به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 57 نماینده مجلس در طرحی یکفوریتی، رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی را امضا و مصوب کردند، اظهار کرد: در بخشی از این طرح آمده است که آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف شود و آموزش آن اختیاری اعلام شود که در همین بخش و بین دو واژه گفته شده اختلاف وجود دارد، چراکه اگر زبان انگلیسی از برنامه آموزشی مدارس حذف شود جنبه اختیاری نمیتوانیم به آن بدهیم.
وی ادامه داد: در برنامهریزی درسی مدارس، به دروسی اختیاری میگوییم که آن دروس در برنامه آموزشی وجود دارد و دانشآموزان میتوانند یکی از آن دروس را انتخاب کنند؛ چنانچه درس آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدرسه حذف شود و دانشآموزان برای یادگیری زبان به آموزشگاههای زبان مراجعه کنند، جنبه اختیاری به خود نخواهد گرفت.
سلطانیان با اشاره به اینکه در این طرح یک فوریتی اشاره شده است که آموزش زبان انگلیسی در مدارس اجباری است، افزود: اگر دانشآموزی نخواهد دانشگاه برود علاقهای هم برای گرفتن درس زبان انگلیسی ندارد در صورتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان سند فرادستی که شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را مصوب کرده است در راهکار 5-1 آن چنین آمده است که «ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی- ایرانی» موردتوجه قرار دارد لذا بحثی در مورد زبان انگلیسی نشده است و زبان خارجی مدنظر بوده است.
وی تصریح کرد: در این مورد شورای عالی آموزش و پرورش میتواند عناوین آن را مطرح و مصوب کند که در حال حاضر زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی مصوبه شورای عالی را دارد و ارائه آن در مدارس منعی ندارد بنابراین آموزش و پرورش در حال اجرایی کردن راهکار 5-1 سند تحول است و طرح نمایندگان خلاف این راهکار سند تحول هم هست.
* دانشآموزان رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش به آموزش زبان انگلیسی نیاز بیشتری دارند
سلطانیان افزود: نمایندگان مجلس میگویند هدف از آموزش دانشآموزان در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش، بازار کار است لذا فکر میشود که نیاز به یادگیری زبان خارجی ندارند درحالیکه این دانشآموزان عمدتاً با رشتههای مهارتی و فناوری ارتباط دارند و ورود به حوزه فنآوری بدون آشنایی با زبان انگلیسی عملاً امکانپذیر نیست و ارتباط این دانشآموزان با زبان انگلیسی بسیار زودتر از دانشآموزان رشتههای نظری صورت میگیرد.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به طرح نمایندگان، گفت: در این طرح دانشآموزان باید، زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاههای آزاد آموزش ببینند و هرچند آموزشگاهها برای فعالیت از آموزش و پرورش مجوز میگیرند اما جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاههای آزاد زبان شکل نمیگیرد.
* طرح نمایندگان در مورد رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس با اصل 30 قانون اساسی مغایرت دارد
وی افزود: بر اساس اصل 30 قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بهطور رایگان گسترش دهد» و این طرح میتواند مغایر با قانون اساسی باشد زیرا جنبه رایگان بودن آموزش را تحتالشعاع قرار دهد چراکه اکنون درس زبان انگلیسی در برنامه مصوب مدارس وجود دارد.
* ایجاد شکاف آموزشی بین دانشآموزان مناطق برخوردار و کم برخوردار
سلطانیان به یکی از مشکلات این طرح را اشاره کرد و گفت: در مناطق کمتر توسعهیافته و محروم امکان و دسترسی دانشآموزان به مؤسسات آموزشگاهی آزاد وجود ندارد و در این طرح یکفوریتی هم برنامه مشخصی وجود ندارد که آموزش زبان انگلیسی برای این دانشآموزان چگونه است لذا این طرح میتواند منجر به ایجاد شکاف آموزشی بین دانشآموزان مناطق برخوردار و کم برخوردار شود.
شورای عالی آموزشوپرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه است
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری اظهار کرد: مطابق ماده یک قانون تشکیل شورای عالی آموزش، «شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است» و به همین علت این موضوع باید به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شود تا پس از انجام کار کارشناسی در مورد آن تصمیم گرفته شود.
سلطانیان مشکل دیگر طرح را ارتباطات جهانی بر بستر فناوری دانست و گفت: ارتباط بین جوامع بشری بر بستر فناوری است و کلید ورود به این حوزه زبانهای خارجی است لذا دانشآموزان باید از سنین پایین تحت آموزش زبانهای خارجی قرار بگیرند تا بر حوزه فناوری و ارتباطات تسلط داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه باید محیطهای متنوع یادگیری ایجاد کنیم که از جمله آن پژوهشسراها و کتابخانهها هستند و دانشآموزان برای مراجعه به برخی منابع در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید آشنایی با زبان انگلیسی داشته باشند، لذا دانشآموزی که توانایی استفاده از این منابع را نداشته باشد نمیتواند از منابع شامل کتابها، مجلات و سایتها استفاده کند که این موضوع حتی در آینده علمی کشور هم اثر منفی خواهد گذاشت.
باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع کرد
سلطانیان گفت: باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع کرد و راهحل این موضوع با همکاری سازمان پژوهش و دفتر تألیف کتب درسی امکانپذیر است بهطوریکه با بازنگری در کتب و شیوههای تدریس میتوان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را بهبود بخشید لذا نباید بهجای این کار، صورتمسأله را پاک کرد.
وی با تأکید بر اینکه دانش آموزان در زمان ورود به دانشگاهها نیز نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی جهت انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی خود دارند و درصورتیکه در دوره قبل از ورود به دانشگاه زمینههای این آشنایی شکل نگرفته باشد میتواند به بنیه علمی آنها و همچنین سطح علمی دانشگاهها در درازمدت آسیب بزند.
انتهای پیام/