به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار صمیمانهای که با مدیران حوزه ستادی در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی انجام شد، بر ضرورت گفتوگوی بیشتر و تقریب نظرات تأکید و اظهار کرد: سازمانها همانند انسانها دارای حیاتی محدود هستند که بهمرور از توانایی آنها کاسته میشود و روزی دچار مرگ میشوند لذا طول عمر متوسط سازمانها همانند انسانهاست اما سازمانها میتوانند با تلاش و شادابی به حیات خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت باید بداند به چه سمت و سویی حرکت میکند، گفت: گاهی اوقات به مرور زمان مشکلات، محدودیتها و موانع موجب فراموشی اهداف یک سازمان میشود لذا در بسیاری از موارد علیرغم تلاش برخی دستگاهها باز هم مأموریت اصلی آنها مغفول مانده است.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: سند تحول اهداف و جهتگیریهای مختلف تعلیم و تربیت را مشخص کرده است اما آیا در نظام سنجش ما نیز همین اهداف مورد ارزیابی قرار میگیرند؟ لذا این موضوعها باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: چشمانداز یک مجموعه فقط نباید روی کاغذ مکتوب شده باشد، بلکه چشم انداز، درک روشن اعضای یک مجموعه از اهداف و آینده سازمان خود و حرکت به سمت آن است.
وی اضافه کرد: هیچ مدیری حق ندارد به علت مشکلات و محدودیتهای موجود از مسؤولیتهای اصلی کوتاه آید و از اهداف غافل شود زیرا تعلیم و تربیت بار خطیری است که بر عهده ما گذاشته شده است لذا باید تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف آن به کار گیریم.
وی بالندگی و سرزندگی را برای یک کشور حیاتی دانست و تصریح کرد: باید سازمانی داشته باشیم که به خلاقیتهای ما عرصه ظهور و بروز دهد و عرصه خدمتی ما محل تجلی همه ارزشهای ناب باشد.
حاجی میرزایی اظهار کرد: سند تحول مجموعهای مدون و ساختاربندی است که هنوز روی کاغذ است لذا باید این سند تبدیل به عمل شود و به مفهوم تربیت چند ساحتی تبدیل شود و این مهمترین مأموریتی است که باید انجام شود و نیازمند تلاش همه افراد است.
وی با اشاره اتخاذ روشهای حمایتی نادرست از قشر مستضعف در ابتدای انقلاب تصریح کرد: بهجای کمک به افراد نیازمند باید شرایطی را فراهم کنیم تا آنها بتوانند روی پای خود بایستند لذا اگر چنین نشود نیازهای آنها پایانی ندارد و همواره اقدامات حمایتی باید ادامه یابد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در خیلی از موارد ما قادر نیستیم مشکل خود را در قالب یک مسأله ارائه دهیم و یا اینکه مسأله را نمیتوانیم بهخوبی توضیح دهیم لذا مسأله زمانی حل میشود که بهخوبی ارائه شود و یکی از معضلات امروز جامعه عدم ارائه درست و مناسب مسائل است.
وی بر فعال کردن همه ظرفیتهای موجود تأکید و عنوان کرد: باید تفکر حل مسأله را در جامعه اشاعه دهیم تا مجموعههای ستادی زنده و پویایی داشته باشیم لذا هرکسی باید برای تحقق اهداف تلاش کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره ساحتهای ششگانه سند تحول، گفت: هیچیک از مسائل ما خارج از ساحتهای ششگانه سند تحول نیست لذا کمبودی در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت نداریم و باید برای اجرایی کردن این اسناد اقدام کنیم.
وی در خصوص عدالت آموزشی اظهار کرد: باید فرصتهای آموزشی باکیفیت بهتر و مناسبتتری توزیع شود و در صورت عدم ایجاد فرصتهای آموزشی با کیفیت جامعه را با مشکلاتی مواجه خواهیم کرد.
