آگاهی برخی از زائران از بسته‌های اینترنتی ویژه اربعین

فاطمه صفوی یکی دیگر از زائران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به موضوع غیرفعال بودن سیم کارت های عراقی اشاره کرد و گفت: به ما توصیه شده بود از سیم کارت عراقی در مسیر پیاده روی نجف به کربلا استفاده کنیم و ما این سیم‌کارت را خریداری کردیم اما این سیم کارت در بسیاری از نقاط نه آنتن دهی مناسبی داشت و نه امکان استفاده از دیتا را داشت.

وی اضافه کرد: اگر از همان ابتدا می‌دانستیم که نمی‌توان از سیم کارت عراقی استفاده کرد برای خرید آن اقدام نمی‌کردیم، همچنین تعداد زیادی از همراهان ما برای ارتباط ناگزیر به استفاده از رومینگ و بسته‌های اینترنت اپراتور‌های داخلی شدند.

صفوی ادامه داد: در جمع ما افرادی بودند که به دلیل سن بالا آشنایی زیاد با تمامی قسمت های تلفن همراه نداشتند و فقط از جوانان می‌خواستند تا اینترنت تلفن همراه را فعال کنند. همین امر باعث شد جوانان نیز بدون آنکه از افراد مسن درباره خرید بسته ویژه اربعین سوالی کنند، اینترنت آنان را فعال کرده و به این ترتیب تمامی استفاده آنها از اینترنت به صورت آزاد محاسبه شد.

در جمع ما افرادی بودند که به دلیل سن بالا آشنایی زیاد با تمامی قسمت های تلفن همراه نداشتند و فقط از جوانان می‌خواستند تا اینترنت تلفن همراه را فعال کنند. همین امر باعث شد جوانان نیز بدون آنکه از افراد مسن درباره خرید بسته ویژه اربعین سوالی کنند، اینترنت آنان را فعال کرده و به این ترتیب تمامی استفاده آنها از اینترنت به صورت آزاد محاسبه شد.

 

تعداد زیادی از زائران از تریبون رسانه‌ای استفاده کرده و این موضوع را مطرح کرده اند که هزینه‌های بالای ارتباطی موجب شده تا آنها برای قبض‌های بالای خود به فکر تقسیط یا قرض گرفتن  بیفتند.

شکایات را پیگیری می‌کنیم

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیش از این نیز درباره شکایات‌مردم در مراسم حج تمتع توضیح داده بود که این سازمان تمامی شکایت‌های حجاج را بررسی می‌کند. با برگزاری مراسم پیاده روی اربعین این انتظار وجود دارد که شکایات زائران همانند حکایت حجاج بررسی شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: تمامی زائران کربلا در صورتیکه موردی از اجحاف در حق آنان وجود دارد، به این سازمان اطلاع دهند تا مورد را پیگیری کنیم.

ثبت شکایت در ۱۹۵

وی تاکید کرد: سامانه ۱۹۵ پل ارتباطی ما با مردم است و ثبت هرگونه شکایت در این سامانه به معنای پیگیری آن از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

جوشقانی تصریح کرد: لذا  افرادی که احساس می‌کنند در حق آنان ظلمی صورت گرفته و کم‌فروشی شده شکایت خود را در این سامانه ثبت کنند و ما از تمامی زائران می‌خواهیم اگر موردی هست حتماً آن مورد را اطلاع دهند.

همچنین، صبح دیروز یکشنبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر از  درخواست از اپراتورها برای عدم محاسبه اینترنت آزاد زائران خبر داد.

جلسه همراه اول برای تصمیم گیری

به دنبال انتشار این خبر موضوع را از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل جویا شدیم. بر اساس تحقیقات خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس بنا شده است تا همراه اول این موضوع را در جلسه هیئت مدیران به بحث و بررسی بگذارد تا نتیجه حاصل شود.

بر اساس شنیده ها تصمیم گیری درباره این موضوع نیازمند زمان است و ممکن است تصمیم گیری همراه اول طی دو روز آینده مشخص شود.

سهامدار ۱۹ درصدی مخابرات، راضی!

حجت نیکی ملکی رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در این باره در توئیتر توضیح داد: پس از انتشار خبری از محاسبه هزینه بخشی از اینترنت زائران در قالب خارج از بسته های تخفیفی از طرف ستاد اجرایی فرمان امام به همراه اول دستور داده شد که پس از جلب رضایت سهامداران عمده یعنی دولت و دیگر سهامداران نسبت به محاسبه این هزینه در قالب بسته‌های تخفیف اقدام شود.

ستاد اجرایی فرمان امام سهامدار ۱۹ درصدی مخابرات است به این ترتیب جلب رضایت سهامداران دیگر باید صورت بگیرد تا هزینه‌های زائرانی که خارج از بسته های ویژه اربعین از اینترنت استفاده کردند به صورت بسته محاسبه شود.

ایرانسلی‌ها هم برای تصمیم گیری تشکیل جلسه می‌دهند

بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ایرانسل نیز در وضعیتی مشابه، باید این موضوع را در جلسه پیگیری و برای آن تصمیم گیری کند. هنوز اطلاعات بیشتری از زمان برگزاری جلسه و اعلام نتیجه نهایی در دسترس نیست.

با توجه به آنچه گفته شد باید تا پایان هفته منتظر اعلام نتیجه جلسات هیئت مدیران دو اپراتور همراه اول و ایرانسل باشیم تا شاید نتیجه این رایزنی‌ها به نفع زائرانی باشد که به دلیل استفاده از اینترنت آزاد متحمل هزینه‌های زیادی شدند.

انتهای پیام/