به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور، اظهار کرد: این طرح به امضای ۵٧ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و یکفوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است بنابراین تا تصویب فاصله دارد و اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازمالاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحبنظران وارد شده است.
وی افزود: در این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکر شده است بهطوریکه گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش و پرورش مجاز شناخته شده است.
* علیرغم آموزش سایر زبانها در کانون پرورش فکری از این کلاسها چندان استقبال نمیشود
نوید ادهم ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه ۶٧٨ مورخ 2 آبان 1381 مصوبهای دارد که این انحصار را شکسته است و تدریس زبانهای دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را موظف کردیم که در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامهریزی کند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: بر طبق این مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبانهای روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی توسط آموزش و پرورش وجود دارد.
وی با بیان اینکه از نظر شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع قانونگذار منعی برای آموزش زبانهای دیگر وجود ندارد، گفت: اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده است باید بررسی شود. همانطور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزش و پرورش است، ظرفیت برای آموزش زبانهای دیگر وجود دارد و اگر در آنجا هم کلاس زبانهای دیگر تکمیل نمیشود باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.
* عدم تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای دیگر وجود دارد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: در بررسیهایی که انجام دادیم، مشخص شده که از اصلیترین دلایل، عدم تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای دیگر است.
وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با زبان یاد میگیرند که زندگی کنند و امور زندگی خود را در مراودات فکری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری کنند؛ زبان انگلیسی، زبان غالب دنیا است و تنها کشورهای انگلیسیزبان نیستند که زبان انگلیسی توانا هستند و هر شهروندی که آشنا با این زبان است با دانستن زبان انگلیسی در هر کشوری میتواند به حل نیازهای خود بپردازد و در مراکز علمی و کنفرانسها شرکت کند و بهره بگیرد و بهره دهد.
نوید ادهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه انحصار وجود نداشته باشد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش تلاش خود را کردهایم و مصوبه و قانون آن را داریم و باید بستر اجتماعی آن را فراهم کنیم چرا که از نظر اجرا انحصار وجود دارد اما از نظر قانونی و سیاستگذاری انحصاری وجود ندارد.
وی افزود: در بخشی از این طرح آمده است که چون آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش کارآمد نیست به آموزشگاههای آزاد واگذار شود؛ اگر کمی دقت کنیم متوجه میشویم که در آموزش ریاضی، فیزیک و یا زبان عربی چالش اینچنینی داریم و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارتها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و...جستجو کرد و این موارد میتواند دلایل ناکارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.
* روش تکیهبر قواعد و گرامر در آموزش زبان با روش مبتنی بر چهار مهارت جایگزین شده است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی داده شده است و پیشنهاد میکنم تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کتابهای درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحبنظران جویا شوند.
نوید ادهم خاطرنشان کرد: نگرانی نمایندگان مبنی بر اینکه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفتوگو آماده نمیکند و بر قواعد و گرامر تأکید میکند، سالهاست که روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه چهار مهارت در مدارس آموزش داده میشود.
وی با بیان اینکه البته مشکلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: پیشنهاد میکنم اگر نمایندگان میخواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگلیسی تنظیم کنند در یک کار کارشناسی با مشارکت شورای عالی آموزش و پرورش چالشهای آموزش زبان را شناسایی و چارهاندیشی کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش اذعان کرد: آموزشوپرورش همانطور که موظف است فیزیک و شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی که آموزشگاهها حضور ندارند، داشته باشد.
نوید ادهم تصریح کرد: میتوان از ظرفیت سایر بخشهای غیردولتی مثل آموزشگاهها استفاده کرد چراکه جزء سیاستهای آموزش و پرورش مشارکت پذیر کردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا که آموزشگاهها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان میآیند، آموزش و پرورش استقبال میکند و برخی از برنامهها را با کمک آنها انجام خواهد داد.
طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی بهصورت فعلی، مخالف عدالت آموزشی است
وی با بیان اینکه این طرح بهصورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست؛ در کلانشهرها آموزشگاههای موفق و توانمند داریم اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش اینگونه دروس بر عهده آموزش و پرورش است و در نتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهارکرد: عملکرد آموزش و پرورش در این حوزه با آموزشگاهها مقایسه میشود که این قیاس جامع و کاملی نیست چراکه دانش آموزان علاقهمند به یادگیری زبان به آموزشگاههای خارج از مدرسه میروند و همچنین مدت زمانی که برای آموزش در آموزشگاهها وجود دارد از مدتزمان تخصیصی زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.
نوید ادهم افزود: در کشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع میشود اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاههای خارج از مدارس میروند و باید برای سن آموزش زبان تصمیمگیری صورت بگیرد.
وی در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواستکنندگان برای آموزش زبانهای دیگر به حدنصاب برسد، آموزش و پرورش موظف به تشکیل کلاس است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پیشبینی میکنم این طرح در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.
انتهای پیام/