در ابتدای این نشست چند تن از مدیران ستادی به نمایندگی از حوزههای خود به ارائه برنامهها، چشماندازها و مشکلاتی و مسائلی که با آن مواجه هستند، پرداختند که به شرح زیر است:
شکوهی به نمایندگی از معاونت آموزش ابتدایی اظهار کرد: آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مأموریت ایجاد دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش را بر عهده دارد و بیش از ١٠ میلیون نوآموز و دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است که ۶٠ درصد از جمعیت دانشآموزان کشور را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: هرساله 30 هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده میشوند. از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون در آموزش و پرورش عشایر ١١ درصد به مدارس شبانهروزی اضافهشده و همچنین پوشش تحصیلی دختران نسبت به پسران ٢ درصد افزایش پیدا کرده است؛ حداقل و حداکثر تراکم دانشآموزی جزو دغدغههای اصلی آموزش ابتدایی است؛ مهمترین اولویتها در راستای سند تحول بنیادین عدالت آموزشی، دوره پیشدبستان، حرکت در مسیر فعالیت محوری بهجای محتوا محوری و ... است.
ملکی به نمایندگی از سازمان پژوهش و برنامهریزی و آموزشی اظهارکرد: مأموریت اصلی سازمان عملیاتی کردن اسناد تحولی و مطالبه اسناد است تا تصمیمات تعلیم و تربیت بر این مبنا گرفته شود. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارتباط قوی و روشنی با سطح مدارس دارد؛ بین برنامه درسی تصمیمی و اجرایی فاصله وجود دارد و در تلاش هستیم این فاصله را کم کنیم.
مسیبزاده به نمایندگی از معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: روح حاکم بر سند تحول بنیادین تقدم تربیت بر تعلیم است. با تکیه بر حضور مربیان و معاونان پرورشی فعالیتهای خوبی انجامشده است ازجمله این فعالیتها تدوین نظام جامع مشاوره، میز نماد، یاریگران زندگی، دستورالعمل اردوها، برگزاری اردوهای دانشآموزی، برگزاری انتخابات شورای دانشآموزی، برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن، برگزاری نماز جماعت و مناسبتهای ملی و...است.
محمد جعفری به نمایندگی از معاونت تربیتبدنی و سلامت اظهار کرد: کیفیت محوری، برنامه محوری، اخلاق محوری، مشارکت محوری و مدرسه محوری و ... در فعالیتها مدنظر قرار گرفته شده است. مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، مدرسه قهرمان، مدرسه میزبان، افزایش ساعت درس تربیتبدنی، تجهیز اتاقهای بهداشت، سفیران سلامت، تغذیه سالم و...اجراشده است و همچنین ١٢٠ هزار آموزگار پایه آموزش داده شده است و ردیف مستقلی در بودجه برای فعالیتهای تربیتبدنی فصلی جداگانه در نظر گرفته شد.
بهروز جعفری به نمایندگی از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: سنجش و پایش کیفیت نظام آموزشی و برنامهریزی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت مدارس را در سازمان پیگیری میکنیم؛ پذیرش قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها، تأمین منابع لازم جهت اجرای فرایند تصحیح اوراق امتحانات نهایی، توسعه سامانه جامع دانشآموزی، پرداخت حقالزحمه طراحان سؤالات و...ازجمله درخواستهای سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
آذرکیش به نمایندگی از معاونت آموزش متوسطه گفت: توسعه حرفهای معلمان، برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی و برنامه کیفی آموزش دانش آموزان را در دست اجرا داریم. در توزیع متوازن دانشآموزی و هدایت تحصیلی خلأ وجود آورد. ماهیت آموزش مهارتی، تقاضامحوری و مشارکتی است و بدون این عوامل اجرای آن سخت است.
وی ادامه داد: تأمین نیروی انسانی، طراحی برنامه درسی، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، استقرار بودجهریزی عملیاتی، یکپارچهسازی دادهها و اطلاعات، بازنگری در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی، تصویب نظام جامع مشاوره و...از چالشهای این حوزه است.
انتهای پیام/